ADHD-medisin til ME-pasienter?

Generell medisinbruk eller alternative behandlingsformer? Dette er stedet for å diskutere det. (Inneholder også trådene fra det tidligere papayaforumet)

Moderators: mhj, Milou

melina
Stamgjest
Stamgjest

ADHD-medisin til ME-pasienter?

Post by melina »

Kommet over noe info om at ADHD-medisin som Ritalin kan gis til oss med ME/fatigue. Dette kommer jo av at medisinen inneholder amfetamin, som virker annerledes på ADHD-pasienter enn oss som ikke har ADHD. Vi får amfetamin-effekten, og det høres på en måte forlokkende ut..

..men... amfetamin er jo et rusmiddel, det må vel ha andre (bi)virkninger enn energi? Som avhengighet, at en ikke kan kjøre bil, og at en tar seg ut på "kunstig" energi?

Noen som vet noe om dette temaet? http://aboutmecfs.org/Trt/TrtRitalin.aspx

airbatic
Husvarm
Husvarm

Post by airbatic »

Vet ikke noe om emnet, men ble anbefalt å prøve å få tak i dette av psykologen jeg gikk til under utredning. Hadde ikke råd eller lyst til å begi meg ut på det illegale legemiddelmarkedet, så det ble ingenting.

Hadde jeg fått det foreskrevet hadde jeg prøvd.

mhj
Moderator

Post by mhj »

Da synes jeg at dere må vurdere hvor aktivt det sympatiske nervesystemet deres er, altså "aktivitetsnervesystemet", da ritalin kan ha påvirkning på denne....

Innvendig hyper? Vanskelig med å roe ned? får du ikke hvile?

??? Trur jeg ville ha tenkt meg ti ganger om, og deretter forkastet ideen, egentlig holdt det med å lese bivirkningslista....

..........
Læresetningen er: *3-2-1 STOPP* *Indre styrke og mot* *Tro, håp og kjærlighet* *Balanse, ro, harmoni og flyt*

Utredning ved LHK/SmedS http://www.strommenmedisinskesenter.no/ fra april 2009 :-)

Bloggen min kan du lese her: http://totoneimbehl.wordpress.com/

Miapia
Groddfast
Groddfast

Post by Miapia »

hadde tenkt meg om 100 gang, å sikkert stått over...
tålte ikke smertestillende engang på det værste...
"Kindness is the language which the deaf can hear and the blind can see."
Mark Twain

mhj
Moderator

Post by mhj »

Miapia wrote:hadde tenkt meg om 100 gang, å sikkert stått over...
tålte ikke smertestillende engang på det værste...
Nei ikke sant - himle........
Læresetningen er: *3-2-1 STOPP* *Indre styrke og mot* *Tro, håp og kjærlighet* *Balanse, ro, harmoni og flyt*

Utredning ved LHK/SmedS http://www.strommenmedisinskesenter.no/ fra april 2009 :-)

lenemoren73
Rotfast
Rotfast

Post by lenemoren73 »

airbatic wrote:Vet ikke noe om emnet, men ble anbefalt å prøve å få tak i dette av psykologen jeg gikk til under utredning. Hadde ikke råd eller lyst til å begi meg ut på det illegale legemiddelmarkedet, så det ble ingenting.
Jeg hadde blitt rimelig skeptisk hvis en fagperson hadde anbefalt meg å skaffe meg reseptbelagte medisiner på det illegale markedet :shock: :shock:

Var ikke det egentlig litt sprøtt????

Sjokkerte tanker fra
Lene
Du ska få en dag i mårrå som rein og ubrukt står, med blanke ark og fargestifter tel.......

airbatic
Husvarm
Husvarm

Post by airbatic »

lenemoren73 wrote: Jeg hadde blitt rimelig skeptisk hvis en fagperson hadde anbefalt meg å skaffe meg reseptbelagte medisiner på det illegale markedet :shock: :shock:

Var ikke det egentlig litt sprøtt????
Jo, det synes jeg også.

mhj
Moderator

Post by mhj »

Jo, men psykologer har ikke mandat til å skrive resepter.

Da er problemet at dersom du ikke har gått i et DPS-tilbud, hvor det er tilknyttet psykriaterere, vil du heller ikke ha den vurderingen/tverrfagelige tilbudet. Da må all medisinering gå gjennom fastlege eller andre deler av spesialisthelsetjenesten.

Det finnes jo en rekke private psykologtilbud og/eller coacher. Det er derfor viktig at det eksisterer ett godt samarbeid mellom psykologer og fastleger.

Men ja anbefalingen er suspekt, for at på gata vet du aldri hva du får og der er definitivt ikke sånn en behandler pasienter..........

Mest lyst til å si "Herregud, at det er mulig", men er ikke sjokkert engang!

Tragisk :(

melina
Stamgjest
Stamgjest

Post by melina »

airbatic wrote:Vet ikke noe om emnet, men ble anbefalt å prøve å få tak i dette av psykologen jeg gikk til under utredning. Hadde ikke råd eller lyst til å begi meg ut på det illegale legemiddelmarkedet, så det ble ingenting.

Hadde jeg fått det foreskrevet hadde jeg prøvd.
Betyr dette automatisk at han mente du skulle skaffe deg det på gata..? Han mente vel du skulle prøve å få det foreskrevet via lege...

melina
Stamgjest
Stamgjest

Post by melina »

mhj wrote:Da synes jeg at dere må vurdere hvor aktivt det sympatiske nervesystemet deres er, altså "aktivitetsnervesystemet", da ritalin kan ha påvirkning på denne....

Innvendig hyper? Vanskelig med å roe ned? får du ikke hvile?

??? Trur jeg ville ha tenkt meg ti ganger om, og deretter forkastet ideen, egentlig holdt det med å lese bivirkningslista....

..........
Det finnes flere legemidler, f.eks. Concerta og Adderal. men jeg har ikke sjekket bivirkningene, enig i at det er essensielt.

lenemoren73
Rotfast
Rotfast

Post by lenemoren73 »

Må innrømme at jeg har tenkt tanken om hvordan det ville gått med energinivået dersom jeg hadde tatt sentralstimulerende stoffer ala amfetamin, kokain.

Men har kommet fram til at for meg ville det sannsynlig gjort vondt verre da jeg kjenner meg veldig igjen i teoien om at sykdommen på en eller annen måte påvirker stresshormonene i kroppen (adrenalinloopen) og det er jo målt forhøyet kortisolnivå på kveldstid hos en del ME/CFS-pasienter.

Da blir det jo som om å kaste bensin på bålet tenker jeg, mer stress i en fra før for stresset kropp.

Det hadde jo vært interessant og hørt om noen som hadde prøvd og hvordan de reagerte???

Nysgjerrige tanker fra Lene
Du ska få en dag i mårrå som rein og ubrukt står, med blanke ark og fargestifter tel.......

vips
Bofast
Bofast

Post by vips »

Når jeg leser denne tråden, tenker jeg på ei venninne. Hun har en del smerter i kroppen, uopplagt i perioder, reagerer på dårlig vær, fukt og det er mye mat hun tåler dårlig. Hun har altså noe av det samme som meg, men har ingen diagnose. En gang hun var på fest, fikk hun ritalin av en festkompis med ADHD. Han påsto at hun kom til å bli rolig og avslappet, men i stedet ble hun hyper og var det lenge etter festen var over... Og etter det? Vel, hun var utslitt i flere dager...

Etter hva jeg har lest, er dette ganske vanlig reaksjon på Ritalin hvis man ikke har ADHD. Tror jeg ville ligget laaaaaangt unna!!!

Post Reply