[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 494: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 494: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 113: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 113: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 5285: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3903)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 5285: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3903)
Når formen krasjer totalt - ME-forum

ME-forum

Møteplass for mennesker som har Myalgisk Encefalopati, deres pårørende og andre interesserte.
Det er nå man jun 25, 2018 19:49

Alle klokkeslett er UTC+02:00

Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: søn sep 20, 2015 09:59 
Husvarm
Husvarm
Brukeravatar

Sted: Drammen
Jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg lengre. Jeg har en lang og vond sykdomshistorie, hatt ME i nesten 20 år, flesteparten av de årene har vært så vonde at jeg ikke skjønte hvordan jeg skulle holde ut, og døden virket virkelig som eneste utvei. Noe som gjorde meg utrolig fortvila, for alt jeg ville var å leve. Utrolig nok fikk jeg det litt mer levelig etter veldig mange år, dvs det var mulig å holde ut. Det er egentlig alt det handler om for meg, det er to forskjellige tilstander, og nå snakker jeg fysisk, den ene er den alle normale mennesker tar som en selvfølge, det er en selvfølge for de fleste å holde ut fysisk, og klart man har plager innimellom, men det takler man liksom. Jeg gjør også det. Migrene, magesmerter, tannverk, hva som helst, ikke noe problem. Behagelig nei, men ikke noe som gjør at jeg ikke skjønner hvordan jeg skal klare å leve lenger liksom. Så har vi den tilstanden jeg havner i når jeg gjør alt for mye/blir utsatt for for mye stress, og kroppen går helt i krisemodus. Herlighet, jeg hadde minst 10 år hvor hver dag var et helvete og det var helt umulig å holde ut. Kan ikke beskrives. Men så fort det slapp og jeg fikk puste og ja - holde ut i kroppen, så er alle år med lidelse og fortvilselse glemt. Problemet er at jeg glemmer at jeg faktisk kan havne tilbake i det samme helvete hvis jeg ikke er utrolig forsiktig med hva jeg gjør. Når man holder ut og får være tilstede i livet, er det liksom så fjernt og utenkelig at du plutselig kan være tilbake i en fullstendig uholdbar tilstand hvor alt bare er ekstrem lidelse. Så jeg glemmer å være forsiktig nok. Og det hjelper heller ikke at jeg stadig tviler på meg selv, "kan det egentlig være så farlig da"/"jeg burde vel egentlig klare dette"/"nå må jeg ta meg sammen". Seriøst så dum det går an å bli. Jeg glemmer at jeg faktisk er syk og forventer av meg selv at jeg skal klare å fungere som alle andre. Faktisk så forventer jeg mer av meg selv enn av andre, friske mennesker, det er ganske sykt. Det er ikke noe jeg har vært bevisst, det blir bare sånn at når andre forventer ting av meg, så føler jeg at jeg må/burde klare det. Og i etterkant, når helsa mi atter har blitt knust fordi jeg ga etter for press i stedet for å høre på kroppen, så ser jeg jo hvor urimelige krav folk har stilt til meg, og at det hadde vært for mye til og med for friske mennesker. Og som ME syk er jeg faktisk rimelig redusert. Jeg blir bare så innmari stressa av folk som maser og krever, i stedet for å bli sur og drite i dem, så blir jeg stressa og redd og fortvila, og føler jeg må møte kravene dems, akkurat som de er i sin fulle rett og jeg har feil når jeg kjenner at jeg ikke orker/klarer, at det blir for mye. Er klar over at dette høres veldig patetisk ut, men det er ikke så lett å være syk heller. Jeg blir stressa når det blir for mye, og når jeg blir stressa blir jeg bare veldig forvirra og fortvila rett og slett, og da føles det veldig viktig å gjøre noe for å rette opp i situasjonen, mens det jeg virkelig trenger er å trekke meg unna, med en eneste gang.

Så ja ... Jeg feila igjen. Og det som er så ufattelig tragisk er at den tilstanden jeg har havna i nå er det verste jeg noengang har kjent, og det virker ikke som det har tenkt å gå over noen gang. Det har vart i 5 måneder, og jeg blir bare verre og verre. Jeg har jo hatt det grusomt før i veldig mange år i strekk, før jeg ble noe bedre, så dette er ikke akkurat en bagatell. Og det er så ufattelig tragisk, for nå hadde jeg det virkelig bra, og det var ingen grunn til å havne her igjen. Bare at jeg blir så innmari overwhelmed av mennesker som ikke forstår og kjører på, at jeg mister meg selv helt. Og nå også formen. Det er snakk om at jeg kan måtte leve resten av livet i enorm lidelse, fordi jeg ikke hadde vett nok til å ta alle forholdsregler som fins for å unngå totalkrasj. Jeg har en ekstrem form for ME. Så jeg føler meg i tillegg vanvittig aleine når det først går til helvete, for det er ingen som forstår den vanvittige fysiske tilstanden jeg havner i. Det er bare jeg som har fått livet mitt fullstendig knust igjen, etter å endelig ha kommet meg litt på beina igjen og virkelig glede meg til resten av året, og egentlig ikke ha noe å klage på i det hele tatt. Hadde det så bra, og gledet meg sånn til å gjøre mer/delta mer i livet igjen. Så dette var en særdeles knusende kræsj, jeg holder ikke ut og jeg kan ikke leve med at jeg mistet alt jeg hadde bygd opp IGJEN, ikke nå. Og det verste er at alt er min skyld, dvs det er kun jeg som kan passe på meg selv, og sørge for at ingen får sjansen til å ødelegge helsa mi. Jeg klarer visst ikke dette alene. Dvs alene klarer jeg det veldig bra, men ikke når folk skal blande seg og mase på meg. Da blir jeg borte. Det blir for mye. Jeg har bare meg selv, og i situasjoner hvor folk stresser meg og prøver å ødelegge alt for meg (ofte ikke med vitende og vilje, men fordi de ikke forstår), skulle jeg ønske jeg ikke var så alene her i verden. I forhold til sykdommen, livet for friske og livet for ME syke er så ekstremt forskjellig, og når folk forventer at jeg skal oppføre meg akkurat som om jeg skulle vært 100 % frisk, skulle jeg ønske jeg hadde noen som kunne hjelpe meg litt, til å forstå at sånne mennesker må jeg bare glemme, og bare konsentrere meg om min egen helse. Det er så lett å glemme og bli oppslukt/fanget i følelser og sånne dumme ting, jeg har ikke råd til det, for det går utover helsa. Men jeg mister oversikten og alt når jeg blir stressa, og stressa blir jeg av folk som ikke forstår. Så ... Jeg vet ikke jeg altså. Om de fleste som er syke klarer seg selv og ikke har noen problemer med å sette grenser i forhold til folk som spiller på samvittigheten din og ja ... i det hele tatt forventer at du skal kunne fungere som en frisk person og ser på deg som en dårlig person hvis du ikke oppfyller forventningene. Igjen, jeg høres jo helt patetisk ut. Det er bare det at jeg ikke tåler stress, så jeg blir helt forstyrra når jeg havner i sånne situasjoner. Og da klarer jeg ikke tenke klart, og blir fortvila og «stakkarslig».

Dette ble langt og rotete, jeg er beyond utslitt og klarer knapt å sitte og skrive, så sånn blir det bare. Vet ikke engang hva jeg ønsker å oppnå med å poste det, føler meg bare så sinnsykt aleine og utsiktene til å måtte ha det sånn kanskje for evig, er ikke akkurat gode å leve med. Det verste er jo at jeg endelig hadde fått livet tilbake (meget begrenset så klart, men nok til å gjøre meg lykkelig), og ikke så noen grunn til at jeg ikke skulle klare meg bra i framtiden. Og så blir alt knust sånn in an instant, bare fordi jeg er dum nok til å glemme å ta en forholdsregel som hadde unngått alt dette, og jeg fortsatt hadde hatt det bra og ingenting galt hadde skjedd.

Det skal visst aldri ta slutt, selv om jeg alltid tror det, hver gang jeg kommer til meg selv igjen. Men det er heller ingen garanti for at jeg noen gang skal komme til meg selv igjen etter en så stor krasj som denne. Så jeg får virkelig svi for å glemme hvor farlig det er å ikke høre på kroppen til enhver tid, og stenge ute alt annet enn hva som er oppbyggende for min helse. Og hvor farlig det er å tvile på seg selv og være usikker når man er kronisk syk. Man skal virkelig være sterk for å være syk, og det er jeg dessverre/tragisk nok ikke.

Toppen

Legg innLagt inn: søn sep 20, 2015 11:53 
Groddfast
Groddfast

:klem:
Stakkars, stakkars deg.
Man må ha overskudd for å si nei og sette grenser, og overskudd hadde du nok ikke for mye av, selv når du følte deg i ok form.

Så slutt med å kjefte på deg selv. Det er sykdommen som har sendt deg dit du er nå, ikke du.
Hat ME'en og elsk deg selv. ( oi, det var flott skrevet,,ikke så lett å overføre til praksis. Men vi må øve og øve, hver dag)

Har du noen som helst mulighet til å komme deg til en kognitiv terapaut?
Be legen om å søke for deg.
En som har erfaring med kronisk sykdom.
Om du ikke klarer hver uke, så kanskje annenhver? Eller hver tredje? En gang i måneden?

Du kan få hjelp til grensesetting og endel andre ting.
Jeg håper og håper at du kan orke det og få en flink behandler.
Du blir jo ikke frisk av det, men du kan få noen verktøy å bruke.

Jeg er nettopp kommet fra skogli, der hadde vi noen timer med kognitiv terapi.
Jeg bruker noe av det hver dag.

Nå vet du at kroppen kan bli bedre, den har greidd det en gang før, og kan altså klare det igjen, selv om det går nedover akkurat nå.

Lykke til og klem og klem og varme tanker

Toppen

Legg innLagt inn: søn sep 20, 2015 14:07 
Fast plass
Fast plass

Ja, dette var jo trist å lese.

Det er dessverre sånn at noen ME-syke må kutte ut endel av sine tidligere "venner" fordi de ikke kan/vil akseptere sykdommen. Det er ikke sånn at du skal leve livet ditt sammen med mennesker som spiller på følelser for å manipulere deg. Det er ikke noe godt liv selv for friske, og det er ikke ditt ansvar å "ta deg av" dem.

Toppen

Legg innLagt inn: søn sep 20, 2015 15:23 
Husvarm
Husvarm
Brukeravatar

Toppen

Legg innLagt inn: søn sep 20, 2015 15:35 
Husvarm
Husvarm
Brukeravatar