NHI - Hveteintoleranse - men ikke cøliaki

Noe du synes det er viktig alle leser? Post det her. Tråder vil bli flyttet til passende underforum etter en stund.

Moderator: Moderatorgruppen

Post Reply
Laura
Husvarm
Husvarm

NHI - Hveteintoleranse - men ikke cøliaki

Post by Laura »

Hveteintoleranse - men ikke cøliaki

Mange som ikke har cøliaki, oppgir at de likevel ikke tåler hvete - eller gluten.
Forskere har nå funnet to undergrupper som reagerer på hvete - uten at de har cøliaki.
Les mer:
http://nhi.no/forside/hveteintoleranse- ... 39514.html

Sofie84

Re: NHI - Hveteintoleranse - men ikke cøliaki

Post by Sofie84 »

Dette skulle jeg gjerne ha visst for en del år siden. I 2-3 år kunne jeg ikke spise hvetemel i det hele tatt. Fikk jeg i meg hvete ble jeg så unaturlig trøtt at jeg knapt var i stand til å holde meg våken. Og magen lagde et rent helvete. Jeg holdt meg derfor unna lenge, og en dag tålte jeg det igjen. Nå kan jeg spise hveteboller om jeg vil. Det rare er at jeg nå er like ømfintlig mot sukker, sukrose, skal ingen ting til for å bli syk. Men dessverre er det umulig å finne ut hvorfor :(

Laura
Husvarm
Husvarm

Post by Laura »

Samme med meg Sofie. Matintoleranser er en del av ME...

Veldig bra artikkel og alle fastleger skulle lese den synes jeg.

Det var fryktelig eksplosjon av IBS tilfeller de siste åra
(som ellers er også er en del av ME) og nesten ingen fastleger
legger skylda på gluten og/eller andre matintoleranser.

Det er bare private kliniker, priv. leger og priv. kostholds- og
ernæringsrådgivere som med bruk av dyre utenlandske laboratorier
finner dette frem for desperate pasienter, for relativt høye summer.

Sofie84

Post by Sofie84 »

Det er så godt å høre at ikke alle er så trangsynte lenger. Altfor mange leger har kun forholdt seg til ting de kan se konkret og på prøver.

Jeg hadde ikke ME den gangen, men det var mens jeg liksom "brygget på det". Sukkeret også, det kom tilfeldig etter at jeg hadde holdt meg helt unna det pga vekta. Om det ville skjedd ellers vet jeg ikke. Uansett er jeg veldig glad for kanelbollene med fruktose som jeg bakte i går :)

LittleMe
Ny bruker
Ny bruker

Post by LittleMe »

Jeg har ikke cøliaki, men er allergisk mot hvetemel og hvetegluten. Får jeg i meg noe sånt selv i ørsmå mengder bryter helvetet løs. Får ekstrem mageknip, vondt i leddene og magen vokser til det dobbelte. Hvetestivelse som er i glutenfri melblandinger, supper osv derimot tåler jeg. Tåler også gluten fra havre, rug og bygg, men spelt tåler jeg ikke.

Post Reply