Trappa til et friskt liv?

Noe du synes det er viktig alle leser? Post det her. Tråder vil bli flyttet til passende underforum etter en stund.

Moderator: Moderatorgruppen

Post Reply
Ansem
Husvarm
Husvarm

Trappa til et friskt liv?

Post by Ansem »

ME-mammaenes blogg "Fryvil" har skrevet et innlegg om skjemaet Wyller og andre mener ME-syke bør følge for å bli friske.

Hvem sin skyld er det når pasienten ikke følger skjemaet?

http://fryvil.com/2014/05/25/slik-blir- ... -skjemaet/

Jeg ble presentert for denne tegningen hos psykologen der jeg var med min datter. Hun tegnet og forklarte, men jeg kan ikke akkurat si at sykdommen fulgte denne oppskriften vi fikk den gangen (og psykologen slutta vi ganske fort å gå til)
ME-syk 16-åring og 19- åring hjemme.

Julie
Stamgjest
Stamgjest

Re: Trappa til et friskt liv?

Post by Julie »

Blir helt på gråten, er det virkelig slik helsevesenet prøver å behandle ME-syke barn? Hvordan kan dette skje med barn, er jo en oppskrift på hvordan kjøre en ME-syk langt ned i kjelleren:
"Vi fikk lydig satt opp en aktivitetsplan til Barnet sammen med Helsevesenet. Dette skulle «skape rutiner», og gjøre at Barnet «slipper å kjenne etter om det klarer skole». Å kjenne etter om man er syk er ikke sunt, mente Helsevesenet, da går man nemlig og kjenner etter vondter hele tiden og blir aldri frisk. Nå skulle Barnet opp trappetrinnene på tegningen og bli mye bedre."
Handler vel om teorien om at gradert trening skal være en behandlingsform for ME? Men det er jo nokså grundig tilbakevist mener jeg? Var en studie som viste godt resultat, men som ikke hadde brukt strenge nok kriterier, og ikke inkluderte de som falt fra i løpet av studien - helt typisk ME-pasienter som blir sykere av å trene.
He attacked everything in life with a mix of extraordinary genius and naive incompetence, and it was often difficult to tell which was which. (Douglas Adams)

Ansem
Husvarm
Husvarm

Re: Trappa til et friskt liv?

Post by Ansem »

Ja dessverre, dette er velkjent for oss som er pårørende til barn med ME. De skal slutte å kjenne etter og bare følge skjemaet. Det de kjenner på kroppen er "bare" stressresponsen , og den er ikke farlig sier de.

-heldigvis har vi for vår del gått litt motsatt vei og takket nei til oppfølging fra Rikshospitalet bl.a. norges hovedsykehus er nemlig ikke noe bra sted for barn med ME etter det vi har hørt.
ME-syk 16-åring og 19- åring hjemme.

Post Reply