Økende puls og smerter

Moderators: tomers, Simira

Post Reply
Muffin
Ny bruker
Ny bruker

Økende puls og smerter

Post by Muffin » Sun Nov 26, 2017 16:26

Jeg er nye her i formuet. Har blitt utredet og har ME. Hatt det nå snart i 8 år.
For 3 uker siden våknet jeg av at hjerte begynte å galopperer og fikk smerter som lignet på hjerteinfart. Vondt i hjerte, strålinger i venstre hånd, nakke, rygg, hodet, sug i magen som jeg skulle få diare. Reiste meg opp og gikk litt selv om jeg følte at beina var gelé. Ga seg etter en stund, men så kom dette "anfallet" tilbake. Der med vekket jeg min samboer og kjørte meg til lege vakten. Hadde smerter der også og jeg frøs og hakket tenner mens de tok EKG, blodtrykk og O2 måling. Selvsagt var alt helt fint og legen kunne betrygge meg at det ikke var noe gale. Jeg kunne puste vanlig, snakke, ikke svimmel eller kvalm under anfall. Jeg var rolig nå jeg hadde anfall hos legevakten og dermed så kunne det ikke være panikk angst heller.. Fikk syrenøytraliserende medisin da jeg har vært plager med halsbrann en tid og Paracet siden jeg bruker LDN.
Halsbrann/reflux er kontrollert nå, men her igår fikk jeg samme anfall igjen om kvelden da jeg satt å såg på TV. Begynner alltid med galopernde hjerte og smerte. Men ikke så gale denne gangen siden jeg kjente igjen symptomene fra sist. Gikk ute for å prøve å få frisk luft. Fremdeles ikke vondt å puste inn, andpusten, kvalm eller svimmel. Hadde dette anfallet 3-4 ganger. Blir veldig sliten etter dette og fryser.
Det kommer også vandrer smerter som er over alt og føler at brystbein er blitt slått med en spade og magen er full i luft. Har puls klokke så jeg ser at pulsen var opp i 130 kanskje litt mer ved smerte og da jeg skulle legge meg for kvelden var pulsen litt høyere enn vanlig. Dagen etter på er jeg helt utslitt og har begynt å blir redd for neste anfall som kommer. Dermed så er pulsen min også noe høyere enn vanlig og ligger på 79.
Føler meg som hypokonder når jeg forteller dette til legen. Det er ingen sammenheng i smertene og siden den vandrer, er det ikke vondt bare en plass. Har jobbet i helsevesen selv så vet at hjerte sykdommer oppstår som oftes ved aktivitet og det vil være vanskelig å puste eller gjøre vondt. Jeg blir ikke klok av dette selv... Er det flere som kjenner seg igjen med det jeg opplever? Jeg har mild for ME med IBS og fatigue.

Ole-mann
Bærer frukt
Bærer frukt

Re: Økende puls og smerter

Post by Ole-mann » Sun Nov 26, 2017 21:11

Jeg kjenner meg igjen. Jeg har hatt slike perioder hvor jeg har vært veldig dårlig og fått 'anfall'. Jeg relaterer det til stress og dårlig fordøyelse ( treg mage). Jeg trengte mye hvile, nok søvn og så måtte jeg endre på hva jeg spiste slik at jeg ikke fikk treg mage og ble oppblåst. Jeg trodde det var hjertet men det var det ikke.

Muffin
Ny bruker
Ny bruker

Post by Muffin » Sun Nov 26, 2017 22:55

Jeg føler at jeg ikke stresser, men det kan være i underbevissten uten at jeg er klar over det selv:)
Tusen takk for at du tok deg tid til å lese. Godt å vite at jeg ikke er alene med dette.

Tom
Bofast
Bofast

Post by Tom » Sun Nov 26, 2017 23:20

Jepp, dette opplever jeg også. Ganske likt det du beskriver. Blir som regel ganske lettet når jeg begynner å fryse - for da er som regel anfallet snart over.

Var også nede hos legen et par ganger under anfall. Husker så godt siste gangen, når jeg lå på benk der nede og ble undersøkt, med skyhøyt blodtrykk og 180 i puls, hvor jeg spurte legen: Hva i all verden er dette???? "Du har angst" sa hun. "Men jeg er jo ikke redd?? svarte jeg. Ganske absurd, hehe.

Jeg tror som Ole-mann at det har med fordøyelsen å gjøre. Har funnet ut et par teorier om hva det kan skyldes:

1. Magesekken tømmer plutselig alt mageinnholdet ut i tynntarmen, tynntarmen suger ut masse vann fra blodbanen for å spe ut tarminnholdet. Dette fører til blodtrykksfall og kroppen reagerer med å øke blodtrykket og pulsen for å kompensere.

2. På grunn av dårlig fordøyelse og eventuelt lekk tarm tar leveren opp unormalt mye uønskede stoffer og periodevis tømmer ut dette i tynntarm via gallen. Dette gir samme reaksjon som i punkt 1.

Har samme råd som Ole-mann - med et tillegg, prøv også tilskudd som kan bedre fordøyelsen.
Syk 2007, 100% sykemeldt 2009, Me-diagnose 2015, Ufør 2016

Muffin
Ny bruker
Ny bruker

Post by Muffin » Mon Nov 27, 2017 00:05

Hvilken type tilskudd bruker du? Med tanke på kosten har jeg unngått å spise svinekjøtt. Har vært på rehablitering og da anbefalte legen foodmap. Synes det er vanskelig å følge dette da jeg er sliten fra før, pluss at jeg må lage noe annet til resten av familien. Er det noe spesielle dietter du følger som synes det funker? Jeg bruker høy dose med D vitamin om vinteren og hurtig virkende B12.

Tom
Bofast
Bofast

Post by Tom » Mon Nov 27, 2017 00:42

Kanskje begynne å skrive en matdagbok kan hjelpe? Kanskje du kan oppdage om det er visse mattyper som lager problemer for deg. En grei ting som fungerer for meg er å ikke spise noe særlig etter kl 18-19. Slik at når man legger seg, så er fordøyelsessystemet liksom tomt og får hvilt og "renset" seg.

Det finnes mye problemer med ME og fordøyelse, google gjerne om SIBO, sviktende magesyreproduksjon, ensymtilskudd - har du treg fordøyelse er knust linfrø eller huskfiber fine greier.
Syk 2007, 100% sykemeldt 2009, Me-diagnose 2015, Ufør 2016

Ole-mann
Bærer frukt
Bærer frukt

Post by Ole-mann » Mon Nov 27, 2017 14:54

Muffin wrote:Jeg føler at jeg ikke stresser, men det kan være i underbevissten uten at jeg er klar over det selv:)
Tusen takk for at du tok deg tid til å lese. Godt å vite at jeg ikke er alene med dette.
Jeg kan bare snakke for meg selv så jeg mente ikke å si at det er stress eller noe som er psykisk for deg. ME er komplisert og sammensatt. Jeg har forsøkt å være åpen ovenfor meg selv siden jeg har vært syk så lenge. Jeg var til utredning hos psykolog uten anmerkninger.

Jeg lurte lenge på hvorfor jeg fikk så høy puls, trykk rundt brystet og følte meg så uvanlig dårlig. Det første jeg kom fram til var at jeg hadde kjent på stress over lang tid. Stresset kom fordi jeg var så dårlig og fordi jeg hadde så mange symptomer. Jeg tenker at det må være veldig uvanlig å være syk med ME over så lang tid og ikke merke det psykisk.

Det andre jeg tenkte på var at jeg ikke hadde fått nok hvile. Hvis jeg får nok søvn, nok hvile og kroppen er i så god balanse som det er mulig med denne sykdommen så har jeg det bedre med meg selv.

Så la jeg merke til hva som skjedde de gangene jeg ble dårlig. Jeg trengte å få tømt tarmen. Det ble ett trykk fra tarmen opp mot organene og det førte til høy puls.

Etter å ha opplevd dette flere ganger tenkte jeg igjennom det og for meg var det ikke bare en ting, tarmen, men flere ting som påvirket.

For meg ble det viktig å ta hensyn til ro og hvile, hva jeg var opptatt med, om jeg bekymret med uten uten at jeg selv var klar over det, hva jeg spiste, at jeg kom meg regelmessig på do, at jeg drakk nok vann osv. Siden ME er så sammensatt reagerer ikke kroppen alltid slik den skal. Jeg tror på teorier som ' sustained arousal', at vi blir påvirket av vedvarende stress, selv om jeg ikke tror det er grunnen til at jeg er syk.

Muffin
Ny bruker
Ny bruker

Post by Muffin » Mon Nov 27, 2017 19:47

Jeg sover opp til 11 til 12 timer. Og som oftes store problemer med å stå opp eller føler med ikke uthvilt.
Ikke den beste sesongen vinteren heller :shock: Sover ikke om ettermiddagene, bare de periodene jeg er dårlig. Jeg har hatt en stressende arbeid og alltid vært "ja" menneske. Tok ekstravakter og engasjerte med i alt mulig. Helt til jeg ble sengeliggende..
Akkurat nå er jeg i dårlig periode. Pulsen er høyere enn normal og ligger på 80+, men det rare er at den synker når jeg sover tungt om natten til 57. Så Lenge pulsen blir lav når jeg sover tungt er det ikke noe gale med hjerte. Da hadde den vært høy hele tiden.
Tarmen min er kapitel for seg selv. Den kan hamstre avføring i 5 dager eller gjerne mer på det verste. Veksler mellom hardt og bløtt. Masse luft i magen og krampe med trykk. Så hjelper det ikke at man er veldig mye i ro når vi har de dårlige dagen. Da for ikke tarmene beveget seg..
Leste i ME på FB siden om katteklo, at det er bra for både magen og Me, pluss masse annet. Har ikke prøvd det selv og vet ikke om det er lov å ta det inn uten godkjennelse fra legen. Har du hørt om den?

Ole-mann
Bærer frukt
Bærer frukt

Post by Ole-mann » Tue Nov 28, 2017 16:16

Er det Tom du spør?

Jeg har aldri prøvd katteklo. Har du lest denne? https://www.onlinelege.no/svar/_hvilke- ... :cbdidcf48

Jeg spiser mye suppe for å ha god fordøyelse. Det hjelper. Jeg drikker ikke så mye urtete som før. Jeg brukte løvetann, brenneslete og kamille. Jeg bruker Molkosan som hjelper på fordøyelsen.

stina.m261
Ny bruker
Ny bruker

Re: RE: Økende puls og smerter

Post by stina.m261 » Fri Dec 01, 2017 07:51

Muffin wrote:Jeg er nye her i formuet. Har blitt utredet og har ME. Hatt det nå snart i 8 år.
For 3 uker siden våknet jeg av at hjerte begynte å galopperer og fikk smerter som lignet på hjerteinfart. Vondt i hjerte, strålinger i venstre hånd, nakke, rygg, hodet, sug i magen som jeg skulle få diare. Reiste meg opp og gikk litt selv om jeg følte at beina var gelé. Ga seg etter en stund, men så kom dette "anfallet" tilbake. Der med vekket jeg min samboer og kjørte meg til lege vakten. Hadde smerter der også og jeg frøs og hakket tenner mens de tok EKG, blodtrykk og O2 måling. Selvsagt var alt helt fint og legen kunne betrygge meg at det ikke var noe gale. Jeg kunne puste vanlig, snakke, ikke svimmel eller kvalm under anfall. Jeg var rolig nå jeg hadde anfall hos legevakten og dermed så kunne det ikke være panikk angst heller.. Fikk syrenøytraliserende medisin da jeg har vært plager med halsbrann en tid og Paracet siden jeg bruker LDN.
Halsbrann/reflux er kontrollert nå, men her igår fikk jeg samme anfall igjen om kvelden da jeg satt å såg på TV. Begynner alltid med galopernde hjerte og smerte. Men ikke så gale denne gangen siden jeg kjente igjen symptomene fra sist. Gikk ute for å prøve å få frisk luft. Fremdeles ikke vondt å puste inn, andpusten, kvalm eller svimmel. Hadde dette anfallet 3-4 ganger. Blir veldig sliten etter dette og fryser.
Det kommer også vandrer smerter som er over alt og føler at brystbein er blitt slått med en spade og magen er full i luft. Har puls klokke så jeg ser at pulsen var opp i 130 kanskje litt mer ved smerte og da jeg skulle legge meg for kvelden var pulsen litt høyere enn vanlig. Dagen etter på er jeg helt utslitt og har begynt å blir redd for neste anfall som kommer. Dermed så er pulsen min også noe høyere enn vanlig og ligger på 79.
Føler meg som hypokonder når jeg forteller dette til legen. Det er ingen sammenheng i smertene og siden den vandrer, er det ikke vondt bare en plass. Har jobbet i helsevesen selv så vet at hjerte sykdommer oppstår som oftes ved aktivitet og det vil være vanskelig å puste eller gjøre vondt. Jeg blir ikke klok av dette selv... Er det flere som kjenner seg igjen med det jeg opplever? Jeg har mild for ME med IBS og fatigue.
Jeg får mye høy og kraftig puls når jeg foreks har strekt strikken for langt ..Eks sist helg skeiet jeg ut å gikk på julebord. Drakk noen drinker og danset. Er veldig plaget m melkesyre i overkropp og m alkohol i blodet er det lett å overdrive. Dagen etter har jeg ligger jeg i senga store deler m galopperende hjerte. Bare jeg snur meg så er d på an igjen. Har hatt kraftig puls ei uke nå. Litt småshaky i kroppen og vanskelig for å falle til ro. Kvelden Er verst.. Er oppe å gå litt og gjør litt småting..Vært mye plaget m det spesielt da jeg ble syk. Trodde og jeg hadde noe galt m hjertet eller angst, men fant ut etterhvert at det er nervesystemet så blir påvirket når jeg blir sliten..Skal på akupunktur på mandag. Det hjelper å få roet ned systemet ...Sånn er det med meg ihvertfall.[emoji4]

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Muffin
Ny bruker
Ny bruker

Post by Muffin » Fri Dec 01, 2017 15:27

Tusen takk for linken, olemann :)

Stina.m261: Jeg har prøvd akupunktur for å slappe av i musklaturene også. Jeg har prøvd ulike behandlinger og synes også at akpuntur er best.
Jeg er i dårlig periode nå, og denne gangen er det mellom brystet og brystkassen det går utover. Sammen med pulsen. Jeg er psykisk sterk person, men etter anfallet med hjerte og smerten, merker jeg at jeg har en eim av frykt for å få dette igjen. Dermed så er kroppen anspent og pulsen høyere.
Lykke til med akupunktur timen på mandag:)

Post Reply