Noen som vil dele erfaringer med ME og massasje?

Generell medisinbruk eller alternative behandlingsformer? Dette er stedet for å diskutere det. (Inneholder også trådene fra det tidligere papayaforumet)

Moderators: mhj, Milou

Christina
Ny bruker
Ny bruker

Noen som vil dele erfaringer med ME og massasje?

Post by Christina »

Hei alle gode forumbrukere!
Jeg studerer massasjeterapi, og har det siste året hatt noen få ME-pasienter på massasjebenken i praksisen på skoleklinikken. Det jeg har sett sålangt, er at de fleste har god effekt av lett massasje av rygg, skuldre, nakke og lår (både bak- og framside). Massasjen får blant annet i gang blodgjennomstrømningen, og løser opp "muskelknuter" og ømme områder.

Nå skal jeg skrive fagoppgave, og jeg tenkte det hadde vært interessant å bruke temaet ME og massasjeterapi. I den forbindelse lurer jeg på om noen av dere forumbrukere har noen som helst erfaring med massasje? Det kan være alt fra èn dårlig opplevelse til mange gode.. Alt er av interesse.

Jeg var selv alvorlig ME-syk i over ti år, og husker hvor god følelse jeg fikk i bena de dagene noen hjalp meg med å tøye lårmusklene mine. Smertene eller utmattelsen gikk over i en slags god "prikking", og jeg skulle ønske jeg hadde hatt muligheten til å prøve massasjeterapi, for å se om det hadde hatt noen bedring!

Har søkt litt i "arkivet", men det var bare ymse treff - derfor lurer jeg på om det er noen av dere som kan hjelpe meg? Ting jeg lurer på, er feks:

* Hadde massasjen noen effekt? I såfall; hva slags effekt?

* Var effekten forskjellig med tanke på om du i utgangspunktet hadde en god eller en dårlig dag?

* Hvordan responderte kroppen i timene etterpå? Dagene etterpå?

* Påvirket det humøret?

* Var det lett massasje eller mer behandlende massasje?

Jeg blir glad for alle typer tilbakemeldinger, ikke nødvendig å skrive mye! (Send gjerne PM dersom det er mer ønskelig)

Gode tanker fra meg!
Hilsen fra Christina

Luna
Har mange innlegg
Har mange innlegg