Infeksjonssykdommer

Moderators: tomers, Simira

Post Reply
Maybe
Husvarm
Husvarm

Infeksjonssykdommer

Post by Maybe »

Jeg vet ikke om dette er rette stedet å spørre om dette, men jeg klarte ikke å finne et passende sted.

Etter at dere fikk ME, får dere fortsatt sykdommer som infuensa o.l.
Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare dette på en bra og forståelig måte, men jeg får gi det et forsøk. :?

Da jeg var yngre var jeg mye og ofte syk. Men etter at jeg fikk kyssesyken som førte til ME, så har jeg nesten ikke hatt andre sykdommer. Ihvertfall ikke på samme måte som før. Jeg har jo ofte influensasymptomer, lav feber o.l., men det har jeg jo skjønt at følger med ME`n. Men jeg har ikke hatt høy feber o.l. Jeg blir aldri smittet av barna når de er syke. Virker som om kroppen min har blokkert for et eller annet. Jeg syntes jo det er rart at ikke jeg blir smittet. Jeg misstenker at immunforsvaret mitt aldri har vært særlig bra, siden jeg tidligere fikk alt jeg hørte om (ikke bokstavlig, men føltes nesten sånn :himle: ). Så jeg syntes det er rart at jeg har sluttet å få alt mulig rart av sykdommer. Nå har jeg bare ME`n. Og det holder i massevis, men skulle gjerne vist hvorfor det er slik.
Noen andre som har det sånn og som vet hvorfor?

Magda
Blomstrer
Blomstrer

Re: Infeksjonssykdommer

Post by Magda »

For meg var bronkitt og bihulebetennelser like mye til stede som det øvrige månedlige i mange år.
Etter at ME har tatt bolig i kroppen kan jeg kjenne symptomer på influensa som aldri slår ut skikkelig.
Min behandler hevder at dette er fordi kroppen min er så veldig syk fra før.
Kroppen tar i mot omgangssyke, men jeg blir syk på en annen måte lengre inn i kroppen pga kroppens dårlig fungerende immunsystem.
Det som føles som vanlige ME-symptomer er da kroppens reaksjon på sykdom langt der inne.
Det foregår en krig mot inntrengerne, kroppen bruker av sitt allerede lave energinivå, energinivået blir enda lavere, melkesyra kommer, AU-AU i kroppen.........
Så har du sirkelen gående!

*vet ikke om jeg klarte å forklare på en forståelig måte*
Får håp det bi likar i mårra!

Chanè
Fast plass
Fast plass

Post by Chanè »

Jeg har det også sånn som deg, Maybe. Jeg får aldri omgangssjuke, influensa eller den slags. Jeg trodde en stund det handlet om at jeg har jobbet mange år i barnehage, men en eller annen forståsegpåer av en lege mente at det handlet om at immunforsvaret alltid stod i full beredskap. Jeg tenker ikke så mye på hva grunnen er, priser meg bare lykkelig over at ME`en muligens bringer NOE godt med deg.
~ME etter vaksineforsøket i 1988-89~

Jan Borgen
Stamgjest
Stamgjest

Post by Jan Borgen »

Aldri andre sykdommer lenger,eller føles slik i allefall.Når jeg er dårlig er alt med samme symptomer som Me.
Mvh Jan

MariaFH
Husvarm
Husvarm

Post by MariaFH »

Jeg har det også sånn. Går i behandling hos KDM, og gjennom tester der er det påvist at immunforsvaret mitt står i fyr og flamme, er alltid i beredskap og er generelt overaktivert. Visse symptomer jeg har, som f.eks. endel muskelsmerter, sår hals og slikt, kan nok attribueres dette. Kroppen har en slags autoimmun reaksjon, dvs. at den angriper det som "egentlig" er frisk der inne. Det er selvfølgelig en grunn til at immunforsvaret er konstant overaktivert. XMRV, andre infeksjoner, lekk tarm og andre ting er mulige "syndere." Jeg leter i alel fall!;)

Det er derfor jeg aldri får "andre" sykdommer. Den ene gangen jeg har hatt høy feber siden jeg fikk ME, gikk det vekk etter 2 timer, noe som var totalt utypisk for meg da jeg var frisk.

murse
Stamgjest
Stamgjest

Post by murse »

Jeg har vert myyyyyyyye syk etter at jeg fikk ME av kyssesyken for 4 år siden.
Blir smittet av alt og alle.
Før ME var jeg nesten ALDRI syk. Kunne gå flere år mellom hver infeksjon.
Hatt influensa i 19 dager nå pga infeksjon i bihulene.
Murse 30, ME etter CMV og EBV nov06

Smil og vær glad, så blir allting bra:-)

shadow
Bofast
Bofast

Post by shadow »

Jeg har overaktivt immunforsvar - ingenting biter på meg av slike ting som "går" rundt om, eks omgang, influensa etcetc. Men - jeg mener å ha lest at vi allikevel blir smittet, men at det ikke bryter ut men virker slik at ME-symptomene kan forverres..
Immunsystemsvikt kan vise seg med overaktivt eller underaktivt immunforsvar..
- Shadow

Er under behandling ved Norsk borreliosesenter og Strømmen medisinske senter med god effekt.

Maybe
Husvarm
Husvarm

Post by Maybe »

Takk for svar alle sammen. Det var kjempe interessant å høre at det er flere som har sluttet å få andre sykdommer etter at dere fikk ME. Og veldig interessant å høre hvorfor det er slik. Da har jeg lært noe nytt i dag også. :)
Jeg har nemlig ofte tenkt på dette og syntes det har vært veldig rart. Og spørsmålet dukket opp igjen hos meg nå som jeg har hatt to barn med influensa på kort tid.

Chanè
Fast plass
Fast plass

Post by Chanè »

.. altså ... jeg har gått rundt og følt meg ekstra pjusk de siste fjorten dagene .. og vært vesentlig mer hostete og nysete. Men influensa .. ? Nei .. skal man ikke være skikkelig sjuk da .. ? Ha masse feber og sånn .. ? Jeg har jo bare .. *sjekke en gang til* trettiåtte nå .. hmm .. kanskje det er sånn at man ikke føler det som annet enn ekstra ME-slitenhet .. ? Aldri tenkt over, faktisk ... Hmm ...
~ME etter vaksineforsøket i 1988-89~

Jorunn
Husvarm
Husvarm

Post by Jorunn »

Jeg har et dårlig immunforsvar og bare jeg stresser litt kan jeg få influensafølelse. Høy feber får jeg derimot sjelden, men når den tikker forbi 38 føler jeg at jeg har 39-40, blir slått helt ut. Tar meg lang tid å komme tilbake til det "normale".... :?
Bedre sent enn aldri...

Solgløtt
Blomstrer
Blomstrer

Post by Solgløtt »

Er ganske vanlig, at vi ikke blir syke slik som andre.
Men så har vi også de som får alt.
Vet ikke, men tror, at det er enten/eller med oss
TTT (Ting Tar Tid)

pellen
Husvarm
Husvarm

Post by pellen »

Jeg har aldri feber, men ofte feberfølelse med frostrier, "kuldegysninger" i hele kroppen hele tiden. spesielt hvis formen er dårlig.
Når jeg tenker etter er det veeeeeldig lenge siden jeg har vært syk, som feks omgangssyke og sånt. Før jeg ble syk, hadde jeg flere infeksjoner årlig, eller var jeg allerede dårlig da?

Hm.... det var det med høna eller egget..

Post Reply