Huff nå kjenner jeg at jeg er litt redd :(

Moderators: tomers, Simira

Post Reply
Pippi81
Er av og til innom
Er av og til innom

Huff nå kjenner jeg at jeg er litt redd :(

Post by Pippi81 » Wed Sep 28, 2016 10:53

Jeg har ikke fått ME-diagnosen enda, venter på videre utredning hos spesialist.

Jeg var sykemeldt 50% i 11 måneder fram til sommerferien, og hadde bestemt meg for å klare å jobbe 100% nå. Jeg følte meg bedre og hadde tro på at det skulle fungere, i hvert fall bedre enn det fungerer nå.. Og nå lurer jeg på om jeg har gjort noe veldig dumt :(

Jeg har jobbet 100% i 6 uker nå, og merker at det går fort nedover. Alle virus biter på meg og jeg har hatt både omgangssjuke og forkjølelse i den perioden. I går var jeg nok en gang så sliten at jeg ikke viste hva jeg skulle gjøre. Jeg var på jobb, hjalp ungene med leksene da jeg kom hjem, lagde middag og var med eldstejenta på si første trening (jeg skjønner enda ikke at jeg klaret alt det!). En normal dag for meg består av jobb, leksehjelp mens mannen lager middag og så sofatjeneste resten av kvelden. Da jeg endelig la meg på sofaen raste hjertet avgårde mens kroppen føltes kraftløs og blytung på samme tid. Jeg lå helt i ro men pulsen lå på 95 leeeenge, og det er så ubehagelig :( Nakkemusklene og hodet verket fra lenge før jeg var ferdig på jobb, og jeg var så kvalm at middagen måtte jeg presse ned i små biter.
Jeg klarer heller ikke å si ifra hjemme om at det er sånn, så selv om mannen kunne ha gjort mye av dette så gjorde jeg det selv. Han er også sliten etter mye stress på jobb, så det er ikke så lett å be han om å gjøre alt heller. Jeg er syk av ett eller annet, men lider mye i stillhet i frykt for å framstå som sytete :(

Jeg er på jobb i dag også, men er så kvalm og sliten at jeg ikke produserer noe.. Jeg klarte ikke å pusse tennene i morges, så jeg prøver å tygge tyggis og unngå mye kontakt med folk. Pulsen var nok engang på 95 og kvalmen hindret det meste, så da ble det bare sånn.

Blir jeg sykemeldt nå så har jeg 21 dager igjen før jeg når maksdatoen. Klarer jeg å holde ut så kan jeg bli sykemeldt i midten av januar igjen... Jeg vet det er utrolig dumt av meg, men jeg klarer ikke tanken på å få AAP eller uføretrygd, i mitt hode jeg er for ung til det og føler at jeg blir mer syk av det :cry: Men samtidig kan jeg jo ikke holde på sånn her ovenfor jobb heller.

Huff jeg vil bare skrike, men jeg kan jo ikke gi opp heller! :(

Er det noen her som har gode råd eller støttende ord til meg? <3

Simira
Moderator

Re: Huff nå kjenner jeg at jeg er litt redd :(

Post by Simira » Wed Sep 28, 2016 14:27

Hvorfor greier du ikke tanken på AAP eller uføretrygd?
Du blir ikke på noen måte sykere av å gå på den typen stønader. Tvert imot, de er der for å hjelpe deg og gi deg tid til å finne ut hva som feiler og tid til å bli frisk. Og om du begynner på AAP så er det en lang vei å gå før du eventuelt får uføretrygd, om du noen gang trenger det. Om du ikke trenger det, får du det ikke.

Du hjelper ingen ved å gå å være syk og presse deg selv videre. Den beste måten å hjelpe både deg selv, familien og arbeidsgiver på er å gjøre det som skal til for å finne ut hva som feiler deg og hva som skal til for at du skal bli bedre.

Alternativet? Er som oftest at du blir dårligere og at det varer lengre. Jo før du greier å finne problemet og jobbe mot å bli frisk, jo større er sjansen for at du blir fortere helt frisk igjen!

Pippi81
Er av og til innom
Er av og til innom

Post by Pippi81 » Wed Sep 28, 2016 14:49

Simira wrote:Hvorfor greier du ikke tanken på AAP eller uføretrygd?
Du blir ikke på noen måte sykere av å gå på den typen stønader. Tvert imot, de er der for å hjelpe deg og gi deg tid til å finne ut hva som feiler og tid til å bli frisk. Og om du begynner på AAP så er det en lang vei å gå før du eventuelt får uføretrygd, om du noen gang trenger det. Om du ikke trenger det, får du det ikke.

Du hjelper ingen ved å gå å være syk og presse deg selv videre. Den beste måten å hjelpe både deg selv, familien og arbeidsgiver på er å gjøre det som skal til for å finne ut hva som feiler deg og hva som skal til for at du skal bli bedre.

Alternativet? Er som oftest at du blir dårligere og at det varer lengre. Jo før du greier å finne problemet og jobbe mot å bli frisk, jo større er sjansen for at du blir fortere helt frisk igjen!
Jeg vet ikke helt egentlig. Jeg gikk på AAP i ett år tidligere, og jeg følte meg bare ekstra syk av å forholde meg til NAV hele tiden. Nå får jeg lønn fra arbeidsgiver, så jeg forholder meg egentlig ikke til NAV. Det er kanskje noe med at jeg blir minnet på hele tiden at jeg ikke er frisk. Jeg klarer ikke å godta det :( Så lenge jeg er i stand til å presse meg så gjør jeg det, og jeg vet jo at det ikke er lurt, så jeg må vel bare skjerpe meg!

Også er jeg så redd for å utsette familien for økonomiske vansker! Det blir en ekstra belastning på min allerede dårlige samvittighet over å være syk :( Og jeg vet jo at det ikke er min feil, men jeg klarer ikke å slippe den dårlige samvittigheten. Så lenge jeg "klarer" å gjøre alle de tingene jeg gjør så er det kun meg det går ut over. Det er kun jeg som har smerter og er utmattet.

Jeg håper på at jeg har tatt et steg i riktig retning nå som jeg har bedt om videre utredning, og at jeg får noen svar som kan hjelpe meg. Det hjelper i hvert fall på å ha funnet dette forumet :) Jeg har nå forstått at jeg er ikke gal, det finnes flere der ute som har det som meg, og det føles bra på en måte :snill:

Jenny
Husvarm
Husvarm

Post by Jenny » Thu Sep 29, 2016 11:47

Å presse seg selv over tid er absolutt ikke lurt, men skjønner i grunn at du gjorde det. Her hadde jeg det som deg, jeg presset meg og presset meg etter at jeg ble dårlig, og gikk etter prinsippet "jeg klarer en uke til. Og en uke til" etterhvert gikk det til å gå fra dag til dag. Men jeg SKULLE klare å presse meg gjennom det. I det minste skulle jeg klare å presse meg over jula . Hadde stadig et mål i det fremme. Men min søster satte til slutt foten ned og tvang meg til legen i frykt for at jeg skulle bli totalt sengeliggende i flere år. Og da ble jeg hundre prosent sykemeldt med en gang, og har ikke vært tilbake på jobben min siden.. :/ (Men mistet også jobben etterhvert da, mens jeg var sykemeldt)
Selv går jeg på AAP nå, og skjønner godt du ikke vil inn på AAP for å være helt ærlig.. Det er faktisk utrolig utmattende å skulle forholde seg til nav hele tiden, spesielt fordi jeg har et voldsomt press på meg ifht aktivitetskravet, så jeg kjenner jeg sliter meg voldsomt ut på det.. :( Men, for min del hadde jeg ikke klart å presse meg i jobb uansett, så jeg har ikke noe valg..

Men summa sumarum, så er det nok lurt å lytte til kroppen din. :)

Post Reply