Metafolin i norge? Hva spør jeg legen min om da.

Generell medisinbruk eller alternative behandlingsformer? Dette er stedet for å diskutere det. (Inneholder også trådene fra det tidligere papayaforumet)

Moderators: mhj, Milou

Post Reply
scotchmagi
Er av og til innom
Er av og til innom

Metafolin i norge? Hva spør jeg legen min om da.

Post by scotchmagi » Sat Oct 24, 2015 16:20

Heisann forum.

Jeg har nå gått tom for Metylfolat (Metafolin) som jeg forsøker i.fb med at jeg har mutasjoner i begge genene som styrer omdannelse av folsyre. Forsøkt har bært frukter og det virker vanvittig bra for meg og min langvarige utmattelse.

Har fått ny fastlege og nå som det har blitt forbud mot å innføre legemidler fra utlandet må jeg ha resept fra legen for å bestille mer av dette..

Jeg lurer på om det finnes et tilsvarende produkt i Norge som jeg kan få resept på hos legen - og som kan hentes på apotek samme dag? Altså, 6(S)-5-Methyltetrahydrofolate, Metafolin, L-methylfolat.

Takker så mye for svar!

badeand
Fast plass
Fast plass

Re: Metafolin i norge? Hva spør jeg legen min om da.

Post by badeand » Sat Oct 24, 2015 17:19

Nei, det ser ikke sånn ut. Du må få fastlegen til å søke om godkjenningsfritak.

Det lureste er nok å velge preparatet som er på denne lista, med varenummer 209737:
http://felleskatalogen.no/medisin/godkj ... paratliste
Om meg: syk, ikke ME-diagnose.
Mye friskere nå enn da jeg registrerte meg. :)

scotchmagi
Er av og til innom
Er av og til innom

Post by scotchmagi » Mon Oct 26, 2015 20:31

Tusen takk for svar!

Må få kontaktet legen med en gang. Frustrerende å ikke kunne få tak i noe du vet hjelper deg voldsomt.

Hvis noen i Oslo-området har et ekstra lager av metylfolat så nøl ikke med å si ifra:)

scotchmagi
Er av og til innom
Er av og til innom

Post by scotchmagi » Wed Oct 28, 2015 12:10

Hei igjen. Har nå fått resept hos legen min på dette produktet, altså det med navn "Methyl Folate".

Jeg kan altså hente ut metylfolat fra er norsk apotek. Men, betyr det at jeg har fått resept på metylfolat (1mg) også kan vises til tollmyndigheter når de beslaglegger pakker med Metafolin, feks i type 0.8 mg? Fikk nettop beslaglagt en pakke med begrunnelsen "pakken inneholder et legemiddel som er reseptpliktig" og er derfor interessert i å vite om jeg må ha en egen resept som kan brukes til import.

Tungvint system, og helt bak mål for oss som pasientgruppe å frata oss den lille kontroll vi faktisk kan utøve over vår egen tilstand.. :(

badeand
Fast plass
Fast plass

Post by badeand » Wed Oct 28, 2015 16:22

Jeg kan altså hente ut metylfolat fra er norsk apotek
Forhåpentligvis. De må først behandle om du får det på godkjenningsfritak (nesten helt sikkert), hvis det nå viser seg at de ikke kan bestille så kan du importere privat. Dette er sånn jeg har forstått det.

Nå er det nye regler, og svaret da er at du ikke kan importere privat (uten godkjenningsfritak). Tidligere kunne du importere reseptpliktige legemidler hvis resepten lå i pakken eller du sendte resept til tollvesenet først. Du kan jo gjøre et forsøk på å ringe dem og vise til resepten, spesielt hvis du går på apoteket først og får dem til å behandle godkjenningsfritaket. Men sannsynligvis blir denne pakken destruert etter 10 dager.
Om meg: syk, ikke ME-diagnose.
Mye friskere nå enn da jeg registrerte meg. :)

Post Reply