Min historie

Noe du synes det er viktig alle leser? Post det her. Tråder vil bli flyttet til passende underforum etter en stund.

Moderator: Moderatorgruppen

Post Reply
Ing81
Ny bruker
Ny bruker

Min historie

Post by Ing81 »

Min historie,

Jeg våknet en dag, og kjente at jeg hadde vondt i nakken. Men slo det fra meg, hadde sikkert bare sovet feil. Men dagene gikk, en uke, to uker, ingen bedring. Jeg kjente at det var noe som ikke stemte i meg, noe var forandret. Det føltes som om jeg visnet innvendig. Noe var feil, men jeg forsto ikke hva det var. Så ble jeg veldig redd. Jeg trodde det var kroppen min som visnet bort, på vei til å dø.

Kjæresten min skjønte ingen ting stakkars. Han visste ikke hva som feilet meg eller hvordan han kunne hjelpe. Han kjørte meg hjem til mine foreldre. De ble også veldig redde. Jeg følte at alle så rart på meg. Begynte selv å lure på om jeg rett og slett hadde blitt gal. Foreldrene mine tok meg med til legen. Jeg forklarte så godt jeg kunne. De tok blodprøver og andre tester. De konkluderte med at jeg hadde influensa. Selv om jeg visste at det ikke stemte, håpet jeg og ba om at antibiotikakuren skulle virke. Men selvfølgelig gjorde den ikke det.

Så kom en periode med flere legebesøk rundt omkring. Mr og diverse. Jeg ble ikke bedre, og legene fant ikke ut hva som var feil med meg. Det var en veldig tøff periode. Jeg skjønte ingen ting og ble innesluttet og deprimert. Dette er mange år siden nå og ME var ingen kjent sykdom på den tiden. Jeg hadde aldri hørt om den.

Men så en dag leste jeg en artikkel i avisen. Det var om ei jente som hadde kronisk utmattelsessyndrom. Alle hennes symptomer stemte med mine. Vi dro til legen enda en gang, som igjen sendte meg til en spesialist. Han konkluderte med at det var tretthetssyndrom, ME jeg hadde. Det var utrolig godt å bli trodd og få et navn på hva som feilet meg.

Dessverre fantes det og finnes heller ikke enda en kur for denne sykdommen. Det var mye blest rund LP, lightning prosess. Jeg satte meg inn i det, men forsto virkelig ikke hvordan smertene mine skulle bli bedre av å tenke positivt. I ettertid har jeg hørt at mange som deltok fikk tilbakefall og har blitt værre. Jeg er glad jeg fulgte magefølelsen min og ikke lot meg presse.

I fjor gikk jeg på kurs på Aker sykehus. Der fortalte de om hvordan leve best mulig med ME. Det var også mange andre på kurset, og det var godt å se at jeg ikke er alene.

Familien min har støttet, hjulpet og også til tider forsvart meg. Kjæresten min har vært enestående i kampen med NAV. Uten det nettverket rundt meg vet jeg ikke hvordan jeg skulle ha klart det.

Det er ikke synd på meg. Det er så mange andre som har det veldig mye værre. Etter så lang tid har jeg lært meg å ta forhåndregler, hensyn og leve med sykdommen. Jeg har gode og dårlige dager, men tar hver dag som de kommer.

Jeg setter pris på innspill og hjelp. Og det er også blitt greit for meg å snakke om sykdommen. Selv om det er personlig og noe jeg ikke alltid ønsker å dele med alle og en hver.

ME har gjort meg til en mye sterkere og mere reflektert person. Jeg håper og tror det er en mening med alt her i livet. Man må ta de utfordringene livet gir. Det er så mye vi ikke har kontroll over. Men vi kan velge å gjøre det beste ut av hva vi har blitt tildelt..

Ole-mann
Bærer frukt
Bærer frukt

Re: Min historie

Post by Ole-mann »

Velkommen til forumet! Fint at du deler din historie med oss! :-)

tomers
Moderator

Post by tomers »

Hei du i helgen pratet jeg med en jente som i mange år trodde hun hadde ME men det viste seg at hun hadde en nakkeskade, dette var en instabil nakkeskade som ikke sees på vanlig MR så legene hadde aldri funnet skaden hennes men hun hadde fått en ME diagnose.
Se historien hennes her og husk hvis det begynte med vond nakke så kan det kanskje være noe annet?
http://www.youtube.com/watch?v=UFrX9lx1ldE#t=132

Les mere om instabile nakkeskader i denne posten
http://www.meforum.info/viewtopic.php?f=28&t=14552
«Når du står i dritt til halsen, kan du ikke henge med hodet»

Ing81
Ny bruker
Ny bruker

Post by Ing81 »

Tusen takk! Det skal jeg få sjekket. Kan vise videoen til legen min. Bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite! Og takk for velkomsten! :-)

tomers
Moderator

Post by tomers »

Her er link til siden hos han spesialisten, det er dyrt 3000,- da dette er en privatist klinikk, men nå er det slik at han finner de skadene som ikke vanlig MR finner, hvis man ønsker en time eller vurderer det så kan man bare bestille da man ikke trenger henvisning.
http://drstokke.no/site/submenu.asp?id=57
«Når du står i dritt til halsen, kan du ikke henge med hodet»

Post Reply