Hyppig vannlating

Moderators: tomers, Simira

badeand
Fast plass
Fast plass

Re: Hyppig vannlating

Post by badeand »

Men vil en eventuell ikke-bakteriell blærebetennelse vises på blodprøver?
Hvis du mener interstitiell cystitt så tror jeg ikke det vises hverken på blodprøver eller urinprøver.
Om meg: syk, ikke ME-diagnose.
Mye friskere nå enn da jeg registrerte meg. :)

MariaFH
Husvarm
Husvarm

Post by MariaFH »

Ja, har lest meg litt opp på det nå, da det ser ut som mest sannsynlige diagnose. Legen min tror i alle fall det siden jeg har hatt problemer med blæra i mange år, og det er en komorbiditet med ME. Man kan visstnok se ørsmå sår i blæra ved enkelte undersøkelser, men tror ikke slike er veldig vanlig å ta. Skal i alle fall gjennom en del undersøkelser nå..gruer meg litt for å få slange opp urinveiene med de smertene jeg har nå..

Miapia
Groddfast
Groddfast

Post by Miapia »

På gode dager er jeg ikke så plaget med dette symtomet...men det er noe med de dårlige dagene og all do besøket. Slitsomt når man er på bytur eller lignende,å hele tiden måtte finne ett do....
"Kindness is the language which the deaf can hear and the blind can see."
Mark Twain

Zenitra
Stamgjest
Stamgjest

Post by Zenitra »

Jeg har det samme problemet! Da det først startet, var det helt ekstremt - jeg kunne ikke la være å legge merke til at noe var unormalt. Om natten tisset jeg opptil 7 ganger, om dagen gikk jeg på toalettet 4-6 ganger i timen. Jeg tisset normal mengde hver gang, og urinen var helt normal - dvs blank og fin :) Jeg ble sjekket for diabetes, men heldivis var ikke det årsaken.

Har nå slått meg til ro med at det er ett av mange symptomer på ME, og det plager meg kun i små perioder, altså ikke hver dag.

Jeg kan ikke tro at det er bra for kroppen at vi "tisser" ut så mye væske? Jeg prøver drikke normalt i slike perioder, men for hvert glass jeg drikker - må jeg rett på toalettet! Det går sjelden mer enn 5 minutt fra jeg drikker til jeg sitter på do-ringen! Dessuten, jeg merker stor forskjell når jeg sitter enn når jeg står/går. Jeg kan sitte og drikke fra vannflasken, men så snart jeg beveger meg kjenner jeg at jeg må på toalettet.

Du kan trygt si at jeg har tisset bak de fleste busker på mine søndagsturer!

marimor
Administrator

Post by marimor »

det kan, hvertfall i mitt tilfelle, virke som jeg ikke klarer å tømme blæren nok første gang jeg tisser. For rett som det er så må jeg gå igjen etter 5 minutter og da kommer alltid litt. Og har en sånn "greie" på at jeg ikke klarer å sove om jeg har noe i blæra, så her går det også i tissing :dum:
Be yourself, everybody else is taken :snill:

Eli
Ny bruker
Ny bruker

Post by Eli »

Kjenner meg igjen i det Marimor sier om at det virker som blæra ikke tømmer seg helt. Det går ut over sexlivet også, fordi tissen hans presser mot blæra og jeg har følelse av at jeg nesten tisser på meg - selv om jeg nettopp har vært på do. Ikke så lett å komme igang igjen etterpå. Er det flere som har det slik? Ikke så lett å være impulsiv på sexfronten når jeg må sikre at jeg har vært på do først..

Jeg sitter mye stille og det gjør at ryggen stivner og låser seg, men ellers har jeg aldri hatt prolaps slik som en tidligere i tråden nevnte at kunne være årsaken.

Jeg har nyreverdier på 94 (normalen er opp til 90), og på papiret jeg fikk prøvesvarene på stod det "moderat svekket nyrefunksjon" pga. tre verdier som sammen kunne tyde på det, men legen mente det ikke var nok til å tenke at det var unormalt. Det ble tatt en blodprøve som er mer nøyaktig, og den konkluderte med at alt var normalt. Legen mente at resultatet også kan bli slik hvis jeg hadde drukket lite den dagen, og det kan jo stemme, men vanligvis drikker jeg så mye at folk kommenterer det. Jeg føler meg tørst hele tiden. Har også tatt ultralyd av nyrer og blære, men som han sa han som tok ultralyden - han sjekket jo bare alt nyrene fungerte og at det ikke var blokkeringer. Han sjekket ingenting på cellenivå.

I perioder er det verre enn andre, men jeg klarer ikke se noe system i det. Jeg forsøker å ikke "nippe" til vannglasset, men heller drikke et helt glass når jeg først drikker, sånn at jeg ikke må på do hele tiden. Har også vurdert å la være å drikke vann etter kl 21, og ikke drikke kaffe etter kl 16, men vet ikke om det har noe for seg. I går kveld var det ekstra ille. Da hadde jeg spist popcorn, for jeg tenkte saltet kunne holde på vannet, men det be altså bare verre. Mulig det var tilfeldig.

Det er i alle fall ikke psykisk, for da hadde jeg ikke våknet på natta av at jeg "skvetter" på meg. Det har heldigvis bare skjedd 2 ganger, og ingenting kom i senga. Alle andre netter våkner jeg 1-2 ganger for å gå på do. Hvis jeg ligger i 20-30 min og går på do en siste gang før jeg sovner, så går jeg bare 1 gang om natta. Ved et par anledninger har jeg sovet gjennom hele natta, men det er unntaksvis.

MariaFH
Husvarm
Husvarm

Post by MariaFH »

Hei Eli! Begynner å bli et par år siden jeg startet denne tråden nå. Det roet seg etterhvert, men har nå kommer igjen med full styrke, komplett med tidvis veldig store smerter (brennende, "klypende") nedentil. Har allerede fått diagnosen Vulvodyni (smerter nedentil som ikke har noen åpenbar/testbar årsak, for mitt vedkommende er det nok en slags nevropati/nervesmerte), og skal i morgen til urolog for å sjekke om jeg også kan ha interstitiell cystitt.

Ellers kjenner jeg meg godt igjen i det du skriver, også det med sexlivet. Å være nær blæra kan for mitt vedkommende gjøre direkte vondt, og blir også tissetrengt med en gang. Jeg får også sterkere smerter utløst av sex.

Post Reply