ME-forum

Møteplass for mennesker som har Myalgisk Encefalopati, deres pårørende og andre interesserte.
Det er nå ons aug 23, 2017 02:43

Alle klokkeslett er UTC+02:00

Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: ons mai 03, 2017 19:17 
Husvarm
Husvarm

Hei!

Jeg har over en lengre periode lagt merke til at symptomer og formen generelt stort sett er mye forverret de dagene jeg har en avtale og derfor MÅ stå opp til et gitt tidspunkt eller i aller verste fall - vekkes av alarmen. Er det flere som har det sånn?

De fleste dager har jeg ingen aktiviteter og kan da til en viss grad få litt kontroll på formen. Det er sjeldnere mellom de aller verste dagene. Men så fort det kommer en avtale og jeg blir vekket før jeg våkner naturlig vil dagen stort sett være helt "ødelagt". Symptomene blomstrer og formen blir elendig.

Noen som kjenner seg igjen i dette?

Toppen

Legg innLagt inn: ons mai 03, 2017 21:05 
Moderator

Det kommer helt an på om jeg har fått nok søvn eller ikke. Jeg har ganske strenge søvnrutiner og prøver å stå opp til samme tid hver dag. Eller, våkne til samme tid hver dag. Om jeg trenger mer hvile ligger jeg og leser et par timer før jeg står opp og spiser frokost, og legger meg evt på sofaen. Men om jeg sover for mye blir det bare rot, så jeg prøver å unngå det.
Det er da sjelden jeg har behov for alarm noe særlig tidligere enn normalt, men det går faktisk som oftest greit. Noen ganger får jeg ikke sove fordi jeg vet jeg må opp tidlig og det er viktig, men eventuelle konsekvenser er litt avhengig av hva som skjer den dagen og hvordan søvnen er de neste par dagene.

Toppen

Legg innLagt inn: tor mai 04, 2017 18:19 
Blomstrer
Blomstrer

Jeg har hatt allergi mot vekkerklokker og avtaler i flere år fordi det gjorde meg verre og fordi jeg ikke klarte noe. Det siste året har jeg jobbet med søvnrytme og mobilen vekker meg til fast tid hver dag. De virkelig dårlige dagene ligger jeg litt lenger. Sover noen minutter ekstra hvis jeg trenger det eller står opp og hviler litt senere. Men. ...uansett hvor mye jeg jobber med rutiner blir det aldri godt nok. Alle symptomene tar mye plass og jeg må la kroppen få bestemme. Jeg blir fort stressa hvis det er avtaler jeg ikke kan slippe unna og formen er dårlig. Da kan jeg bli dårlig en uke før jeg kommer meg igjen.

Toppen

Legg innLagt inn: tir mai 23, 2017 01:12 
Husvarm
Husvarm

Tusen takk for at dere tok dere tid til å svare.

Jeg sliter en del med innsovning, så det er utfordrende å skulle ha faste tidspunkt å stå opp fordi antall timer med søvn da blir veldig varierende og dermed blir formen også veldig i ubalanse :/ I tillegg har jeg enda vanskeligere for å sove om jeg vet jeg må opp til et fast tidspunkt (har en avtale eller lignende), da er det som om kroppen ikke klarer å tune ut - at det blir et slags stress over at det bare er så-så mange timer til jeg skal opp.

Kanskje jeg bør jobbe litt bevisst med søvnen, det høres ut som dere har gode strategier på dette og det er kanskje noe som bidrar til enda bedre form på sikt? Har dere merket noe til det etter at dere ble oppmerksomme på søvn og å våkne til faste tider?

Toppen

Legg innLagt inn: søn mai 28, 2017 14:46 
Husvarm
Husvarm

ja, slik har jeg det også! Det er kroppen som må få bestemme, ellers cræsjer den med en gang. Og så skal man jo ut av huset, snakke med folk osv. når man stiller alarmen fordi man har en avtale, så det blir dobbelt ille. Dessuten har jeg det slik at kroppen trenger mange timer til å våkne skikkelig etter at jeg har stått opp. Så det blir bare en vondt sirkel, har ikke funnet noe løsning som funker på meg. Har prøvd å ta det gradvis ved å stille alarmen bare ett kvarter tidligere enn jeg vanligvis våkner, men så er jeg bare dårlig hele dagen; det er ikke slik som med trøtthet når man er frisk, at må man stå opp ekstra tidlig en dag, så sovner man også tidligere og kroppen klarer å justere seg igjen.

Toppen

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 5 innlegg ] 

Alle klokkeslett er UTC+02:00