Totalforbud mot kosttilskudd og medisiner fra utlandet

Noe du synes det er viktig alle leser? Post det her. Tråder vil bli flyttet til passende underforum etter en stund.

Moderator: Moderatorgruppen

Post Reply
badeand
Fast plass
Fast plass

Totalforbud mot kosttilskudd og medisiner fra utlandet

Post by badeand »

Nye regler:
Totalforbud: Nå er det ulovlig å bestille medisiner fra utlandet
http://www.vg.no/forbruker/helse-og-med ... /23533936/
Om meg: syk, ikke ME-diagnose.
Mye friskere nå enn da jeg registrerte meg. :)

Travis
Husvarm
Husvarm

Re: Totalforbud mot kosttilskudd og medisiner fra utlandet

Post by Travis »

Veldig uheldig for dem som nå har god nytte av vitaminer og andre kosttilskudd importert fra utlandet, som for eksempel høydose b12. Er det noen som vet om det også vil være forbudt å dra til Sverige og kjøpe disse vitaminene og så bringe dem med seg tilbake personlig? I praksis vil det jo dette være mulig uansett om det er lov eller ikke, men blir da mest aktuelt for dem som bor nær svenskegrensen.

Nattsvermer
Stamgjest
Stamgjest

Post by Nattsvermer »

Travis wrote:Veldig uheldig for dem som nå har god nytte av vitaminer og andre kosttilskudd importert fra utlandet, som for eksempel høydose b12. Er det noen som vet om det også vil være forbudt å dra til Sverige og kjøpe disse vitaminene og så bringe dem med seg tilbake personlig? I praksis vil det jo dette være mulig uansett om det er lov eller ikke, men blir da mest aktuelt for dem som bor nær svenskegrensen.

Nei, det er heller ikke lov nå.. Men jeg skal på harrytur og bli kriminell ved å smugle C-vitamin under klærne!
Fastlege 2013: Du har ME og bipolar 2
Endokrinolog høst 2014: Blodprøvene forklarer ingen av dine symptomer. Konklusjon: ME eller noe psykisk
Privatlege november 2014: Rister på hodet av de to andre og konkluderer med lavt stoffskifte og binyretretthet
2015: Jeg er på vei til å bli frisk!!!

Tussen
Groddfast
Groddfast

Post by Tussen »

Det er romsligere regler for import ved reiser enn for import ved post.

http://legemiddelverket.no/Import_og_sa ... idler.aspx
Legemidler på utenlandsreise
Ved reiser innenfor EØS-området kan du ta med en mengde legemidler til personlig medisinsk bruk som tilsvarer maksimalt ett års forbruk.
Tussen
---------
"Jeg har aldri mislyktes, jeg har bare funnet 10.000 måter det ikke fungerer på!"
Thomas Edison

Milou
Administrator

Post by Milou »

Jeg visste ingen ting om dette før jeg leste saken om ME-syke Silje i BT på søndag. Og jeg er opprørt over at en lov som kan ha store konsekvenser for enkeltpersoner kan vedtas i det stille. Hva blir det neste som forbys?

Er det noen som vet hvilke produkter det fortsatt er lov å bestille? Jeg klarer ikke å finne ut om Omega 3 (VegEpa) er på svartelista.
* Milou *

swimfan
Stamgjest
Stamgjest

Post by swimfan »

Det er mulig du kan gjøre det lovlig ved å ha legemiddelliste fra legen som ombefatter det du planlegger å bringe tilbake fra Sverige. Det vil vise seg om det er nok.

krikkert
Groddfast
Groddfast

Post by krikkert »

Det er ikke gjort endringer i reisegodsreglene, du har fortsatt lov til å ta med legemidler fysisk over grensen i samme utstrekning som før 1. oktober. Det er gjort endringer i forsendelsesreglene, altså reglene om import. Disse endringene ble varslet allerede i 2012.
krikkert er jurist med spesialisering i trygderett og tidligere ansatt i NAV. Mine svar er ikke offisielle svar. Jeg tar ikke imot spørsmål per PM lenger.

najatuw4646

Post by najatuw4646 »

Og jeg er opprørt over at en lov som kan ha store konsekvenser for enkeltpersoner kan vedtas i det stille.

Post Reply