Problemer med pusten + røyking

Moderators: tomers, Simira

Post Reply
MariaFH
Husvarm
Husvarm

Problemer med pusten + røyking

Post by MariaFH »

Hei!

Lurer på om det er noen som kjenner seg igjen i store pusteproblemer (ser det er en del emner om det her, men har ikke ork til å lese gjennom og sortere ut nå)? Har i det siste slitt voldsomt med følelsen av at det "sitter noe" helt helt nederst i halsen (rundt kragebensområdet) og også med at jeg er skikkelig andpusten selv i liggende og hvilende tilstand. Kroppen "presser" lufta ut, kjennes ut som jeg har løpt sprint selv når jeg hviler. Får i tillegg en ekkel smak i munnen av dette og en følelse av sårhet/svie som er av og på akkurat der hvor jeg føler "klumpen" sitter. Hoster ikke det grann, og klør ikke noe særlig, så føler ikke at dette er noe forkjølelse/infeksjonsgreier. Har hatt det før, men ikke så kraftig og så lenge.

I tillegg røyker jeg, og føler at det blir litt verre av det. Man blir jo litt paranoid ift. kols og kreft og alt sånn, selv om jeg bare er 26 år og vet at det ikke er så sannsynlig akkurat nå. Noen røykere som har erfaring?

Takknemmelig for alle svar! :)

MariaFH
Husvarm
Husvarm

Re: Problemer med pusten + røyking

Post by MariaFH »

Ingen som kjenner seg igjen? :/

Gjest

Post by Gjest »

Jeg røykte i 16 år. Og de siste årene hadde jeg en slik klump-følelse som du beskriver.
Må innrømme at denne forsvant da jeg sluttet å røyke. Det tok noen måneder, men etterhvert ble det helt borte.
Dette kommer rett og slett av at røyken medfører en konstant irritasjon på slimhinnene i halsen, så det blir en kronisk irritasjon.

Utover å slutte å røyke (anbefales !!! :-)) så kan du sjekke ut stoffskiftet og struma.

Jeg har et familiemedlem som fikk lungekreft - og som legene bekreftet at var pga røyking - fjernet en lunge.
Må si at å slutte å røyke er den største gaven jeg noen gang har gitt meg selv. Kroppen er veldig fornøyd uten røyk.

Jeg har også hatt pusteproblemer pga ME, etter å ha vært røyk-fri i mange år,- så det du beskriver kan jo skyldes flere ting.

Lykke til! :-)

MariaFH
Husvarm
Husvarm

Post by MariaFH »

Takk for svar :). Etter å ha orket å lese litt gjennom de forskjellige postene som har med pusten å gjøre, ser jeg at symptomene mine er ganske så vanlig. Ser ut til at denne "klumpen" i halsen, press mot brystet, trang hals og tungt å puste plager mange.

Har tenkt litt på struma i og med at min mor har hatt det. Skal nevne det for legen neste gang, men trodde ikke det skapte denne typen pusteproblemer.

Min far døde av lungekreft for noen måneder siden, så jeg bør absolutt slutte, og har planer om det! Men det er liksom den kosen med den røyken og da..!

Gjest

Post by Gjest »

:wink: skjønner det med kosen og røyken. i begynnelsen klarte jeg ikke å kose meg uten røyk, men det gikk over etter hvert og nå tenker jeg ikke engang på røyk. Det går over... :-)

flise
Husvarm
Husvarm

Post by flise »

Hei, jeg er veldig plaget med pusten. Noen dager mere,enn andre. Har jo tatt div prøver,og røntgen, og det eneste dem viser er en liten astmatendens. Er for tiden helt paranoid,og har bestemt meg for å slutte på nyåret. Håper jeg klarer det da:)

Litt "godt" å se at andre også er så plaget med pusten..hjelper litt for meg når jeg får helt angst. Gikk ett helt år å trodde jeg hadde fått kols :/ Når man er 27 år, så er ikke det mye kult. Har ennå ikke fått diagnosen ME, men er under utredning.. rimelig sikker på at det er det jeg har.

Post Reply