Noen som vil dele erfaringer med ME og massasje?

Generell medisinbruk eller alternative behandlingsformer? Dette er stedet for å diskutere det. (Inneholder også trådene fra det tidligere papayaforumet)

Moderators: mhj, Milou

Christina
Ny bruker
Ny bruker

Noen som vil dele erfaringer med ME og massasje?

Post by Christina »

Hei alle gode forumbrukere!
Jeg studerer massasjeterapi, og har det siste året hatt noen få ME-pasienter på massasjebenken i praksisen på skoleklinikken. Det jeg har sett sålangt, er at de fleste har god effekt av lett massasje av rygg, skuldre, nakke og lår (både bak- og framside). Massasjen får blant annet i gang blodgjennomstrømningen, og løser opp "muskelknuter" og ømme områder.

Nå skal jeg skrive fagoppgave, og jeg tenkte det hadde vært interessant å bruke temaet ME og massasjeterapi. I den forbindelse lurer jeg på om noen av dere forumbrukere har noen som helst erfaring med massasje? Det kan være alt fra èn dårlig opplevelse til mange gode.. Alt er av interesse.

Jeg var selv alvorlig ME-syk i over ti år, og husker hvor god følelse jeg fikk i bena de dagene noen hjalp meg med å tøye lårmusklene mine. Smertene eller utmattelsen gikk over i en slags god "prikking", og jeg skulle ønske jeg hadde hatt muligheten til å prøve massasjeterapi, for å se om det hadde hatt noen bedring!

Har søkt litt i "arkivet", men det var bare ymse treff - derfor lurer jeg på om det er noen av dere som kan hjelpe meg? Ting jeg lurer på, er feks:

* Hadde massasjen noen effekt? I såfall; hva slags effekt?

* Var effekten forskjellig med tanke på om du i utgangspunktet hadde en god eller en dårlig dag?

* Hvordan responderte kroppen i timene etterpå? Dagene etterpå?

* Påvirket det humøret?

* Var det lett massasje eller mer behandlende massasje?

Jeg blir glad for alle typer tilbakemeldinger, ikke nødvendig å skrive mye! (Send gjerne PM dersom det er mer ønskelig)

Gode tanker fra meg!
Hilsen fra Christina

Luna
Har mange innlegg
Har mange innlegg

Re: Noen som vil dele erfaringer med ME og massasje?

Post by Luna »

Hei :D sa flott at du er i gang med en sånn utdannning tatt i betraktning at du har vært ME syk i 10 år :tob:
Jeg har god erfaring med massasje, rettere sagt rolig aromtaterapi. Dette har en utrolig beroligende effekt på hele kroppen, og hodet, og senker nok adrenalinproduksjonen veldig virker det som. Har allltid følt med lettere i hodet og kropp etter en 60-90 min med aromaterapi.
Har forsøkt rolig massasje hos fysioterapeut også, og det fungerer også ganske bra, så lenge det foregår uten smerter, og utføres rolig.
Var hos en massør ( mann) for noen år tilbake, da visste jeg ikke at jeg hadde ME ( var i jobb på den tiden ) . Han jobbet med ryggen kun, i ca 30 min. Det var mye knuter og vonde områder, og han tok ganske hardt i. Jeg kjente at jeg lå og spente meg og venta på neste vonde punkt...det var ikke no godt for å si det rett ut. Følte meg veldig sliten etterpå, og det ble ingen opptur som etter myk massasje el aromaterapi. Det som også var viktig i f t aromaterepeuten, var at vedkommende var stille under behandlingen, og ikke pratet for mye. Opplevde dette noen ganger , og det var utmattende. Noen har hatt på rolig, mediativ musikk på lavt nivå i bakgrunnen, og det var kun behagelig. Ble spurt om det var Ok. Fikk også lukte på oljene hun skulle blande og bruke, og godkjente dem. var viktig at Jeg opplevde lukten som god for meg. Og jeg kan jo reagere på ulike lukter, så dette syntes jeg var flott og også riktig å gjøre.
Det som er så synd er at aromaterapi er så dyrt ..koster jo rundt 700 -800 for 90 min, noe jeg synes jeg trenger når jeg først er der.
ideelt sett kunne jeg gjerne ha hatt en sånn behandling ukentlig :)
Lykke til med utdanningen din! :snill:
Den lever best som kan kunsten å slappe av.

Luna
Har mange innlegg
Har mange innlegg

Post by Luna »

Jeg ser at du hadde noen spørsmål også: vet ikke om jeg egentlig svarte på dem..
Om dagen var dårlig før en god aromaterapibehandling, så ble den bedre samme dag og noen dager fremover.( om jeg ikke tok av og brukte opp den nye energien jeg da hadde fått :oops: )

Humøret ble selvsagt bedre pga formen ble bedre :D

Husker en gang på Sølvskottberget, første gangen jeg var der en sommer.. da bestilte jeg en aromatime på ettermiddagen, og formen da var ikke spesielt god husker jeg.- men etter timen, så gikk jeg ut og satte meg i hagen sammen med gjengen.. hadde ikke orket å ta i et strikketøy på flere år da. Flere andre jenter satt og strikka på ulike prosjekter rundt meg, og plutselig kjente jeg at lysten til å sette igang med noe var der :) Og Luna dro på hobbyrommet og ordnet med garn og pinner, og vips så var jeg i gang med et stort sjal! To stk ble det til og med. Et til meg og et til min søster. Var jo så gøy!:-) begynte også å strikke "Ludvig" figuren, og var godt i gang med han da jeg reiste hjem. Na skal det sies at vi hadde et makaløst fint vær denne tiden, det var juni, og sola skinte omtrent hver dag, og jeg satt mye ute i frisk luft. Men jeg var ganske syk på den tida, og tålte veldig lite av lyder, lys, fysiske akt mm. Kollapset en gang da jeg gikk tur, og måtte reddes av kokka med bilen.. Huff.. men aromaterapien utløste noe positivt, som jeg følte jeg fikk mye igjen for:-)
Den lever best som kan kunsten å slappe av.

Tussen
Groddfast
Groddfast

Post by Tussen »

Jeg skal få svart på spørsmålene dine senere, men først en liten avsporing...
Christina wrote:Jeg var selv alvorlig ME-syk i over ti år
Ta det gjerne i en annen tråd, men jeg vil gjerne høre om hva som har gitt deg bedring - å gå fra alvorlig ME til massasjestudent høres helt fantastisk ut :).
Tussen
---------
"Jeg har aldri mislyktes, jeg har bare funnet 10.000 måter det ikke fungerer på!"
Thomas Edison

Gjest

Post by Gjest »

Jaaaa!...det hadde vært fint Christina. Om du kunne gjøre det som tussen sier. Deilig å kunne høre gode historier, få tips, mot og håp.

Tussen
Groddfast
Groddfast

Post by Tussen »

Jeg hadde lett/moderat ME da jeg prøvde massasje, så jeg svarer på bakgrunn av erfaringer på det nivået.

Muskler midlertidig mykere, sirkulasjon midlertidig bedring. Men allmenntilstand betraktelig dårligere.

* Var effekten forskjellig med tanke på om du i utgangspunktet hadde en god eller en dårlig dag?
Nei.

Først go'følelse med bedre sirkulasjon etc. Etter en stund feber, sviktende muskler og fullstendig sengeliggende og oppblomstring av symptomer. Varig dårligere.

* Påvirket det humøret?
Nei.

Jeg har prøvd alle typer. Fra lett "kosemassasje"/"spabehandling" til osteopati, bindevevsterapi etc hos fysioterapeut. Alt gir samme dårlige ettervirkninger.
Tussen
---------
"Jeg har aldri mislyktes, jeg har bare funnet 10.000 måter det ikke fungerer på!"
Thomas Edison

lillesky
Stamgjest
Stamgjest

Post by lillesky »

Blir bare noen korte svar, men håper det er ok!
Spør gjerne mer hvis du lurer.

Avslappende.

Nei.

Veldig bra. Følte meg lettere i kroppen.

* Påvirket det humøret?
Absolutt! :)

Aromaterapi.
[url=http://www.youtube.com/watch?v=bCUvygbYdXs]Missing my life...[/url]
(You Tube-link om det å ha ME)

[url=http://meforum.info/viewtopic.php?t=11037]lilleskys dagbok[/url]

maddå
Husvarm
Husvarm

Post by maddå »

-Mindre muskelsmerter, å mye enklere å holde seg i arbeid

-Effekten var som oftest den samme, men smertene under massasjen kunne være sterkere på en dårlig dag.

-Like etter ble jeg svært trett og øm, men dagen etter mye betre. Når det nærmet seg 5-6 dagen etter behandling kom behove for ny tilbake.

* Påvirket det humøret?
-Absolutt, ettersom jeg hadde smerter før behandling. Ble lettere i humøre de 2dagene etter.

-Gikk til fysioterapeut, å hun maserte hardt. Dette ville jeg selv, siden det hadde lengst effekt. Mye fokus på "trigger" punktene.

Bare å spørre om det er noe du lurer på;)

tertitta
Fast plass
Fast plass

Post by tertitta »

Har invalidiserende ME, mye muskelsmerter står på morfin preparater nå.
Tidlig i min sykdom for 5-10 år siden, var massasje helt ok, tålte aromaterapi og på Ferie til Egypt var massasje et must, men ikke nå.

Idag er all berøring på mine muskler er sant smertehælvette.
På benken gjør det ulidelig vondt og gir meg kvalme, svimmelhet og besvimmelse.
Når jeg kommer hjem tar det meg 3 dager før jeg kan klare i dusje og ivareta meg selv. Lyd og lys sensitiviteten er skyhøy, kognitiv svikt formidabel. Ligger kun til sengs.
Selv ikke psykomotorisk beh eller massasjestol er beh for meg.
Med filterbriller og formstøpte ørepropper ser jeg livet gli forbi..

helt meg selv
Bofast
Bofast

Post by helt meg selv »

Christina wrote:Hei alle gode forumbrukere!
Ting jeg lurer på, er feks:

* Påvirket det humøret?

Jeg blir glad for alle typer tilbakemeldinger, ikke nødvendig å skrive mye! (Send gjerne PM dersom det er mer ønskelig)

Gode tanker fra meg!
Hilsen fra Christina
Jeg har erfaring med lett massering av psk.mot. fysioterapeut. Det hjalp meg å bli kjent med kroppen og dens grenser. Det ble lettere å kjenne fortegnene på for høyt aktivitetsnivå slik at jeg ikke kollapset stadig vekk. Jeg fikk kontakt med pusten og lærte autogen trening, et hjelpsomt virkemiddel for å bli samlet. Rett etter timen(e) kjente jeg meg vanligvis lett og full av håp og inspirasjon, sikkert fordi kroppen var løst opp og kommet i en avslappet stilling, samt at jeg fikk snakket om det som var viktig for meg og lyttet til.
.. med ønske om gode dager!
Bloggen min

helt meg selv
Bofast
Bofast

Post by helt meg selv »

Ps! Energinivået økte bare så lenge motivasjonen holdt, behandlingen ga ingen varig/reell energiendring, men etterhvert som kapasiteten min gikk ned ble selve reisen til og fra for belastende til at jeg kunne fortsette behandlingen.
.. med ønske om gode dager!
Bloggen min

Tina
Administrator

Post by Tina »

Hadde massasjen noen effekt? I såfall; hva slags effekt?

Jeg fikk massasje da jeg var som sykest. Det kom fysio hjem i fra hjemmesykepleien og hjem til meg. Jeg var på den tiden sengeliggende i 2 år. Jeg klarte å komme meg til sofaen i stuen og hun satt på kne ved siden av på puter under kneene. Hun hadde lest seg opp på Me på forhånd og var ett svart rolig vesen med rolige bevegelser og lav rolig stemme. Dette gjorde at jeg ikke ble sykere av at hun var der. Det er non noe av det viktigste en fysio kan gjøre når en besøker en svært syk ME-er. Være rolig i bevegelser, holde stemmeleie rolig. Være rolig i blikket. Ikke snakke for mye. Holde seg til ett og ett tema om gangen. Være varm på hendene. Ikke komme med egne teorier på hva ME kan være. Respektere pasienten i aller høyeste grad. Ikke bruke for mye parfyme eller røyke rett før en møter pasienten.
For min del var det høydepunkt i uken når hun kom. Av all den behandling jeg har hatt, er det dette som har gitt med best virkning. Ikke at hun gjorde meg frisk, men hun gjorde at jeg kunne få en mye bedre hverdag og kunne kutte ned på Ibux.

Fysio og at jeg begynte med Vallergan (en gammeldags allergitablett som gir døsighet som bivirking) er det som har hjulpet meg til å komme meg dit jeg er i dag. Jeg fikk nok søvn og fik beveget musklene mine, så de ikke stivnet helt. I dag er jeg oppegående og kan være med på mye. Men ikke frisk. Jeg er helt sikker på at en fysio ikke kan helbrede på noe vis, men en kan få mye god lindring og kroppen kan få det mye bedre.

Takk til deg som fysioterapeut som tar deg tid til dette.

-Jeg hadde god effekt uansett.

-Jeg følte meg bedre og hadde det ofte bedre i noen dager etterpå.

* Påvirket det humøret?
-Jeg ble lettere i hodet og kunne se klarere, så humøret steg.

-Lett massasje og ettersom jeg ble friskere, litt dypere masasje.
-Sammen er vi sterke-

Post Reply