Er dere på sosiale medier?

Moderators: tomers, Simira

Post Reply
Iceman
Stamgjest
Stamgjest

Er dere på sosiale medier?

Post by Iceman »

Kona mi var nettopp i USA på en ferietur, og i den forbindelse opprettet jeg en midlertidig Facebook-profil slik at vi kunne chatte, snakke sammen med bilde, osv.

(Profilen var ikke i mitt eget navn, men et fiktivt navn.)

Jeg har brukt Facebook-profilen til å kikke litt på profilene til gamle venner, uten å sende noen venneforespørsler.

Jeg har nesten ikke snakket med noen av mine gamle venner på minst 12 år. Da jeg ble syk stoppet det fullstendig opp. Jeg tror at det nesten ikke er noen som engang vet at jeg har vært og er syk.

Det er hyggelig å se Facebookbilder av gamle venner som tilsynelatende har det bra, med barn og familier, på ferieturer, i selskaper, og så videre.

Men jeg blir fryktelig rastløs av det. Jeg får så lyst til å dra og besøke dem.

Når jeg har logget av Facebook så kjenner jeg at det er vanskeligere å sitte hjemme med hørselvern og gardinene lukket og ikke engang orke å hente avisen, eller dusje. Det er vanskelig å finne den mentale roen igjen.

Det hadde vært hyggelig å gjenoppta kontakten med gamle venner, men den rastløsheten er ikke noe god å kjenne på.

En annen ting er at jeg synes det kan være vanskelig å snakke om sykdommen. Det gjør vondt å fortelle om hvilket funksjonsnivå jeg har fordi folk alltid blir så sjokkerte. Så er det vanskelig å få fram at jeg jo egentlig har det bra, at jeg takler sykdommen godt, og at hverdagen er fin. Jeg føler meg sykere når jeg må fortelle om sykdommen.

Siden ingen gamle venner vet at jeg er syk, så må jeg fortelle om sykdommen for hver og en jeg gjenopptar kontakten med.

Med en aktiv Facebook-profil i mitt eget navn så er jo skrekken om det kommer mange venneforespørsler på en gang - eller at det er noen som begynner å ringe, eller enda verre - stikker innom.

Hehe - ikke lett dette her :)

Hvordan gjør dere andre det?

Er dere på Facebook, eller andre sosiale medier?

Simira
Moderator

Re: Er dere på sosiale medier?

Post by Simira »

Jeg er relativt aktiv på sosiale medier, og greier å sitte ved en pc-skjerm flere timer om dagen uten store problemer. Det er slik jeg kobler av.
Men facebook er jeg ikke på. Hovedargumentet er at man selger "sjelen sin" til dem. Selv om profilen din var under fiktivt navn så måtte du antageligvis verifisere kontoen via mobilnummeret ditt? Selv om det ikke vises utad på profilen så vet de da fullt navn og adresse på deg. Og om du har oppgitt den eposten du bruker til vanlig der så har de nå også sannsynligvis en god del informasjon fra epostkontoen din. De logger også hvilke andre nettsider du er inne på og hvilken informasjon du oppgir der.

En annen grunn til at jeg ikke er på fb er nettopp det du nevner. Man ser alt man går glipp av, og faren for å overanstrenge seg for å få med seg "bare den ene gangen" er stor. Jeg vet for meg selv at jeg ville blitt deprimert av å sitte som tilskuer til alle andres liv og gjøren. Det er tøft nok i de sosiale mediene jeg er, som består av en håndfull irc-kanaler, noen diskusjonsfora om hobbyting, og et lukket sosialt nettverk som fungerer ganske bra. De fleste på disse foraene vet at jeg er syk (om de gidder å lese det jeg skriver), men det er steder som er lite basert på sosial aktivitet, og mer generell diskusjon rundt hundetrening, dagsaktuelle saker og alt mulig annet rart.

hufsamor
Groddfast
Groddfast

Post by hufsamor »

Opprettet nettopp en facebook side for første gang, for å holde kontakt m en bestemt, lukket gruppe.
Det er jo morro på en måte, men jeg blir litt stressa av det.
Ikke fordi jeg savner det andre gjør (jeg er relativt aktiv til å ha me, jobber ca 40 prosent, tror jeg)
Men det renner inn med venneforespørsler og ting og tang som andre har likt eller lastet ned strømmer inn i forrykende tempo.

Jeg burde bare overse det, gå inn bare ett par ganger i uka, men det får jeg ikke helt til...
Så føler jeg ansvar for å like sidene til de jeg kjenner godt, eller som er syke eller ensomme, pluss de sidene jeg faktisk liker, også..pust og pes. ..
Men jeg regner med at dette er en overgangsfase for meg, siden det er nytt og spennende...

Hvis jeg fortsatt lar meg stresse like mye om ett par måneder kan det henne jeg sletter hele kontoen.

Iceman
Stamgjest
Stamgjest

Post by Iceman »

Takk for svar Simira og Hufsamor :)

Jeg har ikke oppgitt noe mobilnummer til Facebook - de har kun en mailadresse som ikke kan identifisere meg - type 123ggg@hotmail.com.

Jeg surfer bare "inkognito" og sletter dermed hele tiden alle cookies og historikk - og er heller ikke inne på noen andre sider i samme browseren samtidig - eller etterpå uten å avslutte browseren først.

Facebook vet altså ikke noe om meg som person, eller om mine andre nettvaner.

Men det er klart - det vil jo forandre seg dersom jeg oppretter en "ekte" konto i mitt eget navn. Jeg har også problemer med forretnings-modellen til Facebook - som handler om å få vite mest mulig om hver enkelt slik at denne informasjonen kan selges til tredjeparter, eller benyttes kommersielt på eget initiativ.

Simira
Moderator

Post by Simira »

Pass på å bruke en annen nettleser også da, de logger hvilke sider du er på og sånt. Hvordan fikk du opprettet konto uten å måtte verifisere på mobil? Jeg prøvde det i sommer (en gruppe jeg MÅ være med på pga et verv) men gikk ikke. Heldigvis hadde jeg en gammel fake konto og husket passordet på den...

Nit
Husvarm
Husvarm

Post by Nit »

Jeg er på facebook. Når jeg var på det dårligste var det godt å se at andre hadde et liv. Jeg drømte meg bort i andres opplevelser. Nå er jeg en del bedre og kan dele det jeg gjør også. For meg har facebook vært positivt. Jeg måtte logge ut av ME-grupper, holdt meg borte fra sykdomssnakk da det gjorde meg stresset, men slik er det heldigvis ikke for alle. Du trenger ikke godkjenne venneforespørsler hvis de skulle komme.

Håper du finner ut hva som er riktig for deg :)

HeltUtmattet
Stamgjest
Stamgjest

Post by HeltUtmattet »

Har en facebook profil, men bruker den så og si aldri. Takker stort sett for gratulasjoner på dagen en gang i året. :)

Iceman
Stamgjest
Stamgjest

Post by Iceman »

Simira :
Hvordan fikk du opprettet konto uten å måtte verifisere på mobil?
Det var et felt der man kunne velge mellom epost eller mobilnummer - der valgte jeg epost.

Verifiseringen var deretter å trykke på en link på epost tror jeg.
Last edited by Iceman on Wed Oct 07, 2015 10:10, edited 1 time in total.

Iceman
Stamgjest
Stamgjest

Post by Iceman »

Nit :
Jeg er på facebook. Når jeg var på det dårligste var det godt å se at andre hadde et liv. Jeg drømte meg bort i andres opplevelser. Nå er jeg en del bedre og kan dele det jeg gjør også. For meg har facebook vært positivt.
Så bra! :)

Jeg synes også det er fint å se at andre har det bra - men jeg blir så utrolig rastløs etterpå. Jeg vet ikke helt hvorfor rastløsheten kommer, men det er vondt psykisk, og det koster litt å finne roen igjen.
Du trenger ikke godkjenne venneforespørsler hvis de skulle komme.
Jeg tror det blir vanskelig for meg, men du har selvfølgelig helt rett i det :)
Håper du finner ut hva som er riktig for deg :)
Takk for gode ønsker :)

Milou
Administrator

Post by Milou »

Jeg heier på forum (fora?) :)

Titter regelmessig innom en masse forskjellige forum, men deltar ikke så mye - hvis debatten går for kjapt, klarer jeg ikke følge med. Bare det å skrive et innlegg på mer enn et par linjer får hodet mitt til å eksplodere... Men jeg synes det er fantastisk at uansett hva du er interessert i: dykking, hamsterhold eller makamé, så finnes det et sted på internett for deg. Mye bedre det enn å få venneforespørsler fra folk du tilfeldigvis er i slekt med, eller gikk i klasse med for tjue år siden.

Forøvrig er jeg enig med FB-skeptikerne over her!
* Milou *

Post Reply