ADHD-medisin til ME-pasienter?

Generell medisinbruk eller alternative behandlingsformer? Dette er stedet for å diskutere det. (Inneholder også trådene fra det tidligere papayaforumet)

Moderators: mhj, Milou

Eirran
Administrator

Post by Eirran »

For det første er det som det står skrevet bare en liten studie som har vist effekt av Ritalin på ME/CFS.

Så langt jeg har funnet er det en studie som ble foretatt av noen spanske leger. Jeg har ikke funnet noen link til den studien (Noe aboutmecfs burde ha lagt ved :) )

Men jeg vet at leger som Charles Lapp og David Bell har brukt Ritalin. Jeg mener at de anbefaler Adderall eller Provigil framfor Ritalin.

I dette intervjuet sier Charles Lapp (min oversettelse)

"Dårlig energi (bekjempe utmattelse)
Begynn med høye doser at injiserbar B12 og NADH.
Neste steg er å vurdere Wellbutrin (et dopamin agonist) eller SSRI som Prozac, Zoloft, Celexa og Effexor.

Men den beste terapien er å bruke små doser av medisin som stimulerer sentralnervesystemet som Metylfenidat (Ritalin), dexamfetamin (Dexedrine eller Adderall) og modafinil (Provigil, I Norge fins bare preparatet Modiodal). Provigil har en bra sikkerhetsprofil, minimal effekt på hjerte/kar-systemet. Provilgil har ikke bare bra effekt på utmattelse, men også på søvn, mental klarhet, oppmerksomhetsproblemer og depresjon"

Se også:
http://www.cfids.org/special/pharma.pdf
[url=http://www11.nrk.no/urort/user/?id=30627]Du må værra frisk for å værra sjuk[/url]

mhj
Moderator

Post by mhj »

OK?

Før du i det hele tatt vurderer slike medisiner/preperater så bør du gjennomføre:

EEG
Søvn-undersøkelse
Holter-moitorering
EKG med ekko
MR
Pulsmåling og O2 metning
24 t blodtrykksmåling

Og en del ønskelige undersøkelser som PET og SPECT, som ja finnes.

HLA-typing

osv. osv.

Du skal definitivt vite hva det er du driver på med. Vet at dette er tanker en gjør seg i begynnelsen av sykdomsfase, men underforliggende årsaker ligger oftest et helt annet sted......

Greit - jeg ble oppgitt og frustrert nu..... men kan forstå når venstre hjernehalvdel sier energi, energi, mens høyre sier hvile,hvile

Du bør lytte til din høyre hjernehalvdel i denne fasen.

Økt, og ikke bare litt økt, adrealinutsondring er en kjempeutfordring i de første årene. Medikamenter og mestringsstrategier for å hindre denne bør være hovedfokus.

Bare sier det folks...........
Læresetningen er: *3-2-1 STOPP* *Indre styrke og mot* *Tro, håp og kjærlighet* *Balanse, ro, harmoni og flyt*

Utredning ved LHK/SmedS http://www.strommenmedisinskesenter.no/ fra april 2009 :-)

Bloggen min kan du lese her: http://totoneimbehl.wordpress.com/

LilleMyen
Stamgjest
Stamgjest

Post by LilleMyen »

Jeg bruker effedrin, som er ganske likt amfetamin.

Vet ikke hva jeg skulle gjort uten pillene, hadde hatt NULL liv. Gruer meg til den dagen jeg ikke har flere igjen og ikke får tak i flere.

(effedrin ble tidligere brukt i div piller som ble brukt for å yte mer under trening, ble solg i helsekostbutikker, de er nå ikke lovlig å selge i skandinavia)

mhj
Moderator

Post by mhj »

LilleMyen wrote:Jeg bruker effedrin, som er ganske likt amfetamin.

Vet ikke hva jeg skulle gjort uten pillene, hadde hatt NULL liv. Gruer meg til den dagen jeg ikke har flere igjen og ikke får tak i flere.

(effedrin ble tidligere brukt i div piller som ble brukt for å yte mer under trening, ble solg i helsekostbutikker, de er nå ikke lovlig å selge i skandinavia)
:shock:

Har du avklart dette med lege? eller er det på eget initativ?

Efedrin er forøvrig adrealinpreparat....
Læresetningen er: *3-2-1 STOPP* *Indre styrke og mot* *Tro, håp og kjærlighet* *Balanse, ro, harmoni og flyt*

Utredning ved LHK/SmedS http://www.strommenmedisinskesenter.no/ fra april 2009 :-)

mhj
Moderator

Post by mhj »

Efedrin et semester-prosjekt - dansk studenter

http://dspace.ruc.dk/bitstream/1800/619/1/Efedrin.pdf

:|

LilleMyen
Stamgjest
Stamgjest

Post by LilleMyen »

mhj wrote:
LilleMyen wrote:Jeg bruker effedrin, som er ganske likt amfetamin.

:shock:

Har du avklart dette med lege? eller er det på eget initativ?

Efedrin er forøvrig adrealinpreparat....
Det var på eget iniativ. Har i ettertid snakket om det med lege, som mener det er helt ok å bruke innimellom. Legen har også sjekket blodtrykk og puls for å forsikre seg om at det ikke er helt på styr.

Jeg vet akkurat hvordan stoffet virker, hva det gjør med kroppen, og evt bivirkninger.

Smilla
Husvarm
Husvarm

Post by Smilla »

Ser at Modiodal er et preparat som skrives ut av nevrologer til mennesker som har narkolepsi. Men også at MS pasienter i noen grad får dette.

Er det noen her som harerfaringer med dette preparatet, og hva som skal til for å få skrevet ut det?

Har lenge hatt tanker om at dette kan være verdt å prøve ut, men vil gjerne ha legen med meg på det.

mvh Smilla
Det er bedre å være rik og frisk enn syk og fattig..

hjerter
Rotfast
Rotfast

Re: ADHD-medisin til ME-pasienter?

Post by hjerter »

Skrev et langt innlegg som jeg mistet :( Skriver nytt når jeg orker. Går på dextroamfetamin for ADHD og lurte på om jeg bør slutte...åh, finner ikke ordene på ny :(
Tenk at det er 3 år siden jeg ble medlem her og fremdeles kriger mot de samme symptomene...

melina
Stamgjest
Stamgjest

Post by melina »

Det var jeg som startet denne tråden, hadde glemt av det hele inntil nå ;-)

Jeg har altså ikke gått noe videre med idéen. Men begynte i februar på betablokkere.
Inderal Retard 80 mg, tar en om morgenen de dagene jeg jobber. Det har hjulpet meg veldig,
siden noen av mine problemer går ut på at kroppen "tar av" på bakgrunn av selv helt lett
stresspåkjenning. Hjerteklapp, skjelvinger, uro, frustrasjon, svette, svimmelhet osv,
med påfølgende fysisk utmattethet. Dette dempes betydelig vhja betablokkerne.

Kan det jeg beskrev over sammenlignes med denne adrenalinloopen jeg har hørt om?
Har ikke satt meg inn i hva den teorien egentlig går ut på.

hjerter
Rotfast
Rotfast

Post by hjerter »

Jeg tålte ikke betablokkere for jeg har et BT på 60/40 så :himle:
Men jeg tar jo også amfetamin mot uro og ikke for å få energi...den kommer utenom og da tenker jeg at de få gangene jeg klarer gjøre noe er det fordi jeg har tatt amfetamin...det lover ikke bra. Får mer og mer sperre for å ta de for våkner jo så dårlig (det gjør jeg uansett) og magefølelsen min sier det ikke er riktig før jeg er skikkelig utredet :hva:
Tenk at det er 3 år siden jeg ble medlem her og fremdeles kriger mot de samme symptomene...

MariaFH
Husvarm
Husvarm

Re:

Post by MariaFH »

mhj wrote:OK?

Før du i det hele tatt vurderer slike medisiner/preperater så bør du gjennomføre:

EEG
Søvn-undersøkelse
Holter-moitorering
EKG med ekko
MR
Pulsmåling og O2 metning
24 t blodtrykksmåling

Og en del ønskelige undersøkelser som PET og SPECT, som ja finnes.

HLA-typing

osv. osv.

Du skal definitivt vite hva det er du driver på med. Vet at dette er tanker en gjør seg i begynnelsen av sykdomsfase, men underforliggende årsaker ligger oftest et helt annet sted......

Greit - jeg ble oppgitt og frustrert nu..... men kan forstå når venstre hjernehalvdel sier energi, energi, mens høyre sier hvile,hvile

Du bør lytte til din høyre hjernehalvdel i denne fasen.

Økt, og ikke bare litt økt, adrealinutsondring er en kjempeutfordring i de første årene. Medikamenter og mestringsstrategier for å hindre denne bør være hovedfokus.

Bare sier det folks...........
¨
Men hvilke medikamenter er der som kan være med på å minke denne økte adrenalinutsondringen?

guttulf
Stamgjest
Stamgjest

Post by guttulf »

melina wrote:Det var jeg som startet denne tråden, hadde glemt av det hele inntil nå ;-)

Jeg har altså ikke gått noe videre med idéen. Men begynte i februar på betablokkere.
Inderal Retard 80 mg, tar en om morgenen de dagene jeg jobber. Det har hjulpet meg veldig,
siden noen av mine problemer går ut på at kroppen "tar av" på bakgrunn av selv helt lett
stresspåkjenning. Hjerteklapp, skjelvinger, uro, frustrasjon, svette, svimmelhet osv,
med påfølgende fysisk utmattethet. Dette dempes betydelig vhja betablokkerne.

Kan det jeg beskrev over sammenlignes med denne adrenalinloopen jeg har hørt om?
Har ikke satt meg inn i hva den teorien egentlig går ut på.
Da er du definitivt i Dr. Wyllers "ME-kategori" (kronisk "stresslidelse"), og i den gruppen LP retter seg mot. Han forsker på Klonidin (Catapresan) mot ME/CFS hos unge (egentlig forsker han bare på kronisk utmattelse, men skjærer alle over en kam). Klonidin (alfablokker) er nok en mer snill og mer spesifikk medisin enn betablokkere når det kommer til den type symptomer (der betablokkere er mer rettet mot å senke blodtrykket).

Det beste er jo å klare å styre det indre stresset med mentale teknikker, hvis mulig. Generelt har jeg liten tro på den type medisiner for alle ME-pasienter (med mindre de symptomene som dine er de eneste eller klart mest framtredende, og da er kanskje ikke ME-diagnosen den rette uansett). Utmattelse/tretthet er en av de fremste og mest vanlige bivirkningene av alfa- og betablokkere, så hvis du du faktisk får mer energi av disse er det logisk at overaktivitet i det sympatiske nervesystemet er det som gjør deg sliten. Litt som at ADHD-pasienter kan føle seg roligere av Ritalin, mens andre kan bli mer gira. Alfa- og betablokkere kan nok lindre symptomer hos ME-pasienter som sliter med f.eks. hetebølger og svetting, men for mange vil det nok også føre til enda mer mangel på energi, ikke mer.

Endel ME-pasienter kan nok ha betydelig hjelp av stimulerende midler (Ritalin, Adderal, Concerta, Amfetamin, Modiodal osv). Mange leger vegrer seg mot å skrive ut den typen medisin, med god grunn. Hvem vet langtidskonsekvensene av å presse nervesystemet til å fyre av mer (kjemisk spark i baken)? ADHD-pasienter er blitt et stort prøveprosjekt, med firedobling i medisinering på få år. Hvis problemet i seg selv er at nervesystemet er understimulert, kan medisinen sikkert være nyttig, men hvis det finnes en annen årsak til at nervesystemet "skrur seg ned" (som det f.eks. gjør ved hodeskader i form av koma), så er det kanskje som å ta morfin og fortsette å gå på det brekte benet. Jeg synes det burde forskes på stimulerende midler, siden mange på nettet rapporterer effekt. Men det må være med uhyre nøye oppfølging.

Post Reply