ME-forum

Møteplass for mennesker som har Myalgisk Encefalopati, deres pårørende og andre interesserte.
Dato/klokkeslett: Fre Apr 25, 2014 06:37

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Pupill - problem
InnleggSkrevet: Tor Jul 17, 2008 16:35 
Avlogget
Groddfast
Groddfast
Brukerens avatar

Hei!
Jeg må bare høre om noen av dere andre har lignende symptom, nemlig at den ene (høyre) pupillen plutselig er merkbart større enn den andre?

I tillegg merker jeg litt på synet, og er litt "sår" på øyet. Begynner også å skjele litt innimellom på en måte (får behov for å se til ene siden med øyet).. :shock:

Dette hadde jeg i vinter/vår også, og har vært til øyenlege. Men på det tidspunktet var det selvsagt ikke så synlig. Begge pupillene dro seg sammen når hun lyste på, men den ene litt mindre.

Har ellers vært gjennom MR av hodet i mars.

Har ikke merket noe særlig til dette på noen måneder, men idag var det der igjen, og pupillen er kjempestor i forhold til den andre. Ser helt snålt ut.. Og jeg kjenner at jeg er litt bekymret, men tror ikke det har noe for seg å gå til legen med det igjen..

Putter det vel egentlig i M.E-sekken, men lurer jo selvsagt da på om det er flere som har dette? Er jo noe ubehagelig da, med sånne ting som plutselig dukker opp igjen.. :(

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor Jul 17, 2008 16:53 
Avlogget
Fast plass
Fast plass
Brukerens avatar

Hei! *vinke*

Jeg skrev et innlegg i en annen tråd for en stund siden om dette. Link

* Lykken er ikke en stasjon man ankommer til, men en måte å reise på * - Margareth Lee Rambeck

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor Jul 17, 2008 21:11 
Avlogget
Rotfast
Rotfast

Slik er det hos meg også. Det vises veldig godt i innelys. I tillegg henger det ene øyelokket og det vises veldig godt på bilder, der man tydelig ser at det ene øyet er mer åpent enn det andre.

Jeg har aldri fått noen god forklaring fra noen leger når jeg har tatt opp dette. Men jeg antar at det har noe med den autonome reguleringen å gjøre. Det vises jo på flere områder hos meg at den autonome reguleringen ikke er helt som den skal.

Disse forandringene er større og tydeligere jo mer sliten og stresset kroppen min er, så det er for meg ganske opplagt at det er et ME-symptom.

Etter et sykehusopphold for noen år siden, der jeg var alvorlig syk (og kroppen min var under maksimalt stress), ble disse forandringene veldig tydelige og jeg ble grundig undersøkt av nevrolog og det ble gjort MR av hodet som ble nøye gransket. De kunne se noen diffuse forandringer på hjernestammen, men uvisst hva det var og hvilken betydning det har. De ville ikke sette det i sammenheng med min ME, for nevrologen (Dr.Tysnes, Haukeland) ville overhodet ikke snakke om ME, selv om jeg hadde diagnosen fra Dr.Nyland. I ettertid har både Dr.Nyland og Dr.Kavli sagt at disse forandringene som vises på mine MR-bilder, er vanlig å se hos ME-syke.

Jeg tror ikke at du trenge å bekymre deg, Kaktus. :)

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man Jul 28, 2008 23:30 
Avlogget
Groddfast
Groddfast
Brukerens avatar

Takker for svar! Godt å vite at det ikke bare er slik hos meg!

Nå har det "roet" seg litt igjen heldigvis, er ikke så markant iallefall. (Og veldig glad jeg ikke skulle i tollen de verste dagene ja, ser jo halvgal ut)! :shock:

Men merkelig er det uansett at det kommer og går slik! Jeg tror jeg eeendelig er kvitt et symptom, og så dukker det plutselig opp igjen fra "dvalen" :?

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir Jul 29, 2008 00:24 
Avlogget
Husvarm
Husvarm

Har også det, og det var grunnen ti at jg ble sentd til nevro på ullevål akutt- Viste segå være uforklarlig.

hr det nå ogda ,men ikke like mye oms før.

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir Jul 29, 2008 00:44 
Avlogget
Husvarm
Husvarm
Brukerens avatar

Me too.. Begge pupillene er store, og trekker seg veldig sakte sammen, eller forblir store i lys.

Pga dette har jeg 3-4 ganger blitt spurt om jeg har vært ruset (!) på noe eller gått på medisiner. Men det var selvfølgelig ingen av delene, bare pupill-tull :P

Rare greier. Men jeg har lagt det i ME-sekken... ingen som har gitt meg noen annen forklaring.

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir Jul 29, 2008 14:51 
Avlogget
På øverste hylle
På øverste hylle
Brukerens avatar

Var hos optiker som spurte om jeg gikk på noen medikamenter! :shock: hehe.. Hun sa at øynene mine jobber voldsomt hele tida. (Vet ikke om det er forskjell i str. på pupillene, men tekte å nevne dette her likevel.)

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir Jul 29, 2008 16:22 
Avlogget
Groddfast
Groddfast
Brukerens avatar

Jeg ser også ut som jeg har spist dop eller medikamenter av ymse slag... SPesielt synes dette god på bilder eller i dagslys... pupillene er ganske små.. Har ikke snakket med legen om dette... tror ikke han har lagt merke til det heller

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: