Kampen om årsaken - Aftenposten 21.mai.2014

Noe du synes det er viktig alle leser? Post det her. Tråder vil bli flyttet til passende underforum etter en stund.

Moderator: Moderatorgruppen

Post Reply
Laura
Husvarm
Husvarm

Kampen om årsaken - Aftenposten 21.mai.2014

Post by Laura »

Kampen om årsaken
Aftenposten 21.mai.2014

I debattene om kronisk utmattelse og kronisk borreliose
ønsker pasientgrupper forklaringer som gjør mennesker uviktige som årsaker.

Les hele artikkelen:
http://www.aftenposten.no/meninger/kron ... 3zr_iikvvB

badeand
Fast plass
Fast plass

Re: Kampen om årsaken - Aftenposten 21.mai.2014

Post by badeand »

Hvordan kjenner han Live Landmark?
Om meg: syk, ikke ME-diagnose.
Mye friskere nå enn da jeg registrerte meg. :)

Ingrid_04
Husvarm
Husvarm

Post by Ingrid_04 »

Enda en arrogant lege som synser om noe han ikke har greie på. Han går i samme fella som så mange andre leger: Finner han ingen ting på prøvene så eksisterer det ingen fysisk sykdom. Og ja, det har stor betydning for pasientene hva slags årsaksforklaring som brukes. Blir ME stemplet som psykisk er det lite hjelp å få fra leger og NAV. Og nei, ingen seriøs forskning (ved bruk av objektive kriterier) har kunnet påvise at kognitiv terapi har god effekt på ME.
Provoserende!

Tom
Bofast
Bofast

Post by Tom »

Synes egentlig ikke dette er særlig overraskende - at han konkluderer med at kognitiv terapi har dokumentert effekt. Leser jo stadig i avisen at det er noen som har "tatt seg sammen" og blitt friske av ME.

Samtidig er det nok en del som har fått seg en skikkelig smell av denne sykdommen og sunket ned i et bittert og deprimerende helvete - som får bedre dager av at bare noen for en gangs skyld tar dem alvorlig. Kanskje lærer seg å mestre situasjonen bedre?

Selv om kroppen fungerer like dårlig. Men jeg går ut i fra at man hadde fått akkurat de samme resultatene fra folk som er lamme fra livet og ned.
Syk 2007, 100% sykemeldt 2009, Me-diagnose 2015, Ufør 2016

Post Reply