Svak urinstråle.

Moderators: tomers, Simira

Post Reply
mr.me
Husvarm
Husvarm

Svak urinstråle.

Post by mr.me »

Hei,

Jeg er 29, og har hatt ME siden 2012. Da jeg ble syk begynte jeg å slite med hyppig vannlating.
Jeg har i tillegg lagt merke til at urinstrålen også gradvis har blitt svakere. Da jeg er ung, utelukker jeg at det har noe med prostata å gjøre. Enten så har det noe med selve urinrøret å gjøre, eller så er det ett av flere "ME-syptomer". Føler jeg må "presse ut" urinen, ellers går det så sakte :p
Har ikke noe smerter eller ubehag. Føler at problemet gradvis kom med den hyppige vannlatingen. Kan tenkes at stress og nervesystem er involvert i dette, at muskler osv ikke slapper av. Men er ikke sikker.

Noen som har opplevd lignende eller hørt om lignende tilfeller?

Setter stor pris på tilbakemeldinger :-)
Better days will, come and find us, just believe that, we can bring it back.

Reenama
Stamgjest
Stamgjest

Re: Svak urinstråle.

Post by Reenama »

Jeg har det helt likt! I tillegg til at det går sakte, så føler jeg også at jeg ikke får tømt blæra helt.. Så legen henviste meg til ultralyd av blæra. De fant ikke noe feil, men jeg hadde 100 ml igjen i blæra etter at jeg hadde gått på do. I og med at de ikke fant noe annet på ultralyd, har det ikke blitt gjort noe mer.
Utrolig irriterende å måtte skvette hele tiden!

rånni
Husvarm
Husvarm

Post by rånni »

MR.ME:

Jeg er også mann i samme alder, med samme utfordring. Det er nok bare noe en må leve med.

mr.me
Husvarm
Husvarm

Post by mr.me »

Reenama wrote:Jeg har det helt likt! I tillegg til at det går sakte, så føler jeg også at jeg ikke får tømt blæra helt.. Så legen henviste meg til ultralyd av blæra. De fant ikke noe feil, men jeg hadde 100 ml igjen i blæra etter at jeg hadde gått på do. I og med at de ikke fant noe annet på ultralyd, har det ikke blitt gjort noe mer.
Utrolig irriterende å måtte skvette hele tiden!
Hmm, merkelige greier dette. Men jeg har lest litt om det som du nevner nå, men da relatert til MS. ME og MS har jo en del til felles, så da er det så rart at man kan oppleve noe av de samme symptomene.

mr.me
Husvarm
Husvarm

Post by mr.me »

rånni wrote:MR.ME:

Jeg er også mann i samme alder, med samme utfordring. Det er nok bare noe en må leve med.
Godt at jeg ikke er alene om det :-) Kommer nok til å ta opp dette med lege senere en gang, men føler ikke at det haster. Er bare irriterende, og noe en sikkert bare må leve med som du sier.

sytpeis
Bofast
Bofast

Post by sytpeis »

Hehe, jepp. Føler meg som en gammel gubbe på toalettet nå og dette er noe som jeg irriterer meg mere over.
Må og bruke mye mere energi på di siste skvettene, før var det bare å presse litt / riste litt så var man ferdig.
Nå er det en så langdryg prosess at man bare må sette seg ned å vente :P
http://wWw.MalEtterNummer.No
I find out a lot about myself by sleeping. Dreams, they are who I am when I’m too tired to be me.

moo
Husvarm
Husvarm

Post by moo »

+1

HeltUtmattet
Stamgjest
Stamgjest

Post by HeltUtmattet »

I min familie arves det prostatakreft, og det vi snakker om her er et av symptomene på forstørret prostata eller prostatakreft. Jeg anbefaler alle å ta en tur innom doktern og få tatt blodprøver som vil vise om det er aktivitet i prostatacellene. En PSA test. Og ikke bli skremt om doktern vil en tur opp i toern for å kjenne med fingern! :O

Ellers er jo forstørret prostata faktisk vanlig, men uønsket. En betent prostata kan fort utvikle seg til kreft ubehandlet. Ett tips er å ta capsicum tilskudd, som viser seg å være svært effektiv mot økt celleaktivitet i prostata. Capsicum er det "hotte" i cayennepepper, og tilskuddene har potens i hot styrke. Velg et tilskudd fra >=100.000 heat units

Jeg anbefaler denne: https://urtesenteret.no/cayenne/

Dette ser ut til å bli den nye prostatakreftbehandlingen i fremtiden: https://joshandrews263lshuster1648.word ... -capsicum/

14 dager på disse (2/dag), så pisser du som en elefant! :P

Har lest om en mengde folk som har hatt prostatakreft i siste stadium som har klart å helbredet seg med capsicum tilskudd. De brukte ca. 6 x 100.000 HU/dag. Capsicum er også effektiv på andre kreftceller til opplysning. Er også nevnt i artikkel ovenfor (link).

moo
Husvarm
Husvarm

Post by moo »

Det viktigste alle i vår situasjon må gjøre er å få en grundig og korrekt diagnose. Nå er vel de fleste klar over det, men det er faktisk relativt mange med ME diagnose som henger igjen fra flere år tilbake lenge før dette ble stilt av et "team" på sykehusene etter siste kriterier som feks via en enkelt lege. Når man i tillegg legger sammen 2+2 altså "hvordan utviklet sykdommen seg" så er vel de fleste med ME enige om at det "brøt ut" relativt akutt og at det er "mange feil på en gang". Personlig har jeg alt fra sjøing / svimmelhet, synsproblemer, hjernetåke, muskelspasmer og smerter, nakke stivhet, tinnitus, lyd / lys sensitivitet, ekstremt problematisk fordøyelse med avføringsproblemer, og uregulert vannlating. Alt dette kan man vel gå ut i fra et slags "occams razor" at - The simplest explanation is usually the right one. Så absolutt kan prostata cancer gi mye problemer med vannlating osv, men her tror jeg i gruppa at de aller aller fleste har dette som et "av mange" symptomer i en ME hverdag. Altså: ikke engste dere unødvendig! Mye av ME problemet er jo at man kan bli skremt av halvparten av alt man leser da veldig mange av symptomene fragmentert (hver for seg) passer mange andre sykdommer. Har selv hatt kreft som antakeligvis var min inngang til disse 10 årene med ME der siste 5 har vært 100% "slått ut", men er ikke redd for at all vannlatingen min nå skal ha noe med prostata å gjøre. Har dog som alle andre tester også tatt blodprøver og "obligatorisk test". Enig i at alle bør teste seg for prostata problemer i en alder av 40+ men i tyve årene.. Lite sannsynlig :-)

HeltUtmattet
Stamgjest
Stamgjest

Post by HeltUtmattet »

Var ikke meningen å skremme noen, men å oppfordre til å ta en test om man over lengre tid har symptomer på forstørret prostata.

Så håper jeg virkelig ikke at flertallet her inne er i 20 årene! Dette ville være tragisk om så mange unge har fått ME/CFS. Tenker nok det er mange her inne som er i "riktig" alder til å teste seg, og som tåler å høre en slik oppfordring. ;)

En av grunnen til at det er stygge statistikker på prostatakreft i verden er at menn er skikkelig feige til å sjekke seg hos lege når de får symptomer. De går ofte ikke til lege før en kronisk betent prostata har utviklet seg til kreft. Damer er "opplært" til å sjekke seg gjevnligere, og dermed har de bedre statistikker. Hos dem er det livmor som tilsvarer prostata hos oss.

For oss som har diagnosen ME/CFS, så skal jo denne testen være i boks før diagnostisering. Men om man utvikler symptomer mange år etterpå burde jo en bjelle ringe (for ny test). Selv om man vet at ME medfører varierende, gamle, nye og utrolige symptomer innimellom.

Vel, jeg har sagt mitt, og det var kun godt ment. ;)

Post Reply