Hvilken sovemedisin bruker dere?

Generell medisinbruk eller alternative behandlingsformer? Dette er stedet for å diskutere det. (Inneholder også trådene fra det tidligere papayaforumet)

Moderators: mhj, Milou

Post Reply
rånni
Husvarm
Husvarm

Hvilken sovemedisin bruker dere?

Post by rånni »

Jeg lurer på om hva slags sovemedisin dere bruker? og hva dere har testet ut som ikke fungerer.

hufsamor
Groddfast
Groddfast

Re: Hvilken sovemedisin bruker dere?

Post by hufsamor »

Har prøvd "alt".
Bruker nå quetiapin.
Egentlig ett anti psykotisk middel, men da brukes det i mye større doser.

Noen blir helt zombie av det, men jeg regner livet før og etter den medisinen.
Den fungerer veldig bra for meg.
Får en liten trøtthet nederst i panna, men det er ingenting i mot trøttheten da jeg sov dårlig nesten hele tiden

Millie
Husvarm
Husvarm

Post by Millie »

Jeg hadde Imovane for noen år siden, den fungerte. Fikk Stilnoc (husker ikke skrivemåten), tidligere i år, og den fungerte ikke for meg. Sovnet gjorde jeg, men hadde ektrem hodepine i ett døgn. :x

Reenama
Stamgjest
Stamgjest

Post by Reenama »

quetiapin her også! (billig versjonen av seroquel har jeg blitt fortalt! Ikke merka noen bivirkninger på dette, har gått på det i over et år. Sovner alltid på bare 25 mg av dette. Man blir litt sløv, men man tar den jo for å sove så det gjør meg ingenting. Mer opplagt nå som jeg får sove, og jeg slipper å gå og bekymre meg om jeg får sove kvelden før jeg skal noe:p

ninecats
Husvarm
Husvarm

Post by ninecats »

Seroquel er merkenavnet for quetiapin, quetiapin er en "generic" variant. Den dreper meg fullstendig, men vet om andre som har god effekt av den. Hvis jeg først tar nok til å sovne (15 mg eller noe), så våkner jeg ikke skikkelig på et døgn. Stilnoct fungerer for å sovne, men jeg våkner og får ikke sove igjen. Rivotril gjør at det tar litt lengre tid før jeg våkner, men jeg vil gjerne droppe den, selv om jeg ikke merker noen bivirkninger. Av en eller annen grunn fungerer Lyrica (pregablin) til en viss grad, men den er vanvittig dyr. Jeg venter på at Helfo skal behandle 2. søknad om å få refusjon på den nå... det er den som gir det som ligner mest på naturlig søvn, men jeg er nok ikke helt representativ, siden søvnen min er helt ødelagt. Diverse antihistaminer får meg til å sovne, men de er litt som Seroquel, pluss at jeg får søvnparalyse. Nozinan er litt i samme gate, men virker enda lengre... melatonin har ca. null effekt. Imovane fungerer, men jeg får en å utrolig vond smak i munnen, at jeg heller tar Stilnoct (zolpidem), som virker litt dårligere, men som ikke gir meg bivirkninger...

badeand
Fast plass
Fast plass

Post by badeand »

Du kan prøve Neurontin istedenfor Lyrica. Den gjør stort sett det samme, og er billigere.
Om meg: syk, ikke ME-diagnose.
Mye friskere nå enn da jeg registrerte meg. :)

ninecats
Husvarm
Husvarm

Post by ninecats »

badeand wrote:Du kan prøve Neurontin istedenfor Lyrica. Den gjør stort sett det samme, og er billigere.
Ja, jeg tar det nå, siden det er så mye billigere, men den fungerer ikke like bra, pluss at jeg får hodepine av den... :\

kjetil00
Husvarm
Husvarm

Post by kjetil00 »

Jeg hadde en periode på 1,5 år hvor jeg hadde store problemer med å få sove og prøvde ut utallige sovemedisiner. Men etter at jeg har lært meg å skikkelig lytte til kroppen (hvile når jeg er sliten, legge meg tidlig på kvelden når jeg kjenner at det må til og legge meg sent på kvelden andre dager) så har jeg aldri problemer med søvnen.
Hvor lenge jeg sover varierer også fra 5-9 timer. Ønsker meg absolutt ikke tilbake til den tiden da jeg måtte ta sovetabletter for å sove.
Men å justere døgnrytmen og soving til hvordan kroppen vil ha det er vanskelig å få til hvis man har en jobb hvor man er avhengig av å stå opp til et fast tidspunkt hver dag.

Silent
Husvarm
Husvarm

Post by Silent »

Melatonin! Har importert fra UK, helt til de nye idiotiske reglene trådte i kraft! Nå begynner jeg å bli virkelig desperat. Har prøvd å lure meg unna tollen to ganger, men dessverre ble begge pakkene stoppet og sendt i retur. Prøvde Circadin, men jeg ble jo helt koko av dem dagen etter. Fungerte ikke i hele tatt!
Fikk diagnosen ME 7.mai 2010. Endelig!

rånni
Husvarm
Husvarm

Post by rånni »

Silent:

Hva heter den Melatoninen du har bestilt fra UK? Jeg blir også helt borte om morgenen ved bruk av Circadin. Kanskje det er mulig å få kjøpt den melatoninen i sverige?

Linda i sør
Husvarm
Husvarm

Post by Linda i sør »

Den beste sovemedisinen for meg er å sove på dagtid!

Ved å ta 1 til flere små lurer (30 min - 2t) på dagtid, holder jeg stressnivået i kroppen nede og sover såååå mye bedre på nattestid!!

Merker fort forskjell om jeg ikke sover på dagtid, da "ligger" jeg 10 cm over madrassen i evigheter og får først sove et par timer på morgenkvisten.

Linda

Post Reply