ME-vennlige hobbyer

Lure tips og gode oppskrifter - dette er stedet!

Moderators: Stjernøye, Suebird

Justine
Snikende ullteppe

Post by Justine »

Plukker fram igjen denne jeg!! Jeg er takknemlig for alle tips og råd. Takk for en fin tråd Haugtussa!!

Det er ikke det at jeg ikke vil noen ting for tiden, men det er en del ting jeg ikke greier å gjøre akkurat nå. Da er det greit å finne litt tips og ideer, slik som i denne tråden. :)
Kjærlighet forandrer våre hjerter og gir fred. :klem:
[size=75]Pave Johannes Paul II[/size]

Pudding
Husvarm
Husvarm

Post by Pudding »

Jeg har kjøpt noen tv-serier på dvd til når jeg orker å se på tv. Da kan jeg tilpasse tvtittingen til når formen er bra nok, og sette på pause når jeg ikke orker mer :)
I tillegg er det mange fine lydbøker, jeg har kjøpt spesielle øreplugger til mp3 spillern min som stenger ute mye forstyrrende lyd (Koss "The Plug"). Da trenger jeg ikke ha på så høy lyd, men hører alikevel godt nok hva opplesern sier.
When I'm sad, I stop being sad and be awesome instead!
True story! - Barney Stinson

Tussi jenta
Husvarm
Husvarm

Post by Tussi jenta »

Her starta jeg faktisk med scrapbooking i en periode jeg var veldig syk. Var ikke lenge av gangen jeg orket og holde på, men så gøy det var. Og jeg lå ofte og tenkte på hvordand et skulle se ut og bli. Så jobbet jeg litt med det.
Det var utrolig godt og få en posetiv hobby mitt oppi det hele.

Nå er jeg bedre og har fortsatt denne hobbyen som jeg koser meg med, men nå kan jeg jobbe noen timer i strekk.

lykkefund
På øverste hylle
På øverste hylle

Post by lykkefund »

I dag her jeg tegnet av og har tenkt å lage et mini teppe.
Gleder meg til å komme i gang igjen :)
jeg må gå mine trinn alene- og jeg skal klare det:-)

http://surekrokodiller.blogspot.com/
http://byskogenkafe.blogspot.com/ sybloggen min

Lilith
Rotfast
Rotfast

Post by Lilith »

Melina snakket om MEvennlige hobbyer idag, og Berysk la lenke til denne tråden. Jeg ser at jeg har skrevet om nålefilting her, og tenkte jeg kunne legge ut et par lenker til bloggen min, der jeg skriver litt om hvordan det gjøres. Både toving og filting. Men nålefilting er det mest MEvennlige siden man kan ligge i sengen og filte bare man har puter i ryggen (det var slik jeg begynte).

Hvis noen lurer på noe som jeg kanskje kan, så kan jeg sikkert demonstrere mer på bloggen.

Her er lenkene:
Salg av ullmaterialer - noen lenker

Filting - fasthet og noen detaljer

Toving og filting i ull

I tillegg har jeg koset meg mye med blogging (både kommunisere, lese hos andre og trene på å skrive og fortelle), å lære meg mer om dyr og natur (jeg oppdager, slår opp og leser og så skriver jeg litt om det etterpå) og fotografering i det siste. Å fordype seg i noe man synes er veldig interessant er overraskende givende. Jeg har gått universitet i biologi, zoologi og atferd hos dyr. Men den gangen lærte man liksom "til eksamen". Å lære masse om igjen nå - fordi jeg virkelig lurer på det - er kjempegøy! Og det er MEvennlig. Jeg kan ta det i bolker, og jeg koser meg med å tenke på det når jeg er pjusk. For eksempel om når det er ekornunger, hva elgen driver med når jeg ikke ser den osv...
Jeg har lært mye av ME. Om endringer, lengsel og smerte.
Men mest av alt har jeg lært om lykke.
Min blogg: [url=http://englerisneen.com]Kattene mine lager engler i sneen[/url]

Pudding
Husvarm
Husvarm

Post by Pudding »

Strikker litt nå jeg. Utrolig deilig å føle seg litt produktiv :)
Man må kunne begrense seg da, lett å overdrive når man blir for ivrig.
When I'm sad, I stop being sad and be awesome instead!
True story! - Barney Stinson

Solgløtt
Blomstrer
Blomstrer

Post by Solgløtt »

Bruker x-box 360 med x-box live på.
Spiller spill som for meg er enkle. Kompliserte og kjappe ting, blir bare rot.

X-box live gjør at jeg får kontakt med omverdenen.
Sitter med headset og snakker med de jeg spiller med.
Det er en kontakt liste, hvor en kan legge inn opp til 100 venner.
Min beste venn der, er en som også er kronisk syk.
Han kjenner meg rimelig greit, etter hvert , og vet at når jeg begynner å roter, er det på tide å legge seg, for meg.

Dette er min eneste måte å få vært sosial på
:syk:
Siden jeg blir veldig dårlig av fysiske ting, passer dette meg som hånd i hanske. Beveger kun fingrene, og holder kroppen litt i bevegelse.

Planlegger å få tak i en "gym-ball" som jeg kan sitte på, mens jeg spiller. Da får kroppen beveget seg litt, og kanskje jeg får løst opp noen muskel/ledd stivheter
:to:
TTT (Ting Tar Tid)

Sonja

Post by Sonja »

Jeg strikker og strikker. Det er en aktivitet jeg stort sett har klart å gjennomføre. Men i dårlige perioder bare vaskekluter, rett att og fram.
Og så spiller jeg kort på data, amerikaner er favoritten. På www.zone.com

berysk
Husvarm
Husvarm

Post by berysk »

Geomag byggesett.
Består av magnetiske kuler og staver som man setter sammen til allslags geometriske figurer. Det finnes også fargede plastplater som passer til mellomrommene i figurene.

Selges på lekebutikker.

Det finnes en egen Geomag-side også.
Her er et eksempel derfra: http://textodigital.com/P/GG/bagon.php
Har datter født i 1988 som fikk diagnosen ME etter 2 år i helsesystemet. Hadde kyssesyken da hun var 15 og ble aldri helt frisk etterpå.

lykkefund
På øverste hylle
På øverste hylle

Post by lykkefund »

Jeg har begynt å strikke skjole. I alpakka ull.
Ellers så syr jeg litt, og holder på å sette sammen vesker.
jeg må gå mine trinn alene- og jeg skal klare det:-)

http://surekrokodiller.blogspot.com/
http://byskogenkafe.blogspot.com/ sybloggen min

Hanne73
Stamgjest
Stamgjest

Post by Hanne73 »

Jeg hekler, det er en bevegelse som ikke gjør vondt i håndleddene, også er det så moro. Oldemorsruter er supre. Ikke er det store arbeidet å ha i hånden, også er bevegelsene så repeterende at det ikke krever store konsentrasjonen. 140 rutner i passe størrelse blir til et vakkert teppe. Men å få det, må det monteres, en hel masse! Jeg kan bruke nesten like lang tid på monteringen, som på heklingen.
Oldemorsruter kan jo bli til andre ting enn store tepper også, til sjal (da trengs det jo slett ikke så mange ruter) puter, jakker (garnstudio har noen flotte gratis hekleoppskrfter på det nå) en liten pung eller en nålepute.
Det er gleden ved å lage som er den beste!
Ellers er jeg glad i å ta bilder, og pusle med dem etterpå på pcen, redigere dem, og blogge dem for famlie og venner.
Jeg liker veldig godt å sy på symaskin, men det har blitt så krevende etter jeg fikk ME, at jeg kun gjør det en sjelden gang. Jeg kan bli så dårlig etter en litt for lang stund ved symaskinen, da har jeg brukt altfor mage krefter.
Decoupage er også kjempemoro, og veldig Me vennlig, i hvertfall for meg. Lite utstyr kreves det også. Servietter og lim, og noe å lime det på, og så er man i gang. Og resultatet blir lett veldig flott.

H&M-mamma
Husvarm
Husvarm

Post by H&M-mamma »

Jeg driver med nålefilting, begynte med det i vår når jeg ikke lengre klarte å gjøre stort. Filter hjerter, engler og andre småting.
Veldig ME-vennlig, krever ikke store anstrengelser eller tankevirksomhet. *fnis*

I tillegg strikker jeg bittelitt, men klarer ikke for store prosjekter og ikke lenge av gangen. Akkurat nå går det i pulsvarmere, tenker å gi bort noen par til jul.

Sammen med lisjetausa på 5, som elsker alt som kan lages, trer vi perler på ståltråd og lager hjerter/stjerner som vi skal henge på juletre og i vinduer.

Post Reply