DNA test 23andme ikke komplett lenger?

Generell medisinbruk eller alternative behandlingsformer? Dette er stedet for å diskutere det. (Inneholder også trådene fra det tidligere papayaforumet)

Moderators: mhj, Milou

Post Reply
tinemelk
Ny bruker
Ny bruker

DNA test 23andme ikke komplett lenger?

Post by tinemelk »

Hei, jeg er ny her men har vært her mye for å lese på gamle tråder. Jeg er 24 år og har CFS og føler meg ofte syk, som om jeg har feber. Da legen tok en blodprøve for ca 7 mnd siden viste det seg at jeg hadde forhøyet homocystein, og etter det har jeg lest mer og mer om alt som handler om methylering. Har egentlig ingen spørsmål om dette akkurat nå, da jeg finner masse om det på forskjellig forum.

Bestemte meg for 2 mnd siden for å ta 23andme DNA testen, og har akkurat fått tilbake resultatene, men det ser ut som de ikke tester alt lenger, da halvparten av MTHFR resultatene sier ''no call''.

Dette er resultatene:

COMT V158M ++
COMT H62H ++
COMT P199P --
VDR Bsm --
VDR Taq ++
MAO-A R297R (no call)
ACAT1-02 (no call)
MTHFR C677T ++
MTHFR 03 P39P (no call)
MTHFR A1298C --
MTR A2756G +-
MTRR A66G +-
MTRR H595Y (no call)
MTRR K350A --
MTRR R415T --
MTRR A664A (no call)

BHMT-02 +-
BHMT-04 (no call)
BHMT-08 (no call)
AHCY-01 (no call)
AHCY-02 (no call)
AHCY-19 (no call)
CBS C699T +-
CBS A360A (no call)
CBS N212N (no call)
SHMT1 C1420T +-

Som dere ser står det ''no call'' på 11 ut av 25 gener. Har veldig lyst å finne ut om jeg har mutasjoner på de gener også, og lurer på hva jeg burde å gjøre nå. Eller er de genene som ikke blei testet ikke viktig nok til å teste? Har snakket med en lege i Norge for 3 mnd siden, men da sa han at det ikke var nødvendig å ta en gentest i det hele tatt og at de sjeldent gjør det. Er det en annen plass man kan få de andre genene testet hvis det skulle være nødvendig?

Håper noen kan hjelpe meg.

HeltUtmattet
Stamgjest
Stamgjest

Re: DNA test 23andme ikke komplett lenger?

Post by HeltUtmattet »

Hei tinemelk! :)

Du har nok de viktigste gener testet for MTHFR ser jeg. Først og fremst MTHFR 677 og 1298. Siden du er homocygote (dobbel genfeil) for C677T, så har du også med det fått en bekreftelse på hvorfor du har forhøyet homocystein. 10% av befolknigen vil ha homozygot for C677T. Denne varianten er vitenskapelig bevist vil gi forhøyet homocystein.

Hvilke tiltak gjorde din lege med tanke på høy homocystein verdi? Det er i mine øyne utrolig viktig å tenke metylerte vitaminer for deg, og ikke syntetiske som helsevesenet ville gitt. Normalt vil behandlingen være å ta tilskudd med B9 (metylfolat) og B12 (metylkobalamin), det er jeg redd du ikke får på legekontoret.

Viktig å ikke fokusere på genvarianter som ikke har vitenskapelig bevist patologisk innvirkning på helse. Om det er mange "no call", så er ikke det så viktig så lenge man får resultat på de som faktisk har patologisk innvirkning.

I vår familie har vi alle tatt 23andme testen, og jeg ser at det varierer litt med "no call" for gener som andre i familien har fått et resultat på. Men det er selvsagt også en del polymorphismer som 23andme ikke tester for. Mange av de du har "no call" på har heller ikke jeg noe resultat på. Men ser samtidig at du ikke har på noen jeg har fått. Det kan rett og slett være at det DNA som ble testet hos deg var noe "kranglete" å hente fra. Slik har det også vært for en i vår familie. Men likevel har alle fått verdier som vi forstår er viktigs å få svar på. Selv har jeg sammensatt C677T og A1298C, som også er konkludert med som et problem.

MTR og MTRR genet har invirkning på hvor effektiv metylering du har. Så i ditt tilfelle vil det være viktig å se disse resultatene i sammenheng med din MTHFR tilstand. Ser du mangler MTRR A664A, som hadde vært kjekt å vite litt om. Men ingen krise å ikke vite hva den er så lenge du vet at du har problemer med folat (MTHFR), som uansett vil berøre B9 og B12 (MTR/MTRR). En blodprøve (MMA) på B12 siden vil også fortelle deg hvor hardt din B12 er rammet av MTHFR, MTR og MTRR tilsammen. Alle disse genene er med i bildet på å få homocystein omdannet til Methionin.

Synd at man må føle seg dårlig før man på egen hånd velger å få testet ut sine gener. Dette er noe som helsevesenet allerede nå skulle gjort for oss ved fødsel. Med forebygging av disse metyleringsfeilene som hele 80% av den hvite rase (i en eller annen variant) har. Jeg skjønner jo at gentesting er relativt nytt, men problematikken rundt MTHFR tror jeg er mere alvorlig og kjent blant helsepersonell enn det som kommer frem. Men ingen gjør noe med det. Det er skremmende når vi nå er kommet til 2017.

En positiv ting jeg nå ser er at mange yngre tester seg og sine barn. Så med tiden vil de fleste familier vite at de bærer på defekt MTHFR gen og denne viten vil gå i arv med de kommende generasjoner.

Så med det du vet i dag, så har du alle muligheter til å forbygge en potensiell større problematikk senere i livet. Det er kjempebra!

hufsamor
Groddfast
Groddfast

Post by hufsamor »

Hei helt utmattet
Hvordan går det med tilskuddene dine?

HeltUtmattet
Stamgjest
Stamgjest

Post by HeltUtmattet »

hufsamor

Hei, jeg skal ikke ødelegge tråden til tinemelk, men kan si såpass at jeg har løftet mitt energinivå med probiotika, og det ser ut til å vare. Vi snakker fremdeles bare om et løft i livskvalitet, og gjør at jeg nå slipper å ligge nedpå på dagtid de aller fleste dager.

Når det gjelder min variant av MTHFR defekt, så tar jeg tilskudd av metylfolat og methyl B12, uten at jeg kan si at dette gir meg noe ekstra i forbindelse med ME/CFS. Slutter jeg med probiotika, så blir jeg mere og mere daff, selv om jeg tar vitaminene.

Så tar jeg periodevis LDN som også klarner hue og gir mindre sykdomsfølelse. Men går jeg fast på dem, så raser vekten av meg. Det irriterer meg.

Post Reply