Noen som har erfaring/tanker rundt det å ha hund?

Moderators: tomers, Simira

Post Reply
Maja!
Husvarm
Husvarm

Noen som har erfaring/tanker rundt det å ha hund?

Post by Maja! »

Hei

Er utrolig glad i dyr og drømmer stadig om å få hund igjen. Samtidig er jeg livredd for at det skal bli for mye og "velte lasset". Har noen av dere andre hund eller andre kjæledyr? Hvordan synes dere dette går med tanke på sykdommen vår? Min forrige hund fikk jeg mye hjelp med, men jeg ønsker helst å belaste andre minst mulig, og bruker derfor tid på å kjenne etter om hundehold er realistisk nå. Jeg tenker at en firbeint venn bringer mye glede, selskapet ville nok betydd mye for meg som går her hjemme for meg selv. Samtidig skal de jo ha turer flere ganger om dagen, og det krever jo at man er i form til det uten å bli dårligere. Hører gjerne innspill og erfaringer :snill:

Simira
Moderator

Re: Noen som har erfaring/tanker rundt det å ha hund?

Post by Simira »

Oi, så ikke denne før nå.
Jeg har to. Vi fikk den andre et par år før jeg fikk diagnosen og innså at jeg ikke nødvendigvis kom til å bli bedre, ellers hadde vi nok holdt oss til én. De siste årene (jeg har blitt gradvis dårligere) har jeg kjent på MYE dårlig samvittighet og at jeg er veldig bundet. Jeg har ikke kapasitet til å gjøre vanntrening eller yoga, som hadde vært veldig godt for kroppen min, fordi jeg må prioritere all fysisk aktivitet til tur med hundene. Per i dag tåler jeg å gå en halvtimes tid med dem, og har fått elscooter fra NAV for å kunne ta dem på litt lengre turer. Heldigvis er mine nå ganske gamle, så jeg har ikke så dårlig samvittighet for at jeg ikke driver aktivt med hundesport lengre. Hadde de vært 5 år yngre hadde vi nok omplassert minst én, kanskje begge.

Redningen for min del er mannen min, som gir dem ordentlige turer et par dager i uka. De dagene han jobber sent, er på jobbreise e.l. og jeg har lege eller fysiotime må vi ha hundelufter. Uten ham kunne jeg nok ikke hatt hund.

Våre får forøvrig ikke mer enn én tur om dagen, men vi har en ganske stor hage der de går ut og inn som de vil i sommerhalvåret, og etter behov om vinteren. Men det forutsetter jo at du har hage da. Jeg hadde aldri greid å ha hund uten. De tåler en dag fri eller to om jeg er dårlig, og alt jeg trenger å gjøre er å åpne hagedøra for dem.

Noen tanker. Er katt et alternativ? Ikke det samme, men siden du antageligvis er mye hjemme så har du mulighet til å ta i mot en innekatt/fosterkatt fra dyrebeskyttelsen for eksempel? En katt som av ulike årsaker ikke bør gå ute?
Omplassering eller avlasting. Det er ikke bare problemhunder til omplassering. En godt voksen, rolig hund som ikke krever så mye kan funke. Valp og unghund er ihvertfall veldig mye jobb. Ellers er det ofte folk som annonserer etter avlastning. Som enten jobber mye i perioder eller har en travel hverdag, men ikke vil omplassere. Da kan man jo avtale en passende turnus, enten det er annenhver uke, en helg i mnd, eller hva som funker best. Det blir jo ikke helt din hund såklart, men du får selskapet i perioder, og ihvertfall prøvd det ut. Om du savner hund desperat de periodene du ikke har hunden kan du jo vurdere å skaffe en egen.

Sånn alt i alt så vil jeg nok ikke anbefale for en ME-syk som bor alene å skaffe hund, man vet jo aldri hvordan sykdommen svinger, og det gjør at man er mindre fleksibel med tanke på daglig tilrettelegging og behandling.

Vi skal nok ha en hundepause når disse to ikke er mer. Da tenker jeg å ta hundepass (det finnes ørten hundesider for hundepassformidling) i perioder når jeg orker det, og kjenne litt på hvordan det er å leve uten hund. De siste par årene har jeg tenkt at det må bli en befrielse, selv om jeg vet jeg kommer til å savne det også.

Simira
Moderator

Post by Simira »

Om du søker på forumet etter tråder med "hund" i tittelen finner du også litt info, selv om noen av trådene begynner å bli litt gamle.

Maja!
Husvarm
Husvarm

Post by Maja! »

Tusen takk for et veldig ærlig og godt svar!

Det med samvittigheten er veldig sant, og den ville nok gnagd mye i meg også. Også er det som du sier en del fysisk aktivitet med hund, og spesielt da en unghund. Jeg har forsøkt å gå litt turer for å se hva jeg klarer per dag men merker at formen varierer og at det er vanskelig å sette et klart svar på hvor mye jeg klarer å tilby en hund. Også er det det du sier om hage, uten det må man jo ut minst 3 ganger daglig på både gode og dårlige dager. Jeg har ikke en mann å dele oppgavene med, så når jeg ser på situasjonen med realistiske øyne så innser jeg at her og nå vil jeg ikke klare å gi en hund det den fortjener. Har forsøkt å google meg til raser som ikke er så aktive, men selv de fortjener mer enn der jeg er akkurat nå.

Katt er jeg kjempeglad i så det er absolutt et alternativ om det ikke blir hund. Og tipset ditt om å være avlastningshjem for noen som trenger litt hundefri var smart! Det kunne jeg gjerne tenkt meg å gjøre, da får jeg jo også en mulighet til å bli enda bedre kjent med egne begrensninger og kapasitet.

Forstår situasjonen din, at man elsker hundene men at det tar av energilageret som allerede er lavt - og dermed blir lite igjen til andre viktige aktiviteter. Det er en av de tingene som er så leit med sykdommen vår synes jeg, at man hele tiden må velge bort ting man egentlig er veldig glad i.

Takk for tips om å søke etter andre tråder. Synd det er så lite aktivitet på forumet for tiden, synes det har vært en kjempefin plass å utveksle erfaringer og mye flotte folk <3

Tussen
Groddfast
Groddfast

Post by Tussen »

Det finnes en del katteraser som har hundelignende lynne, kunne kanskje vært en mellomting?

Jeg anbefaler også å ta over et voksent dyr. Noe testing av grenser og oppdragelse blir det jo i starten uansett, selvsagt, men aktivitetsnivået er klart lavere.
Tussen
---------
"Jeg har aldri mislyktes, jeg har bare funnet 10.000 måter det ikke fungerer på!"
Thomas Edison

Post Reply