Svekka bein

Moderators: tomers, Simira

Post Reply
Betty
Ny bruker
Ny bruker

Svekka bein

Post by Betty » Sun Dec 02, 2018 15:23

Hei. Jeg har egentlig 1000 spørsmål. Og historien min er så lang. Men veldig kort er jeg nå 33 år.
Hadde kyssesyken i 2 år fra jeg var 18-19-20 ish.
Hadde mild M.E fra 20-25år. Ble ufør som 25. Falt ned til moderat fra 25-31år. Nå er jeg 33 år. Siste årene har vært tøffe. Mulig gått ned en grad eller mer.

Jeg ligger nå i skirvende stund på sykehuset grunnet mine svekka bein. Har hatt lammelser som har kommet å gått.(og noen andre ting).
Mye støy, lyd og lys her kan man trygt si. Synes lite om at hun ene sykepleieren sa nei vi har ikke ørepropper når dem faktisk har dette her. Fikk heldigvis av en annen en.

Men jeg lurer litt på er det noen her med M.E som jeg kan spørre litt ang svekkelser i beina ? Hvordan startet det ? Jeg har hatt mild og moderat M.E før. Og sitter med mange tanker. Ting tar tid før man får svar på et sykehus også.

Har veldig lavt blodtrykk når jeg ligger. Og den blir veldig høy om jeg bare prøver å dusje. Maraton løp rett å slett. Dette er vel vanlig om man har M.E ? Eller ? Egentlig går den veldig opp og ned.
De sa at 120/80 skal være normalt.
Men jeg har 98/36 innimellom.
Jeg kan ikke så mye om det utenom at dem sa at 60 er laft også har jeg 36. Også ja husker jeg ikke tallene når det var høyt. Bare at hun så litt sjokka ut hun sykesøstra.

P.S Jeg har alle symptomene i canada kriteriene.
Men har nå faktisk alt nesten som en MS pasient har. Skal ta MR i morgen, skal til hals lege og øyelege.

Har svekka bein. Påvist en prolaps i sommer i L4 og L5. Også en skiveutbukning. Men dem mener den prolapsen ikke er så stor for at begge beina skulle være slik.

Dem blir værst etter aktivitet. Har desverre svekkelser i armer og i svelg også.

Beina blir helt svake etter aktivitet. Så ja. Men dem ville sjekke ut. Ligger nå på nevrologisk. Har litt angst etter lammelsene som kommer å går.

Noen erfaringer her med noe sånt ?
Jeg benekter litt at jeg kanskje får alvorlig grad nå.

Betty
Ny bruker
Ny bruker

Re: Svekka bein

Post by Betty » Mon Dec 03, 2018 16:43

Om noen har en anbefaling om en spesialist i Oslo eventuelt så si gjerne ifra. Kommer fra Østfold selv.

Ole-mann
Bærer frukt
Bærer frukt

Re: Svekka bein

Post by Ole-mann » Fri Dec 07, 2018 18:05

Jeg er ikke sikker på hva det betyr dette med svekkede bein. Hvis du oppfyller alle kravene til ME og vurderer hvilken grad du har, lett, moderat eller alvorlig kan det si mye om hvilket funksjonsnivå du kan forvente å ha. Har du alvorlig grad av ME, som meg, så kan du ikke forvente å klare så mye uten å få høyere puls og kanskje endring i blodtrykket.

Symptomene kan stabilisere seg hvis du klarer å tilrettelegge hverdagen din. For meg tok det flere år.

Jeg vet ikke nok om utglidning i ryggen så jeg tør ikke si noe. Jeg har hørt at man kan få svekkede bein eller manglende følelse i beina eller smerter.

Jeg var på Haukeland til utredning og vet ikke om andre leger. Har hørt om Kavli men vet ikke så mye om hva han gjør for deg.

Post Reply