ME-vennlige hobbyer

Lure tips og gode oppskrifter - dette er stedet!

Moderators: Stjernøye, Suebird

Haugtussa
Husvarm
Husvarm

ME-vennlige hobbyer

Post by Haugtussa »

Jeg fikk lyst til å skrive om ME-vennlige hobbyer her. Da jeg ble så syk av ME at jeg ble totalt sengeliggende, tenkte jeg nemlig på hva jeg kunne gjøre av hobbyer etterhvert som jeg ble såpass at jeg greide å pusle med noe til tider. Jeg trengte noe å kose meg med, slappe av med og fordrive tiden med. Ikke minst få tankene over på noe annet.

Her er hva som fungerte for meg:

Lese aviser og blader: Tegne abonnement. Bladkongen. Jeg abonnerte på bladet Familien. Veldig greit å få det i posten annenhver uke. Avisen fikk jeg av naboen.

Bøker: Jeg aktiverte "Mappa mi" på internettsiden til biblioteket og kunne søke etter bøker av interesse og reservere dem. De har også lydbøker og dvd´er. Det er fint å veksle mellom å lese og å lytte hvis man kan. Familien hentet og leverte bøkene for meg. Sjekk boktipstråden for lesetips. :lese:

Lære språk: Da hodet begynte å virke igjen, lånte jeg nybegynnerbøker på fransk av mamma og fant frem til gratis franskkurssider på internett. Dette fikk trent opp hukommelsen for den ble slapp!

Fugletitting og fuglelytting: Jeg lå og hørte mye på fuglesangen utenfor soveromsvinduet. Dette ledet til en ny interesse. Jeg fikk CD´en "Sangfugler" fra opplevnaturen.no og fuglehåndbøker av Detlef Singer med fine bilder i. Da jeg ble litt bedre, kunne jeg sitte og se etter fugler fra vinduet. (Kikkert!) Se fugler.net og birdlife.no.

Stjernetitting: Bor du et sted hvor du kan se himmelen fra vinduene og det blir mørkt om natten, kan du skaffe deg en bok om stjernehimmelen/astronomi og se etter stjernebilder, stjerneskudd, nordlys og andre himmelske fenomener. Spaceweather.com, storm.no og astronomi.no er bra nettsteder. Fin hobby om vinteren når det blir tidlig mørkt.

Håndarbeider: Hekling, strikking og brodering fungerte greit sitteliggende i sengen. Det finnes masse oppskrifter i bøker, blader (Familien!) og på internett. F.eks. tradsnella.no, garnstudio.com (Drops Design), margaretha.no (broderier). Sjekk nettbutikktråden. :trådsnelle:

Småhobbyer: Skriving, tegning, origami. Til dette er mitt putebord uunværlig.. :D Jeg har en enkel utgave fra Enklere Liv som de ikke selger lenger, men Hepro.no har et lignende.

Kryssord: Min redning ved uro! Kryssord finnes i kryssordblader, ukeblader, aviser, på internett. Utstyr: Kryssordpenn, kryssordbok, fremmed- og synonymordbok, atlas, leksikon, konvolutter og frimerker dersom du vil sende dem inn. Du finner masse hjelp på internett. Det finnes flere vanskelighetsgrader. Fin hjernetrim og veldig lærerikt! Og så kan man jo vinne noe! :lys:

Spill: Put it in! The Garden Park er et avslappende spill. Solitaire, Mastermind, Chinese checkers, Kabal, Memory og geografispill er rolige spill som ikke tar så lang tid. 1001spill har mye, men ikke bli hekta! Husk at du kan skru av lyden. Puslespill er også avslappende, jigzone.com har fine gratis spill. Tåler du ikke mye data, kan du spille i "virkeligheten". Legge kabal, solitairebrett, små puslespill og Happy Cube går fint i sengen. :wink:

Internett: I det hele tatt kan vel internett sees på som en hobby? På YouTube kan man se og lære mye interessant. Jeg bruker laptopen på putebord i fanget sitteliggende i senga. Du kan dempe lyset på skjermen. Pass deg for viruser! Det er stressende å få! Husk å passe tiden! Bruk alarmklokke! Skjermarbeid er slitsomt! :trøtt:

Rolig musikk: Fint til en kosestund eller avspenning! Musikksmak er så forskjellig. Jeg har brukt YouTube for å finne musikk jeg liker før jeg kjøper på nett. Jeg har kjøpt avspenningsmusikk fra Zen Bok & Musikk og Altshop. Jeg kan anbefale Fairy Nightsongs, Floating og Aktiv smertelindring til avspenning. Ellers liker jeg Sade og Sarah Brightman. Se denne og denne tråden for musikk. :snill:

Blomster: Blomster gjør meg glad, og så hadde jeg noe å følge med på i stua da jeg klarte å gå så langt igjen. Jeg kan bare ha blomster som er lettstelte og ikke trenger mye vann. Phalaenopsis orkideene klarer seg med vann en gang i uka. (Jeg vanner hver søndag for å ha en fast huskeregel.) Det samme gjelder sukkulentene mine, og så har jeg noen Dracaenaer som tåler det meste. På balkongen finner jeg også lettstelte planter. Du kan bruke dryppvanningsflaske som ferievanner eller dryppvanner til avlastning. Har du oppfinnsomhet og energi kan du mekke en selvanningspotte (sjekk YouTube) eller noe med dryppslange. Tråden Gartnerhobby-kroken er morsom! :rose:

TV og radio: Radio tålte jeg ikke før jeg ble bedre av lydømfintligheten og TV da jeg klarte å sitte oppe en stund igjen. Noen TV program så jeg på NRK NETT-TV og YouTube i sengen. Jeg velger ut rolige og kortvarige programmer se.no. Filmer har jeg foretrukket å se på DVD og dele opp i flere porsjoner.

Foto: Ta bilder og legge de inn på PC'n. Rydde i albumer og lage albumer. Jeg sender de fineste bildene til fremkalling på internett. Jeg synes ikke album på dataen kan slå et ekte papirbildealbum jeg! :shock:

Dyr: Dyr kan jeg ikke ha pga allergi og for lav energi, men jeg misunner de som har, for jeg har hatt det før, og det er en kjempekoselig hobby. Liker du kaniner og katter, kan jeg anbefale kanin.org og rasekatter.no hvor du kan se koselige bilder og videoer. Eller se tråden Våre kjæledyr. Dyr er søte!

Dette er de hobbyene som jeg har kost meg med. Det er viktig å kose seg selv om man er syk. Jeg anbefaler å sette på alarmtid på mobilen slik at man ikke holder på for lenge, ta lange pauser og stadig bytte aktivitet slik at man ikke tretter ut det samme området i hjernen hele tiden. Da blir man ikke verre etterpå. Håper noen kan få tips til hyggelig tidsfordriv fra mine erfaringer. Dere har sikkert tips til flere hobbyer. :)
Last edited by Haugtussa on Sat Apr 07, 2012 20:33, edited 30 times in total.

marimor
Administrator

Post by marimor »

Tusen takk Haugtussa for mange flotte me-vennlige tips!!! :P
Be yourself, everybody else is taken :snill:

Lennie
Moderator

Post by Lennie »

Toppers! Dette innlegget satt jeg pris på. Takk :)
Lennie

Lilith
Rotfast
Rotfast

Post by Lilith »

Supert innlegg!!

Nålefilting av ull har jeg også hatt stor glede av. Det egner seg godt til å gjøre selv om man må ligge. Bare pass på - nålene er bra spisse hvis man sliter med koordineringen....

:D

Fant en lynrask innføring her: http://home.no.net/freiflid/temasider.htm

Ull kan bestilles fra panduro. Samme med nåler og bøker hvis man vil lære mer.
Jeg har lært mye av ME. Om endringer, lengsel og smerte.
Men mest av alt har jeg lært om lykke.
Min blogg: [url=http://englerisneen.com]Kattene mine lager engler i sneen[/url]

Justine
Snikende ullteppe

Post by Justine »

Tusen takk for mange gode tips! Denne tråden skal jeg ta vare på! Det er mange av tipsene jeg ikke kan gjøre akkurat nå, men en dag....DA skal jeg gjøre det jeg vil! :to: Takk for at du samlet gode tips i en egen tråd!

Justine :)
Kjærlighet forandrer våre hjerter og gir fred. :klem:
[size=75]Pave Johannes Paul II[/size]

Modesty
Husvarm
Husvarm

Post by Modesty »

Jeg kan ellers anbefale scrapbooking. Det blir jo litt hva man gjør det til. Jeg prøver og knipse litt bilder forskjellige bilder, om det så er av blomstene mine inne. Så velger man jo selv hva man skal gjøre utav det. Jeg har valgt og bruke litt penger på farget papir og papir med mønster og litt slike ting. Veldig koselig ting og holde på med, og senere kan man jo bla igjennom albumene og kose seg.

lykkefund
På øverste hylle
På øverste hylle

Post by lykkefund »

Hei Haugtussa.

Jeg skriver dikt, og så lager jeg små lappetepper. Liker å sy litt for hand. Så strikker jeg sokker, men da kan jeg få litt kramper. Men guttene blir glad for nye sokker. :to:

Jeg liker å holde på i hagen, men her er det ikke ME vennlig. Så da må vi holde på litt i lag.

Er mye inne på foumet, vet ikke om det er så ME vennlig bestandig, men det er veldig vennevenlig, og en blir ikke alene om å ha ME. Og det gjør så godt for hjertet å være i fellesekap.

Lykkefund :lese: igjen. Vet ikke om jeg husker det som står, men jeg leser. Gir en god følelse av mestring.
jeg må gå mine trinn alene- og jeg skal klare det:-)

http://surekrokodiller.blogspot.com/
http://byskogenkafe.blogspot.com/ sybloggen min

eardstapa

Post by eardstapa »

Var inne på linken din Lilith.
Hva er "å filte"? Bare stikker man??
Jeg er hobbyanalfabet nemlig

Lilith
Rotfast
Rotfast

Post by Lilith »

Hehe

Filting var helt mystisk for meg. Tenk! Bare ta en klump ull og stikk mange ganger i det med en nål - og så kan man forme frem fine ting?!!

Prinsippet er at det er spesialnåler. De har masse hakk i seg. Og hvis man tar en klump ull og stikker nålen opp og ned i den så drar den med seg tynne ulltråder opp og ned opp og ned. Dermed filter man trådene samme i stadig hardere "vaser" og dette former seg etter hvor mye man filter. Det lønner seg å forme den løse ulla så hard som mulig først, for da sparer man seg arbeid. Hvis man begynner med en løs dott og bare stikker litt her og der, får ikke nåla skikkelig tak og man kan sitte en evighet uten resultat. Med en litt fastere sammenrulling av ulla går det raskt.

Hvis man f.eks. skulle laget en pølse - så ruller man ulla hardt sammen i en pølse først. Så begynner man å stikke nåla inni. Etter en stund holdes pølsa sammen av seg selv fordi det er så mange små tråder som er inniviklet hverandre inni pølsa. Filter/stikker man nåla nedi mange nok ganger så er trådene overalt filtet så hardt sammen at man ikke får det fra hverandre igjen.

Når man tover bruker man ullens evne til å krype "inni i seg selv". Det blir nesten samme resultatet. Men da bruker man såpe og gniing - og så begynner ulla å tove seg.

Med NÅLEFILTING så er det nålen som gjør jobben.

PS - det er ikke HELT samme resultat. Hvis man putter en filtet ting i såpevann for å tove det - så faller det gjerne ut av form istedet. Såpe og vann tover nok ulla fastere sammen enn filting. Men en hardfiltet ting kjennes også veldig kompakt ut.

Kanskje jeg kunne fått Sambo til å ta noen bilder mens jeg viser. Jeg får se hva jeg får til. Det var ikke så mye å finne på nettet. Folk sparer vel tipsa til bøker kanskje?

Men det er overraskende lett - og også lett å få flotte resultater!
Jeg har lært mye av ME. Om endringer, lengsel og smerte.
Men mest av alt har jeg lært om lykke.
Min blogg: [url=http://englerisneen.com]Kattene mine lager engler i sneen[/url]

eardstapa

Post by eardstapa »

Tusen takk for en strålende innføring :to:
Du er bra super :D
Kjæresten mente det antagelig hadde med filtersigaretter å gjøre :klovn2:

Jeg har sett på toving. Det som så litt trasig ut da var at alt jo krymper så enormt under prosessen. Tova tøfler er ganske store i utgangspunktet, og jeg hadde sikkert tova dem til dukkestørrelse.

Filting virker mer som min type hobby. Er det liksom en teknikk man bruker hele tiden, eller fins det vrang-filting, halvkast-filting og sånn også?

lykkefund
På øverste hylle
På øverste hylle

Post by lykkefund »

:mrgreen:

Halvkast filting, humrer, nå er jeg spent på hva der er :)
jeg må gå mine trinn alene- og jeg skal klare det:-)

http://surekrokodiller.blogspot.com/
http://byskogenkafe.blogspot.com/ sybloggen min

eardstapa

Post by eardstapa »

Man kan aldri vite. Min erfaring er at selv i den enkleste hobby lurer det seg sånne kompliserte triks inn.

Post Reply