ME-forum

Møteplass for mennesker som har Myalgisk Encefalopati, deres pårørende og andre interesserte.
Dato/klokkeslett: Tor Okt 23, 2014 17:47

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 29 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Hyppig vannlating
InnleggSkrevet: Ons Jan 25, 2012 00:01 
Avlogget
Husvarm
Husvarm

Hei,

Lurer på om det er noen som er plaget med at de må tisse hele tiden? Jeg har vært voldsomt plaget i noen uker nå. Kjenner det spesielt godt om natta, selv om det er der hele tiden. På natta må jeg på do alt fra 3-6 ganger før jeg klarer å sovne. Sliter også med tidvise smerter i blæreområdet som gjerne kommer en liten stund etter jeg har vært på do , og kan til tider ikke ligge verken på siden eller på magen for det irriterer blæra sånn at jeg må på do eller får smerter igjen. Svir ikke og gjør ikke vondt når jeg tisser, og slår ikke ut på urinveisinfeksjon/blærebetennelse. Har hatt det en del ganger, og dette kjennes heller ikke helt slik ut. Blir gal av dette som forstyrrer nattesøvnen..!

Topp

Innleggets emne: Re: Hyppig vannlating
InnleggSkrevet: Ons Jan 25, 2012 00:15 
JA! Jeg har hatt de samme problemene. Akkurat nå er jeg i en periode hvor de er vekk. Men hadde de sammenhengende i over 1 år. Det gikk så langt at jeg faktisk tisset på meg flere ganger, da funksjonen som styrte blæra virket å være "ute av drift" :-) Vet ikke om det har noen sammenheng, men i samme periode fikk jeg påvist antistoffer mot cytomegalovirus. I tillegg hadde jeg sammenhengende urinveisinfeksjon i ca 4 måneder. Det var pga streptokokk-B bakterier,- og antibiotika funket rett og slett ikke. Men selv om infeksjonen ble borte og ikke var synlig på prøver, så var de samme problemene der. Jeg var til og med hos gynekolog for å utelukke eventuelle problemer i underlivet. Plutselig etter ca 1 år, så forsvant de mer og mer. Men i dårlig perioder kan jeg fortsatt merke det. Så hos meg har jeg satt det på ME konton. Men du bør få sjekket det hos lege uansett...hvis det ikke gir seg. Begynnende nyresten kan gi lignende plager - det samme kan clamydia-infeksjon i urinrøret. Eller rett og slett overaktiv blære syndromet...og også plager i underlivet som trykker på blæren..... altså...mange muligheter.. :-)

Topp

InnleggSkrevet: Ons Jan 25, 2012 00:24 
Avlogget
Rotfast
Rotfast
Brukerens avatar

Ja, og det med natta er plagsomt. Ikke hatt det før.

Topp

InnleggSkrevet: Ons Jan 25, 2012 00:41 
Avlogget
Moderator

Når det gjelder det å tisse så bør man legge merke til om det er unaturlig tissing i forhold til væske mengden man drikker.
Før ME så trente jeg i mange år og drakk da ca 3-3,5 liter vann om dagen.
I henhold til den mengden jeg drakk så ble det litt oftere dobesøk.
Etter at jeg fikk ME så har jeg i perioder veldig behov for å tisse uten å ha drukket noe spesielt med vann, gjerne 3-4 ganger i løpet av en time.
Slik kan det holde på i flere dager men sjelden når jeg skal sove.
Deretter forsvinner tissebehovet en stund.
Så det er den uvanlige tissebehovet jeg opplever som jeg muligens kan tenke har med min ME og gjøre

Topp

InnleggSkrevet: Ons Jan 25, 2012 00:43 
Avlogget
Groddfast
Groddfast
Brukerens avatar

Om det blir et varig problem, og de ikke finnen noen logisk årsak, så kan du diskutere med legen din om det hadde vært aktuelt å få prøve Minirin nesespray som symptomlindring på nettene en periode. Den får kroppen til å holde på vannet i åtte timer.

Thomas Edison

Topp

InnleggSkrevet: Ons Jan 25, 2012 03:36 
Avlogget
Husvarm
Husvarm

Takk for svar dere! Begynner å tenke at det kanskje er interstitiell cystitt. Det er jo også komorbiditet med ME. Symptomene stemmer i alle fall veldig, og har vært plaget med smerter, svie og trykk i perioder før også, men aldri så intenst og sammen med så sterk trang til å tisse. Det virker i alle fall logisk i og med at det kjennes litt ut som UI, men ikke med den sterke svien akkurat når jeg tisser. Jeg skal i alle fall få sjekket det ut. Fikk noen tabletter av fastlegen i dag som jeg skulle prøve for overaktiv blære, og så skal jeg tilbake neste fredag. Slo ikke ut på urinveisinfeksjon verken der nede eller på mine egne stix.

Lysglimt: Kan det være noe liknende som du lider av i perioder/har slitt med? Det er jo en slags betennelsestilstand i blæren som ikke er direkte urinveisinfeksjon som kan påvises, og som ofte er assosiert med irritabel tarm. Magen min har vært ute på tur siden jeg fikk dette og, så jeg ser en sammenheng. Skal i alle fall be om videre henvisning neste fredag:).

tomers: Jeg drikker ikke mer enn normalt, så det er nok ikke det her. Men det har nok helt sikkert en sammenheng med ME-en ja.

Tussen: Takk for tipset!:)

Topp

InnleggSkrevet: Ons Jan 25, 2012 15:00 
Avlogget
Moderator
Brukerens avatar

Da jeg var på utredning for ME var hyppig vannlating et av spørsmålene de stilte, og ser i papirene mine at det er brukt som et symptom på ME så det er ikke uvanlig. Jeg får det av og til og varer gjerne en dag, uavhengig om jeg har drukket mye. Synes det hjelper å spise noe salt eller trikke et halvt glass med saltvann, men av og til gjør jeg det for sent og da er det igang :p Har tenkt på det nesten som "diaré foran" av og til :P

Men har helt måttet slutte å drikke té hvis jeg ikke skal være hjemme i uoverskuelig fremtid, for da setter jeg det igang på flekken.

Topp

InnleggSkrevet: Ons Jan 25, 2012 15:12 
Avlogget
Fast plass
Fast plass

MariaFH skrev:
Takk for svar dere! Begynner å tenke at det kanskje er interstitiell cystitt.
Det var akkurat det jeg tenkte når jeg leste førsteposten. Jeg vet ikke om du tar Ibux/Naproxen/Voltarol/Globoid/etc, men alle tabletter som er "betennelsesdempende" kan gjøre det værre.

Topp

InnleggSkrevet: Ons Jan 25, 2012 15:25 
Interstitiell cystitt kan absolutt ligne på det jeg hadde ja. Det gikk jo over av seg selv etter ca 1 år, men kan komme igjen i perioder. Hmmm...hadde aldri hørt om dette før jeg.

Topp

InnleggSkrevet: Ons Jan 25, 2012 15:57 
Avlogget
Moderator
Brukerens avatar

MariaFH skrev:
Takk for svar dere! Begynner å tenke at det kanskje er interstitiell cystitt. Det er jo også komorbiditet med ME. Symptomene stemmer i alle fall veldig, og har vært plaget med smerter, svie og trykk i perioder før også, men aldri så intenst og sammen med så sterk trang til å tisse. Det virker i alle fall logisk i og med at det kjennes litt ut som UI, men ikke med den sterke svien akkurat når jeg tisser. Jeg skal i alle fall få sjekket det ut. Fikk noen tabletter av fastlegen i dag som jeg skulle prøve for overaktiv blære, og så skal jeg tilbake neste fredag. Slo ikke ut på urinveisinfeksjon verken der nede eller på mine egne stix.

Lysglimt: Kan det være noe liknende som du lider av i perioder/har slitt med? Det er jo en slags betennelsestilstand i blæren som ikke er direkte urinveisinfeksjon som kan påvises, og som ofte er assosiert med irritabel tarm. Magen min har vært ute på tur siden jeg fikk dette og, så jeg ser en sammenheng. Skal i alle fall be om videre henvisning neste fredag:).

tomers: Jeg drikker ikke mer enn normalt, så det er nok ikke det her. Men det har nok helt sikkert en sammenheng med ME-en ja.

Tussen: Takk for tipset!:)

Heia Maria ;)

Ja kan jo ikke få dette helt ute av hodet heller. Det kan jo ikke utelukkes at det har oppstått en betennelsesreaksjon som du sier og at denne ikke er av bakteriell art. Leste på symptomene på nevne tilstand. Vel, det er i det minste etablerte rutiner for undersøkelse av en slik tilstand - det er den positive siden.

Vel du kjenner meg og synsinger: Neste spørsmål blir jo Hva sier resten av prøveverdiene dine som kan gi hint eller indikasjon på inflammasjon/betennelse. urinsyrenivåer, forhøyet ferritinlager, WBC (de hvite leykocyttene - hele rekka), andre prøveverdier som har med nyrer og utskillelse. Ligger det høyt i intervallet eller over eller under?

hmmm

Utredning ved LHK/SmedS http://www.strommenmedisinskesenter.no/ fra april 2009 :-)

Bloggen min kan du lese her: http://totoneimbehl.wordpress.com/

Topp

InnleggSkrevet: Ons Jan 25, 2012 18:38 
Avlogget
Husvarm
Husvarm

Stjerneøye: Ja, det er jo absolutt et ME-symptom, men dette som jeg har er helt overdrevent mye og også med smerter. Jeg har jo hatt perioder med hyppig vannlating før, både det og mageproblemer fikk jeg en tid før jeg ble syk. Men da følte jeg i alle fall at jeg fikk tømt meg skikkelig, og ikke måtte på do 2 sek senere. Nå er det annerledes. Har hatt smerter ved vannlating før også, men aldri i denne grad sammen med hyppighet når det ikke er en urinveisinfeksjon.

badeand: Ja, jeg begynner å lure. Har hatt en del smerter i blærene og urinveiene uten at det har vært UI oppgjennom. Har bare akseptert at sånn er det når jeg har ME, men nå er det blitt veldig plagsomt i samband med at jeg må på do hele tiden, og at det gjør vondt og irriterer blæra slik at jeg må på do når jeg ligger på siden og magen. Det eneste som ikke passer helt er at det beskrives at smertene ved interstitiell cystitt blir mildere etter du har vært på do. Sånn er det ikke for meg egentlig..trykket kan bli litt borte etter å ha vært på do flere ganger, og smertene kan mildne, men jeg svir og verker som regel en god stund etter å ha vært på do. Bruker ikke så mye ibux eller smertestillende, men skal i alle fall passe på å ikke bruke noe av det nå. Begynte på sånn ibuxsalve i dag fordi jeg har en betennelse i ryggen, etter råd fra fysioterapeuten min. Håper ikke den er like "farlig" for dette?

Lysglimt: Hadde ikke hørt så mye om det før jeg heller...Men jeg skal be om å utredes grundig for dette. Har jo også hatt perioder med store smerter etter å ha vært på do som sagt, men aldri i den grad og så plagsomt som nå.

Mhj: Heihei;) Hehe..Hmm..jeg vet ikke om jeg har tatt de prøvene du nevner. Tok kun en helt vanlig urinprøve på legekontoret, en sånn som er ferdig på noen minutter. Der var det ingenting. Betennelser..tja..har betennelser i både mage og rygg. Vet ikke om det har en sammenheng med dette. Du kan nok mye mer enn meg her;). Går forresten ikke på KDMs behandling hvis noe av det du nevner er mer spesialiserte prøver. Men hvis det skulle vise seg å være en ikke-bakteriell betennelse i blæren eller omkringliggende områder..er det så mye man kan gjøre med det? Leser forresten at man skiller mellom to typer interstitiell cystitt: der hvor man kan finne en årsak eller se en betennelse, og der hvor det kun er subjektive plager..ellernoesånn?

Topp

InnleggSkrevet: Ons Jan 25, 2012 19:35 
Avlogget
Husvarm
Husvarm

Jeg har også hatt slike plager tidligere som trådstarter forteller om, ble grundig utredet på ene og andre måten og fikk diagnosen interstitiell cystitt. Ingen bakterielle funn, men fikk likevel en lengre kur Hiprex og problemet dempet seg kraftig. Det hender jeg kjenner snev av det, gjerne samtidig som jeg er ekstra sliten eller er forkjølet eller noe, men det går seg til igjen etterpå.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 29 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: