Kone med me

Moderators: tomers, Simira

Post Reply
Pårørende123
Ny bruker
Ny bruker

Kone med me

Post by Pårørende123 » Wed Sep 09, 2015 01:01

Kona fikk diagnosen me for 1 år siden men har vært syk siste 3 åra.
Prøver å være så god hjelp jeg kan, men trenger litt hjelp.
Når de vonde dagene er der så kommer også dårlig humør , sinthet og jeg får høre hvor udugelig jeg er som ikke bryr meg og at jeg ikke støtter henne. Alt er feil og forholdet vårt er bånn i bøtta.
Jeg skjønner at hun er syk og at dette påvirker hele humøret. Jeg takler å høre mye men sliter med å takle personlige ting som, du har aldri vært der for meg og du støtter meg bare når jeg er frisk.
Dette kommer nesten hver gang.
Jeg elsker henne over alt på jord og vil være der for henne. Men hva sier man i slike situasjoner der man blir konfrontert med disse påstandene?
Tidligere forsvarte jeg meg og argumenterte mot og det endte i storkrangel og masse stygge ord,men har erfart at når hun har det så vondt så nytter dette ikke. Nå tar jeg bare imot og prøver å holde meg uten å argumentere mot.
Jeg vil hun skal stole på meg og være en god partner. Jeg vil gi henne en klem og være nær men blir oftest avvist og hun lukker seg inne. Jeg blir frustrert av å ikke kunne hjelpe med noen ting.
Jeg vet at hun er syk og prøver å ikke la alt bli personlig.
Når de bedre dagene er der får jeg meg ikke til å ta opp mine følelser og opplevelser med henne da jeg vet at hun vil ta det personlig og bli så lei seg, eller at det ender med krangling og ny dårlig periode.
Vi kan ha gode samtaler i gode perioder og jeg vet at hun gjør så godt hun kan og vell sådet.

Jeg søker gode råd til hva jeg kan gjøre i slike situasjoner. Er det best å bare la det gå og prøve å legge bak seg ? Jeg er ikke ute etter sympati, jeg er frisk og rask. Men hva er det beste jeg kan gjøre for henne.

hufsamor
Groddfast
Groddfast

Re: Kone med me

Post by hufsamor » Wed Sep 09, 2015 06:23

Jeg tror faktisk jeg vil høre med legen om henvisning til psykolog, eller kognitiv terapi, for deg selv.
Jeg har me og er på ett rehabiliterings opplegg der kognitiv terapi er en del av undervisningen.
Det vi har vært gjennom er en svært praktisk og klok måte å forholde seg til tanker og problemer.
Om du biter tenna sammen kan det jo lett ende med at du blir aldeles ødelagt og utslitt, og det er ingen av dere tjent med.
Kognitiv terapi er ikke en kvikk fix, men du får i det minste noen verktøy du kan bruke på de de dårlige dagene.

Lykke til

badeand
Fast plass
Fast plass

Post by badeand » Thu Sep 10, 2015 16:35

Hun trenger psykolog eller lignende. Det er nok lite du kan gjøre der og da, men dette kan heller ikke fortsette.
Om meg: syk, ikke ME-diagnose.
Mye friskere nå enn da jeg registrerte meg. :)

Nattsvermer
Stamgjest
Stamgjest

Post by Nattsvermer » Thu Sep 10, 2015 17:32

Enig med badeand! Riktignok er konen din syk, men du skal ikke måtte finne deg i alt heller. En kan godta sånt innimellom, men det virker som dette skjer ofte. Det sliter på deg som ektemann og pårørende, og husk at du bare er et menneske du også!
Fastlege 2013: Du har ME og bipolar 2
Endokrinolog høst 2014: Blodprøvene forklarer ingen av dine symptomer. Konklusjon: ME eller noe psykisk
Privatlege november 2014: Rister på hodet av de to andre og konkluderer med lavt stoffskifte og binyretretthet
2015: Jeg er på vei til å bli frisk!!!

Tomsi
Fast plass
Fast plass

Post by Tomsi » Mon Sep 14, 2015 11:25

Oi, jeg ville hatt en mann som deg ! Tenker at konen din må få litt hjelp til å takle situasjonen sin . Jeg hadde virkelig satt pris på en mann dom ønsket å være der for meg :-)

Orkide
Husvarm
Husvarm

Post by Orkide » Mon Sep 21, 2015 13:50

Ikke lett å komme med råd i en slik sammenheng..

Men det er vel slik at når en er syk og utmattet er ikke "forsvarsverket " oppe og i drift, dermed blir en lett offer for sine egne ubearbeidede følelser - og de kommer opp til overflaten. De vil da bli rettetmot dem som er i nærheten, uavhengig av hvem.

Og vi blir jo ikke forbannet på en tilfeldig person vi møter på gaten, det er alltid de vi er glad i som et går utover.
Så ja...bare vise at du er der, uavhengig av hva hun sier - og for din del ikke ta det personlig. Det er hennes følelser.
Det er fortvilet, ikke mye en kan gjøre..vi kan jo ikke forandre andre, kun oss selv.
Men bare fortsett å vise at du er der..og ikke gå inn i konfliktene med henne..men selvfølgelig, du må ikke slite ut deg selv. Sørg for å ha alenetid, moen hobbyer og interesser utenom. Og dersom dere ikke noen måte finner ut av det, så vurder om forholdet er verdt å satse videre på.
Hva med parterapi?

Simira
Moderator

Post by Simira » Mon Sep 21, 2015 16:01

Her er jeg enig i rådene du får over. Dere trenger hjelp begge to, men spesielt hun. Jeg vet jeg kan være grinete og utakknemlig innimellom, men jeg ville aldri vurdert å si at han ikke bryr seg, som har holdt ut med meg i 10 år, tatt alt husarbeidet, vartet opp og tilrettelagt sitt eget liv etter min sykdom. Nå takler folk ting på forskjellig måte, men det hjelper ikke at hennes sykdom skal gå på bekostning av deg.

Post Reply