ME-forum

Møteplass for mennesker som har Myalgisk Encefalopati, deres pårørende og andre interesserte.
Dato/klokkeslett: Tir Jul 29, 2014 08:37

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tir Mar 13, 2012 18:52 
Jeg har Voltaren 50 mg i huset. De skal jeg bruke i en helt annen sammenheng, men tok en test-pille for å se om jeg tåler den eller får noe reaksjoner (siden jeg har astma). Jeg tålte de!

FOR en fantastisk verden jeg fikk etter å ha tatt en pille! Alt av smertefulle muskler bare forsvant, jeg klarte å komme meg opp av sofan og fikk gjort littegrann - og livet føltes nesten friskt ut!
Nå skjønner jeg hvorfor man kan bli avhengig av tabletter,- for jeg fikk lyst til å fortsette å ta disse jevnlig. Noe jeg ikke vil gjøre, men fy for en herlig virkning! Alle smertene i senefestene, musklene og muskelfestene forsvant som dugg for solen! :sol:

Men....da lurer jeg på: hvordan skal jeg tolke det her egentlig? Er det en slags betennelse i musklene jeg har? kan jeg faktisk ha fibromyalgi i tillegg til ME? For musklene ble ikke bare bra når jeg tok tabletten,- det føltes nesten ut som en "kur", slik at dagen etter var alle musklene hakket bedre. Har nesten lyst til å ta tre om dagen i tre dager eller noe slikt, for å se opp musklene stabiliserer seg. men jeg må vente til jeg har gjennomført det jeg faktisk har fått dem for...
Det som derimot ikke forsvant var utmattelsen,- kun smertene og "melkesyra" forsvant....

Har dere noen erfaringer....er muskelBETENNELSER vanlig med ME? Eller har jeg FM i tillegg....? Har jo lest om triggerpunkter i FM, og de har jeg jo ikke...hmmm

OPPDATERING: jeg leste litt om diagnose og kriterier for FM - og jeg kjenner meg ikke igjen i det i det hele tatt.

...er det flere med muskelbetennelser i forbindelse med ME her? Hva gjør dere? Får dere noe smertestillende/betennelsesdempende av lege for det?

Sist endret av Gjest den Tir Mar 13, 2012 19:49, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: Tir Mar 13, 2012 19:36 
Avlogget
Stamgjest
Stamgjest

Må en ha resept på Voltaren?

Topp

InnleggSkrevet: Tir Mar 13, 2012 19:46 
Ja. men det finnes en "light" utgave som heter Voltarol - den er reseptfri

Topp

InnleggSkrevet: Tir Mar 13, 2012 22:14 
Avlogget
Fast plass
Fast plass

Lysglimt skrev:
for jeg fikk lyst til å fortsette å ta disse jevnlig. Noe jeg ikke vil gjøre
Hvorfor ikke? Jeg ser ikke noe galt i det, bortsett fra at du må bruke Arthrotec som er det samme, men med beskyttelse mot magesår. Eller du må ta Nexium (beskytter mot magesår) sammen med Voltaren.

Voltaren er ikke avhengighetsskapende rent fysisk, det kan ikke sammenlignes med avhengighetsskapende medisiner som Paralgin Forte og Rivotril, som man får abstinenser av å slutte på.

Topp

InnleggSkrevet: Ons Mar 14, 2012 00:42 
Avlogget
Har mange innlegg
Har mange innlegg
Brukerens avatar

Lysglimt-, jeg kjenner meg masse igjen i det du skriver. Har også lurt på det samme som deg. Både om jeg kunne ha FM og om det er ME som skaper disse ufyselige muskel og ledd smertene. I sted måtte jeg ty til en Nobligan, som jeg fikk på utprøving av legen sist uke. Og de tar smertene. Fra i høst så har disse smertene / verkingen vært kjempe intenst , og tapper meg ned noe voldsomt opplever jeg. Man blir jo utmatta av kroniske smerter ..så,på toppen av ME utmattelsen, så er det en stilig kombinasjon fårnsi. :himle: På førvinteren prøvde jeg ut en kur med cataflam en tbl daglig. Men opplevde å få bivirkninger som gikk på personligheten løs..og var alt anna enn gøy :( Så det ble med det.

Har en hyttenabo som fikk post cancer fatigue.,etter en benmargs transplanatasjon. Hun fortalte meg om smerter i kroppen i perioder utløst av for mye aktivitet ..og hun tok kurer med arthrotec over noen dager, og så var hun fin en periode ..for så nye smerter ..og ny kur..hun tok tre tbl i ca 3-4 dager hv gang. Vurderer sterkt å forsøke det samme nå. Har arthrotec liggende. Tåler de bra.

Hos meg så utløses smertene av å gå og det å måtte stå ..eller bøye meg . Sitte på huk en liten stund.
I januar da jeg var veldig dårlig, så lå jeg enten i senga eller på sofaen. Og eneste fordelen med det, var at jeg var bortimot smertefri. Skulle likt å visst hva det er som skjer i musklene når de blir så til de grader vonde. Helt ubeskrivelig egentlig .

Topp

InnleggSkrevet: Ons Mar 14, 2012 02:47 
Avlogget
Moderator
Brukerens avatar

Jeg har kronisk betennelse i ryggraden og har gått på voltaren i perioder de siste 4-5 årene.. er nok ikke helt sunt for magen men så lenge jeg ikker merker noe til det så fortsetter jeg. Er eneste måten å unngå å gå på veggen av smerter av og til.

Topp

InnleggSkrevet: Ons Mar 14, 2012 10:48 
Badeand: Tusen takk for tips. Jeg har aldri hørt om Arthrotec eller nexium, men nå er det notert. Det er jo en del stygge bivirkninger med Voltaren, bla 40% økt risiko for hjerteinfarkt. Men....slik er det vel med alle medisiner. Og om valget står mellom å være mere smertefri å kunne leve litt mer - eller ligge inne i smerter,- ja....da vil jeg nok vurdere å bruke mere medisiner. Neste problem blir da å få fastlegen til å forstå dette og være villig til å skrive ut. Må kanskje prøve å finne en lege som er interessert i og kan noe om ME.

Luna: Nobligan skal jeg lese om! takk for tips. Og jeg forstår ikke det plukk av disse smertene. Det er rett og slett uutholdelig - helt ubeskrivelig som du sier. Det er det samme med meg....det kommer når jeg beveger meg rett og slett. Det er da helt utrolig! Og ikke er jeg noe spesielt fysisk dårlig form heller,- har jo ikke ligget helt flat i flere år,- men beveget meg og gått turer også....trist at det skal bli slik....hvis det skulle bli jobb-utprøving eller noe da, så blir det å tylle i seg smertestillende for å i det hele tatt klare å komme seg til jobben. Det er trist! Tror ikke det funker i lengden, kroppen blir jo helt ødelagt!

Stjerneøye: høres vondt ut! Hvordan har du fått påvist kronisk betennelse i ryggraden? Hvordan utarter det seg? Og hva kommer det av? Kanskje jeg også har noe lignende...?

Topp

InnleggSkrevet: Ons Mar 14, 2012 13:06 
Avlogget
Moderator
Brukerens avatar

År med besøk hos kiropraktor, leger, fysioterapeuter, ME-senteret på Ullevål og andre underlige steder, hehe :p Utarter seg som kroniske smerter, forsteining av muskler, utstråling til armer, bein, nakke og hode, følelse av enorm stivhet, og varmepunkter nedover ryggraden som kan kjennes når man drar armen nedover. De mener det kommer av ME'n og ingen har klart å gjøre noe me den. Merkelig nok blir jeg verre av kulde og bedre av varme. Dette mener de også kommer av ME'n :p

Topp

InnleggSkrevet: Ons Mar 14, 2012 13:16 
Avlogget
Har mange innlegg
Har mange innlegg
Brukerens avatar

Jeg blir også verre av kulde, og bedre under varmere forhold..helst da med stabilt høytrykk.
Sikkert derfor jeg har følt meg bedre i Syden. :sol:

Topp

InnleggSkrevet: Ons Mar 14, 2012 16:45 
Avlogget
Utestengt

Ja de fleste med oss med ME blir ebdre av å være syden f.eks. Spania, hellas, kypros. Forsking viser at 91% av ME-pasienter føles seg mer positive i sydligere strøk, men mest forskning går på revmatiske problemstilinger/utfordringer

Topp

InnleggSkrevet: Ons Mar 14, 2012 18:22 
Avlogget
Administrator
Brukerens avatar

Solvpilen skrev:
Forsking viser at 91% av ME-pasienter føles seg mer positive i sydligere strøk

Kan du oppgi kilde til denne forskningen?

Lysglimt: Jeg opplever det slik at essensen av min ME = kronisk betennelse! Jeg har ikke veldig sterke smerter, mer en konstant murring i kroppen. Er egentlig ikke fan av å knaske smertestillende, men har innsett at jeg bruker mye energi på å hele tiden forholde meg til smerter/ubehag, selv om det som sagt ikke er så frytelig vondt. Naproxen (betennelsesdempende) tar toppene og gir meg "friminutt" slik at jeg får ladet opp litt, dvs bittelitt bedre form over tid!

Topp

InnleggSkrevet: Lør Mar 17, 2012 15:19 
Avlogget
Groddfast
Groddfast
Brukerens avatar

Jeg blir også bedre i musklaturen av å ta slike tabletter. De første dagene på voltaren merker jeg ikke noe til astmaen, men så etter par dager med tre tabeletter om dagen, så er jeg helt utlått i pusten. Har derfor fått naproxen hos legen de siste gangen når smertene og betennelsene blir for kraftige. Har omtrent alltid smerter, men graden av de avgjør om jeg skal ta medisin for det eller ikke. Når det begynner å bli vondt å puste inn pga smerter i ryggen, så tar jeg en kur.

Naproxen får man kjøpe reseptfritt på apoteket. Da i lavere dose selvfølgelig.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: