Bedre form på sommeren? Og er det noen som har tanker rundt det å bosette seg i varmere klima?

Moderators: tomers, Simira

Post Reply
Maja!
Husvarm
Husvarm

Bedre form på sommeren? Og er det noen som har tanker rundt det å bosette seg i varmere klima?

Post by Maja! » Mon Jul 15, 2019 15:27

Er det flere som føler seg bedre i sommermånedene? Jeg har de siste årene sett en liten oppsving når våren begynner å få skikkelig tak - midt på sommeren er da jeg er i best form. Færre timer i sengen og generelt mer overskudd enn i de andre månedene av året. Når høsten kommer daler formen, og på vinteren er den på sitt verste.

Har dere noen formendringer som følge av de ulike årstidene? Jeg har begynt å lure på om jeg ville blitt i langt bedre form av å bo i et land med mildere klima, da jeg kanskje kunne unngått nedturene vinteren bringer med seg? Jeg tenker at kroppen kanskje får større mulighet til å sakte men sikkert bygge seg opp? Føler at når vinteren kommer så rives mye av det som er bygget opp igjennom sommeren rett ned igjen :/ Blir en slags sirkel.. kanskje det går å bryte sirkelen ved å unngå vintrene og leve et sted der det generelt er bedre vær? Hører gjerne deres tanker rundt dette

Simira
Moderator

Re: Bedre form på sommeren? Og er det noen som har tanker rundt det å bosette seg i varmere klima?

Post by Simira » Tue Jul 16, 2019 10:40

Definitivt! Om du har mulighet til å flytte så ville jeg gjort det.
Jeg tenkte nettopp i går på hvor bra jeg er for tiden, og hvor stor del av året temperaturen gjør at jeg sliter mer. Vi bodde et år i England, bare "vinteren" der var kort og mild nok til at jeg ikke fikk den nedturen jeg har hver vinter. Nå er jeg på plass i Norge med en liten deltidsjobb jeg trives i (og forhåpentligvis greier å holde), og flinke behandlere jeg stoler på, så jeg har det for trygt her til at jeg vil flytte. Men om det frister, ja. Hittil har jeg prøvd å holde det i sjakk med en sydentur på starten og tampen av vinteren, det hjelper litt, men å bo i sør-Europa hadde vært en drøm temperaturmessig.

Maja!
Husvarm
Husvarm

Re: Bedre form på sommeren? Og er det noen som har tanker rundt det å bosette seg i varmere klima?

Post by Maja! » Wed Jul 17, 2019 15:04

Takk for svar :)

Så godt å høre du har en deltidsjobb du trives i, og at du har gode behandlere. Forstår godt det ikke er lett å bare pakke sammen. Det er definitivt et stort skritt å ta, det å flytte til et annet land. De fleste av oss har jo familie og nettverk her i landet. Men jeg tenker at det å i hvert fall prøve hadde vært veldig spennende. Kanskje formen kunne steget enda mer om den slapp nedturene vinteren bringer med seg. På de mest optimistiske dagene går jeg og tenker på om det å ha varm temperatur året rundt kan gjøre meg såpass mye bedre at jeg kanskje kan klare å få et barn (akkurat nå er det helt uaktuelt). Jeg får også tanker om at jeg kanskje kan få en såpass stabil form at jeg kan klare å jobbe litt et varmere sted? Her i Norge føler jeg som sagt at formen er betraktelig bedre på sommeren, men så rives det ned igjen hver vinter.. dermed får jeg ikke bygget meg like mye opp som jeg kanskje ville klart om jeg bodde i varmere strøk.

Hvordan er det eventuelt om man skulle bli bedre i varmen og føle at man kan klare å jobbe litt? Aksepterer NAV at vi jobber i utlandet (så lenge vi registrerer det slik at de kan justere utbetalingene), eller krever de at vi benytter arbeidsevnen i Norge? Ulempen med å eventuelt reise tilbake til Norge dersom man klarer å opparbeide arbeidskapasitet, er at formen kan rase rett ned igjen i det norske klimaet :/

Post Reply