Hvorfor får man ikke lenger redigere innlegg?

Her kan forumets regler leses. Informasjon om forumets drift og bruk vil også postes her. Dette er også stedet for å skrive beskjeder eller spørsmål som har med drift eller bruk av forumet å gjøre.

Moderator: Moderatorgruppen

hufsamor
Groddfast
Groddfast

Re: Hvorfor får man ikke lenger redigere innlegg?

Post by hufsamor » Tue Jun 02, 2015 21:59

Fint å kunne redigere egne innlegg i kanskje to dager i etterkant?
Minst ett døgn?

Rasmus
Husvarm
Husvarm

Post by Rasmus » Wed Jun 03, 2015 06:56

Ole-mann wrote:Kanskje det er noe som bør vurderes...å få slette innlegg i "Følsomme temaer"? Eventuelt at trådstarter ber om å få slettet hele tråden og moderatorer er villige til å gjøre det? Jeg har forståelse for at man ønsker å være helt åpen uten å tenke på at det man skriver blir stående til evig tid. Det blir som å ha en samtale med noen når man har behov for det og søke på at det som bør sakt ikke går videre. For oss som et mye hjemme kan det bli langt mellom slike levende samtaler. Kanskje det kan være greit å revurdere retningslinjene?
Jeg er for en begrenset periode hvor man kan redigere egne innlegg. En dag eller to føles greit. Det som er det store problemet her er ikke de som angrer på noe de skrev i ett enkelt innlegg, men de som av en eller annen grunn sletter rubb og stubb av det de har skrevet. Helt uavhengig av hva det gjelder. Da mister tråder mening og sammenheng.

Det er også forskjell på å slette hele innlegg og redigere bort ting som kan identifisere bruker, er for følsomt, ble feil formulert etc. Med en begrensning og åpning for at moderatorer kan gå inn og gjøre mindre korreksjoner etter brukers anvisning, løser vi det problemet. Jeg foreslår at den som vil ha endret noe må skrive en PM til en moderator hvor man siterer eget innlegg og konkret ber om hva man vil ha endret og et forslag til endring.

gazpacho
Fast plass
Fast plass

Post by gazpacho » Wed Jun 03, 2015 08:54

Ole-mann wrote:Kanskje det er noe som bør vurderes...å få slette innlegg i "Følsomme temaer"? Eventuelt at trådstarter ber om å få slettet hele tråden og moderatorer er villige til å gjøre det? Jeg har forståelse for at man ønsker å være helt åpen uten å tenke på at det man skriver blir stående til evig tid. Det blir som å ha en samtale med noen når man har behov for det og søke på at det som bør sakt ikke går videre. For oss som et mye hjemme kan det bli langt mellom slike levende samtaler. Kanskje det kan være greit å revurdere retningslinjene?
Nettopp.
Innleggene ble jo skrevet i en periode der det fortsatt var mulig å redigere/slette innlegg. Det har vært med på å kunne være mer åpen for min del.

Simira
Moderator

Post by Simira » Wed Jun 03, 2015 11:17

Jeg minner om sletting fra retningslinjene (mine understrekinger):
Om sletting av tråder og utestengninger på dette forumet

Sletting av tråder: Om brukere vil slette presentasjonstråder gjør vi dette på oppfordring. Andre tråder som blir bedt slettet av trådstarter må vi vurdere spesielt. Er grunnen god, gjør vi også dette. Da antallet som har skrevet i slike tråder kan være høyt har vi ikke kapasitet til å varsle alle som har bidratt i tråden om dette. Det hender også at gamle tråder som ikke lenger er aktuelle slettes, da vil ingen bli varslet. Dobbeltpostinger slettes ofte, da også uten varsel. Slettes derimot en tråd eller enkeltinnlegg på grunn av overtramp mot forumreglene tar vi som oftest kontakt med de som har skrevet, for å forklare hva som har skjedd. Unntaket er om informasjon om dette blir gitt i det åpne forumet, om arbeidsmengden er for stor eller om vi oppfatter et som en bevisst provokasjon hvor den som har skrevet selv er klar over at forumreglene blir brutt. Som oftest blir ikke tråder og innlegg slettet helt, de befinner seg i et lukket sletteforum. Det er derfor mulig å hente innlegg frem igjen, ta gjerne kontakt med oss om du har mistet ett innlegg du ønsker å få en kopi av. Tråder kan også bli stengt eller lagt vekk under splitting eller redigering for så å bli åpnet eller bli lagt inn igjen.

Se også Forumreglene.

Simira
Moderator

Post by Simira » Sat Jun 06, 2015 20:55

Det er dessverre ikke mulig å ha ulike regler på de forskjellige underforumene. Men tidsgrensen for endring av innlegg er nå utvidet til 48 timer. For sletting, eller endring etter denne tidsgrensen, ta kontakt med moderator.

Iceman
Stamgjest
Stamgjest

Post by Iceman » Sun Jun 07, 2015 22:28

tidsgrensen for endring av innlegg er nå utvidet til 48 timer
Kjempefint! :)

Tusen takk! :)

Iceman
Stamgjest
Stamgjest

Post by Iceman » Sun Jun 21, 2015 01:36

Det er nå ca 24 timer siden jeg postet et innlegg på forumet.

Jeg kan slette det, men jeg har ikke mulighet for å redigere det

Simira
Moderator

Post by Simira » Sun Jun 21, 2015 09:45

Iceman wrote:
Det er nå ca 24 timer siden jeg postet et innlegg på forumet.

Jeg kan slette det, men jeg har ikke mulighet for å redigere det
Oi, takk, det var ikke meningen! Skal prøve å fikse det.

Iceman
Stamgjest
Stamgjest

Post by Iceman » Wed Dec 14, 2016 03:03

Såvidt jeg kan bedømme har antall innlegg på forumet her gått kraftig ned det siste året, halvannet. (Hva sier statistikken?)

Det er sikkert flere grunner til det, kanskje mye aktivitet er flyttet over til sosiale medier, men er det mulig at en av grunnene er at muligheten til å enkelt slette egne innlegg (også etter 48 timer) ble fjernet?

Burde man revurdert denne saken?

Rasmus
Husvarm
Husvarm

Post by Rasmus » Wed Dec 14, 2016 08:52

Iceman wrote:Såvidt jeg kan bedømme har antall innlegg på forumet her gått kraftig ned det siste året, halvannet. (Hva sier statistikken?)

Det er sikkert flere grunner til det, kanskje mye aktivitet er flyttet over til sosiale medier, men er det mulig at en av grunnene er at muligheten til å enkelt slette egne innlegg (også etter 48 timer) ble fjernet?

Burde man revurdert denne saken?
Jeg tviler meget sterkt på at dette har noe med redigeringsmulighetene. Om noen ønsker å endre noe etter disse 48 timene så er det bare å kontakte en moderator, tipper jeg.

Dersom sperren på 48 timer fjernes helt, kan konsekvensen være at mange av trådene blir helt meningsløse fordi noen går inn og sletter postene sine, evt redigerer til det ugjenkjennelige. Det vil i så fall skape frustrasjon som kan ha en vesentlig større negativ konsekvens for forumet.

Som du nevner kan mye av aktiviteten ha flyttet over på sosiale medier. Det kan også være, håper jeg, at kunnskapen om ME har blitt større blant de instanser vi har med å gjøre, slik at vi faktisk får hjelpen vi trenger av dem som er satt til å gi den.

Personlig er jeg mindre aktiv fordi jeg rett og slett har en avklart situasjon. Jeg kan legge kreftene jeg har i forsøk på å bli bedre.

Post Reply