Tips og råd for en best mulig flytur?

Lure tips og gode oppskrifter - dette er stedet!

Moderators: Stjernøye, Suebird

Post Reply
Maja!
Husvarm
Husvarm

Tips og råd for en best mulig flytur?

Post by Maja! » Sat Jun 09, 2018 14:59

Hei

Jeg er blitt bedt med til varmere strøk og er veldig spent på hvordan det skal gå med selve reisen. Hva gjør dere andre for å få minst mulig belastninger? Vi har tenkt å ta et sent fly, da jeg sliter verst på dagen. Jeg kommer til å innlosjeres i egen leilighet på destinasjonen, for å få mest mulig ro. Jeg har også tenkt på ørepropper for å stenge støy ute så langt det lar seg gjøre, og å sitte innerst ved vinduet på flyet for å slippe maset med passasjerer som skal inn og ut, eller alle som passerer i midtgangen.

En ting jeg gruer meg til er alle køene, å stå rett opp og ned tar en del energi. Jeg har vurdert å høre med flyplassen om rullestol men synes det er litt sjenerende selv om det helt sikkert hadde vært et godt hjelpemiddel.

Ser frem til å høre hva dere andre gjør slik at jeg forhåpentligvis kan sitte igjen med en god opplevelse etter denne turen.

Simira
Moderator

Re: Tips og råd for en best mulig flytur?

Post by Simira » Sat Jun 09, 2018 15:41

Så deilig!
Be om assistanse, absolutt! Rullestol er fantastisk, du går forbi de fleste køene, og slipper ihvertfall å stå. Det er ikke forbeholdt folk som ikke kan bevege seg overhodet. Jeg må innrømme at jeg ikke gjør det selv, men beregner veldig god tid og går rolig. Men så er det ikke så mye kø på de tidene jeg reiser (utenfor sesongen), og jeg reiser med charter som har innsjekk av bagasje på hotellet for returen, slik at jeg slipper det. Innsjekk på retur er som oftest det verste på ihvertfall charter.

Støttestrømper hjelper på blodsirkulasjonen i bena. Fås på Enklere liv, Clas Ohlson o.l. om du ikke har.
Clas Ohlson har også en genial reisepute som jeg er veldig glad i. Denne er justerbar og du slipper å føle at du blir kvalt, om du som meg har problemer med slike puter: https://www.clasohlson.com/no/Asaklitt- ... e-/31-5458
Et tynt/lett pledd er også greit, det kan faktisk bli kjølig med airconditioningen på flyet.
Ørepropper nevner du allerede. NB. Hvis du har formstøpte helt tette propper slik som meg, så anbefaler jeg å kjøpe slike myke til flyturen. De slipper gjennom litt luft. De helt tette kan gjøre at du får mer og verre dotter i ørene enn normalt. Selv-erfart.

Håper du får en fin tur som hjelper på formen!

regal
Er av og til innom
Er av og til innom

Re: Tips og råd for en best mulig flytur?

Post by regal » Sun Jul 08, 2018 00:56

Hei. Jeg vet ikke om jeg er for sent ute og at du allerede er reist. Jeg også ville absolutt ha bestilt assistanse eller eventuelt hatt med egen rullestol, det har jeg har jeg selv hatt hver gang jeg har vært ute og reist. Du sparer masse energi på å slippe å stå i kø og gå de lange avstandene som kan være på en flyplass. Om du har med egen rullestol så kan du sannsynligvis delta mer på ting der du skal være, det er iallefall min erfaring at jeg da kan være med på sigthseing, fornøyelseparker o.l. Jeg ville også ha kjøpt meg eller få lånt støydempende hodetelefoner, jeg synest det virker bedre en ørepropper. Hvis flyturen er lang, så kan det være en ide å få legen din til å skrive ut sovetabletter. Jeg fikk selv det da vi reite til Thailand, det hjalp meg også å komme lettere over jetlagen. Ha en riktig god tur :)

Post Reply