Nummenhet

Moderators: tomers, Simira

MariaFH
Husvarm
Husvarm

Nummenhet

Post by MariaFH »

Noen som er plaget med nummenhet i hud her? Nå snakker jeg om den typen nummenhet som er nedsatt eller ingen følelse i huden når man f.eks. stryker over den eller tar på den, og ikke den "visner i hånda hvis jeg har den i en bestemt posisjon for lenge." Har blitt ordentlig plaget med dette det siste halve året, og syns det er ekkelt. Er nummen i huden på begge leggene, deler av huden på fingrene, underlivet og brystpartiet. Har skjønt at dette kan være en del av en autoimmun sykdom, men like fullt utrolig ekkelt.

Ole-mann
Bærer frukt
Bærer frukt

Re: Nummenhet

Post by Ole-mann »

Jeg har følt nummenhet i leggene og ene skulderen men er usikker på hva det kommer av. For min del kanskje lite bevegelser og nedsatt blodgjennomstrømming? Merker det bare av og til.

HeltUtmattet
Stamgjest
Stamgjest

Post by HeltUtmattet »

Henger meg på her. Har nummenhet i varierende grad under føttene og oppover leggene. Sliter også med nummenhet øre og ansikt venstre side. Dett kan ha sammenheng med en vond nakke jeg har slitt med i alle år. Men nummenhet i bena er synkront med ME formen min.

lena fra sør
Fast plass
Fast plass

Post by lena fra sør »

Jeg har også nummenhet. Å det henger sammen med formen. Kan få det både i fingre, tær, armer og legger. Går det oppover i beina,, får jeg ofte litt småpanikk,, å må bevege på meg :himle: eller få noen til å få litt liv i dem. Ikke godt det heller,,vondt er det :temp:

MariaFH
Husvarm
Husvarm

Post by MariaFH »

Takk for svar! :-) Har kanskje ikke beskrevet så godt hva jeg egentlig mener, for det det fleste av dere beskriver er bortdovning av lemmer, og at forskjellige deler av kroppen sovner lett og blir nummen på den måten. Kan absolutt kjenne meg igjen i det, men det jeg beskriver her er tap av sansefølelse i huden. Jeg kan for eksempel noen steder ikke kjenne noenting hvis jeg stryker over huden med fingeren eller noen tar på bestemte deler av huden på kroppen, eller den hudfølelsen er kragig nedsatt, akkurat som når en bedøvet huden med bedøvelseskrem (eks embla, xylocain) ved insektsbitt eller når man skal ta sprøyte, eller når tannlegen setter bedøvelse.

lena fra sør
Fast plass
Fast plass

Post by lena fra sør »

Jeg er litt slik som du sier,, denne uken som har vært sengeliggende,,, må jeg ofte spør min mann om han kan ta på beina mine. Jeg "føler" dem ikke,, vet ikke hvor de er :himle:
De forsvinner fra min kropp. Helst nedre del av beina mest.

HeltUtmattet
Stamgjest
Stamgjest

Post by HeltUtmattet »

Jeg tenkte ikke på dovne føtter. :)

Jeg tror det jeg har ligner på nevropati, men da ikke permanent slik det kan bli for diabetes pasienter bl.a. Noen medisiner kan vel også gi slike symptomer så lenge man går på disse.

Er nok et av flust med symptomer som kan oppstå med ME er jeg redd.

Orkide
Husvarm
Husvarm

Post by Orkide »

Jeg hadde dette i halve ansiktet da jeg var som verst syk. Tenkte ikke over det selv, men legevakt så at jeg hadde nedfall på høyre side av ansiktet og testet denne trigeminusnerven ...og da var det nedsatt følelse på høyre side. De trodde jeg hadde hatt et lite hjerneslag, men det ble tilagt ME, som jeg da var under utredning for.

Ville absolutt hatt dette mer undersøkt om jeg var deg. Hos nevrolog, det skal absolutt ikke være slik.

MariaFH
Husvarm
Husvarm

Post by MariaFH »

Her var det kommet svar på en post jeg hadde glemt, hehe! Har vært hos nevrolog for ca 3 måneder siden, men de fant ikke noe galt. Dette med nevropati og tap av følelse står faktisk i symptomlista for ME, men det står også at det gjerne går vekk. Vel, for meg har det ikke gått vekk, men tvert i mot spredd seg. Men jeg har en progressiv variant av ME, jeg blir stadig sykere og har jeg fått et symptom blir det der dessverre permanent. Det er et utrolig ekkelt symptom, men jeg har nok lært meg å mer eller mindre leve med det. Hvilket valg har vi? Ønsker dere god bedring begge to! :)

HeltUtmattet
Stamgjest
Stamgjest

Post by HeltUtmattet »

Huff da, og det var leit å høre. Vi ME pasienter får ofte ikke god oppfølging, i etterkant av diagnostisering, når vi kommer med nye rare symptomer. Håper du presser på hardt og i tillegg får en second opinion på dette? Permanent nevropati er vel symptomer på blant annet MS mm. Men regner med at dette er utelukket...

najatuw4646

Post by najatuw4646 »

Er nok et av flust med symptomer som kan oppstå med ME er jeg redd.

ninecats
Husvarm
Husvarm

Post by ninecats »

Jaja, nok en symptomtråd jeg kan slenge meg på.. Jeg har av og til nummenhet i venstre legg. Da det kom første gang ble jeg sendt til nevrolog, for det var fullstendig "dødt". Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det, men berøring føltes bare som en slags prikking, og jeg kunne stikke meg med en nål uten at jeg kjente det. I grunn ganske ubehagelig. Nevrologen konkluderte med at det var en nerve som var kommet i klem i kneet som var årsaken, noe som egentlig stemte godt på det tidspunktet, siden det var et begrenset og definert område. Det som gjør at det rakner litt for den forklaringen nå, er at det ikke lenger er så tydelig, og ikke så definért, og jeg har opplevd å ha nummenhet på samme side i låret over kneet, selv om den ikke er like "fullstendig" som den første gangen. At det er noe med nervene høres ut som en god forklaring uansett, og det var det nevrolog sa.

Det har aldri kommet tilbake i samme grad som det var første gangen (det var egentlig ganske sprøtt å ha en "død" legg, og jeg fikk skikkelig vondt av å gå etter hvert fordi "gåmusklene" ikke gjorde det de skulle), men det kommer av og til i mindre grad. Jeg har ikke noen god forklaring, men det er nerver som av en eller annen grunn ikke fungerer helt som de skal.

Jeg snakker også om "totalt død" nummenhet, og ikke "vissen". En annen ting jeg husker er at det var ubehagelig å sove, fordi det føltes så rart når leggen strøk over lakenet eller lignende. Det var som om halve leggen var mer eller mindre død. Ja, det er utrolig ekkelt, men jeg kan dessverre ikke si noe mer enn at det er nerver. Jeg vet ikke engang om det har noe direkte relasjon til ME? Det kan godt hende at det rett og slett var en nerve som lå i klem den gangen, men jeg har som sagt opplevd det i litt mindre grad i låret over, så det er jo rart, om det var i kneet den var klemt...

Post Reply