Anfall- noen som kjenner seg igjen?

Moderators: tomers, Simira

Post Reply
MariaFH
Husvarm
Husvarm

Anfall- noen som kjenner seg igjen?

Post by MariaFH »

Hei!

Jeg har den siste tiden opplevd ekle "anfall" som går utover livskvaliteten og funksjonsevnen min i sin helhet, og lurer på om noen kan kjenne seg igjen.

Det begynte en dag jeg generelt hadde våknet med dårlig form. Litt utpå dagen, etter å ha vært ute på handletur, satt jeg meg ned foran pcen og følte plutselig jeg skulle besvime. Det begynte nederst i kroppen, den ble sjelven og utmattet fra topp til tå (føltes ut som en mellomting mellom lavt blodsukker og "restless limbs/legs"). Så ble jeg svimmel og fikk bilsykefølelse, og jeg følte rett og slett at jeg var nær å skulle svime av. Ble sendt ned på akutten for å utelukke blodpropp, da jeg har en del både arverlige og miljømessige risikofaktorer for dette, men det var det heldigvis ikke.

Nå får jeg disse anfallane nesten daglig. Som regel er det når jeg sitter, men det har også skjedd når jeg ligger. Ofte kommer det like etter at jeg har stått opp, så jeg ser liksom heller ingen sammenheng med for mye aktivitet. Følelsen blir verre i stående eller sittende tilstand, men hjerterytmen kan veksle mellom alt fra veldig lav til veldig høy, så jeg ser ikke noe mønster i akkurat det. Det samme gjentar seg som regel: først kjenner jeg denne "ekle" følelsen i kroppen som er vanskelig å beskrive, men det brer seg i alle fall fra nederst i kroppen til øverst. Så blir jeg sjelven, svak og svimmel og føler jeg skal svime av. Jeg er ofte dårlig hele dagen etter et sånn anfall. Jeg går med den konstante følelsen av lavt blodsukker/rastløse bein/armer og er helt nummen og veksler mellom varm og kald i bein og armer. Den "indre uroen" eller adrenalinet er også helt ekstrem, og det kjennes ut som kroppen jobber hardt med noe.

En annen merkelig ting er at det er en liknende besvimelsesfølelse jeg har kjent før når jeg strekker i nakken (altså strekker hele ryggsøylen). Da kjente jeg også at det begynner i beina og flyttet seg oppover, og jeg ville svime av. Bare at nå er den følelsen der hele tiden. Og selv om det kan føles i retning lavt blodsukker så er det ikke det da jeg har blodsukkermåler og tester.

Jeg blir selvfølgelig utredet nøye, men har jo en mistanke om at dette er et nytt symptom etter månedsvis hvor jeg har overstrekt meg selv. Men jeg kan jo også føle meg "ok" helt til dette anfallet tilsynelatende kommer ingenstedsfra og ødelegger dagen. Frustrerende!

maddå
Husvarm
Husvarm

Re: Anfall- noen som kjenner seg igjen?

Post by maddå »

Jeg har også hatt mye av dette, spesielt i starten av sykdommen. Kjente ikke så mye at det startet i beina, men om morgenen ble jeg utrolig svimmel, kvalm og likblek. Måtte ofte legge meg ned på gulvet for jeg var redd for å svime av. Dette føltes for meg som lavt blodsukker, men jeg har blodsukkermåler som har vist at det ikke er dette. Har snakket med legen om dette, han mente det kunne være blodtrykksfall, sammen symptomene ihverfall. Jeg kastet også veldig mye opp om morgenen i denne perioden. Hos meg gikk det over av seg selv etter 3 år, jeg kan fortsatt få det en sjelden gang.

Miapia
Groddfast
Groddfast

Post by Miapia »

Hadde slike hendelser i starten av sykdommen, men kan ikke huske å opplevd det i sånn grad lengere ut i sykdommen.. ekkelt er det...
"Kindness is the language which the deaf can hear and the blind can see."
Mark Twain

hjerter
Rotfast
Rotfast

Post by hjerter »

Har det slik hver morgen, kraftig og mer so maddå beskriver.
Er en kamp å komme seg på toalettet og dusje kan jeg glemme om morgenen.
Jeg kommer meg sjeldent ut, men de dagene jeg klarer det ligger jeg flatt hele dagen og klarer en bitteliten tur ut på ettermiddagen (en liten tur i risk luft eller få være med å handle i en liten butikk føles så godt, samme med å klare å ta et bad på kvelden!)

Dette er et helvete....ber mye og føler det hjelper, men ikke nok til jeg fungerer, men holder ut.
Tenk at det er 3 år siden jeg ble medlem her og fremdeles kriger mot de samme symptomene...

hjerter
Rotfast
Rotfast

Post by hjerter »

Våknet slik halv 6 i morges og følte meg døende, men sovna og våknet lik som beskrevet av dere igjen kløokken 0900. Har endelig klart å logge meg på pc men må ut til en avtale på dps klokken 12....gi meg styrke...
Tenk at det er 3 år siden jeg ble medlem her og fremdeles kriger mot de samme symptomene...

MariaFH
Husvarm
Husvarm

Post by MariaFH »

Dere som skriver dere har/har hatt det: Det kommer ikke kun når man reiser seg fort opp? Det er i alle fall ikke den typen jeg føler det som, for jeg kan sitte helt vanlig og ha vært oppreist i mange minutter før det skjer.

Hjerter: Ja, det er skikkelig ekkelt, og jeg håper du blir utredet for det? Man skal jo alltid utredes for nye symptomer. Og dette tar virkelig livsgnisten fra en!

maddå
Husvarm
Husvarm

Post by maddå »

MariaFH wrote:Dere som skriver dere har/har hatt det: Det kommer ikke kun når man reiser seg fort opp? Det er i alle fall ikke den typen jeg føler det som, for jeg kan sitte helt vanlig og ha vært oppreist i mange minutter før det skjer.

Hos meg kom det når jeg hadde stått en stund. Det hente rett som det var når jeg skulle dusje, men det var oftest tidlig om morgenen. Lot jeg vær å ta det med ro var det nesten garantert at jeg kastet opp. Det var slik min sykdom begynte, i denne tiden hadde jeg ikke spes. tretthet.
Selv har jeg fått undersøkt hjertet, med ultralyd og sykkel test. Det viste nesten normale resultater, uten om at hjerte slår ett ekstra slag innimellom. Noe som kan føles som hjertebank. Men dette skulle være ufarlig.
Blodtrykket er så noelunne normalt, mens pulsen er høy.
Jeg fikk beskjed av legen om det kunne forklares av en sammensetning av tretthet, lavt blodsukker og stress. Men jeg føler ikke det stemmer helt.

milla76
Stamgjest
Stamgjest

Post by milla76 »

Jeg hadde også dette i mange år, selv om det er en god stund siden sist nå. Jeg har målt både blodsukker og blodtrykk under slike anfall, og begge deler har vært normalt hos meg.

murse
Stamgjest
Stamgjest

Post by murse »

Ja, jeg hadde det sånn dei første 2 årene av sykdommen. Veldig ubehagelig! Ble bedre når jeg sluttet med brus, te og kaffi. Mistet f.eks førligheten i beina av paracet. Veldig sensitiv til alt. Hadde sånne anfall flere ganger i timen dei første månedene av sykdommen.
Det kan komme slike anfall enda, men bare ved overbelastning eller infeksjoner.
Murse 30, ME etter CMV og EBV nov06

Smil og vær glad, så blir allting bra:-)

hjerter
Rotfast
Rotfast

Post by hjerter »

Det er ikke blodtrykket som synker for det går opp når jeg reiser meg. Har veldig lavt BT hele tiden jeg, men det går opp og ikke ned når jeg reiser meg. Og ja, det ødelegger mye...ihvertfall gleden av å krype under dynen for jeg vet hva jeg har i vente. Savner å ikke føle meg syk hver morgen. Minner meg om når jeg gikk på heroin og våknet syk hver morgen. Forskjellen da var at jeg kunne ta dosen min å bli "frisk". Nå er jeg like dårlig uansett hva jeg gjør, hvilke medisiner jeg tar eller hvor positivt jeg tenker...

MariaFH
Husvarm
Husvarm

Post by MariaFH »

Takk for svar dere!:)

Voldsomt ekkelt ja. Man kan liksom føle seg ok, og så i løpet av sekunder føler man seg forferdelig dårlig og dagen er ødelagt. Har hatt ME i 3 år nå, så merkelig at det skulle komme først nå siden jeg ser de fleste skriver de hadde det i begynnelsen av sykdommen. Men det er nok en reaksjon på måneder med overbelastning og en dertilhørende forverring av sykdommen dessverre.

Post Reply