ME-forum

Møteplass for mennesker som har Myalgisk Encefalopati, deres pårørende og andre interesserte.
Dato/klokkeslett: Ons Okt 22, 2014 03:30

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Søn Mai 18, 2008 17:02 
Avlogget
Groddfast
Groddfast
Brukerens avatar

Hei!
Har sett endel tråder om melatonin, men jeg lurer på et par saker:

Jeg fikk noe som heter Circadin som skal inneholde 2mg melatonin. Er det andre som har erfaring med disse? Syns ikke de virker så veldig mye, har nå brukt de i over tre uker.

Forresten ser det ut som om de bare skal brukes over en kortere periode ved forbigående søvnproblemer. Det er jo ikke akkurat det jeg har, har slitt med å sovne i mange mange år, og nå den senere tid sover jeg også veldig lett og våkner av den minste lyd.. Ergo alt for få timer søvn...

Så dere som har virkning av melatonin, hvor stor dose tar dere, og hvor lenge før dere legger hodet på puten tar dere de? Disse Circadin skal tas 1-2 t før leggings... Hva er evt. navn på andre melatonintabl jeg kunne ha prøvd? Jeg får visst ikke vanlig innsovningstabl...

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn Mai 18, 2008 17:23 
Avlogget
Administrator
Brukerens avatar

Hei, jeg bruker melatonin-tabletter kjøpt i utlandet, 3 mg.
Tar en tablett rett før jeg legger meg, for ellers kommer og går den lille døsigheten uten at jeg merker det!

Husk at melatonin ikke er sovemedisin, men et hormon som regulerer døgnrytmen. Lite vits å ta det om man ikke står opp til samme tid hver dag. Skikkelig tungt i begynnelsen, men resultatene kom raskt for meg!

Hvis du ikke har god søvnkvalitet / ikke får den dype søvnen, tror jeg nok du kunne trenge sterkere saker...

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn Mai 18, 2008 19:44 
Avlogget
Administrator
Brukerens avatar

Jeg bruker også 3 mg Melatonin, tar det kl 10 og legger meg ca 12.

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn Mai 18, 2008 20:12 
Avlogget
Husvarm
Husvarm

Fikk beskjed om å ta det hver kveld kl. 20.00 og at det er veldig viktig å stå opp tidlig og til fast klokkeslett hver dag uansett om man har sovet eller ikke.

Fastlegen din kan nå skrive ut resept på melatonin.

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man Mai 19, 2008 20:44 
Avlogget
Stamgjest
Stamgjest

Hei,
Sønnen min tar 3mg melatonin kvar kveld like før han legg seg. Så les han gjerne ei lita stund mens han ventar på sove-trøtthet-følelsen...
Legen skriv resept, spesielt skjema for registreringsfritak.

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor Mai 22, 2008 22:25 
Avlogget
Groddfast
Groddfast
Brukerens avatar

Takk for svar!

Sitat:
Husk at melatonin ikke er sovemedisin, men et hormon som regulerer døgnrytmen. Lite vits å ta det om man ikke står opp til samme tid hver dag. Skikkelig tungt i begynnelsen, men resultatene kom raskt for meg!

Der sliter jeg litt... står opp tidlig 4 dager i uken når barnet skal på skolen, og da legger jeg meg igjen etterpå i noen timer og sover. Helg/fridager blir det verre med å få legge seg på den måten igjen, så da blir det til at jeg sover til 9-9.30... Hmmm...

Ikke enkelt dette...

Men jeg tror uansett jeg må spørre om å få disse tabl. på 3mg som dere refererer til, kanskje det hjelper litt bedre. Legen min er meget skeptisk til "ordentlige" sovetabletter. Men på den annen side - de nettene jeg knapt har sovet får jeg veldig igjen for den påfølgende dagen.. Søvn er alfa og omega tror jeg.

Men dere som bruker melatonin bruker de altså "hver dag året rundt"??

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre Mai 23, 2008 14:47 
Avlogget
Fast plass
Fast plass
Brukerens avatar

Jeg tar tablettene når jeg legger meg. Det tar bare 30 - 40minutter før de begynner å virke. De tar lett opp i kroppen - så jeg syns det er rart at noen av dere tar dem flere timer før dere skal legge dere?

Jeg har melatonin som 3mg tabletter fra amni og tar alt fra to til fire når jeg legger meg. Har jeg ikke sovnet etter to - tre timer tar jeg en eller to tabletter til.
Jeg tar melatonin hovedsakelig for innsovning, da tabletten egentlig ikke gjør noe annet. Den gir deg ikke bedre søvnkvalitet i løpet av natten, den gjør deg bare søvnig.

Noen får vist nok flere oppvåkninger og lettere søvn av å bruke melatonin, jeg er en av dem. Men det er bedre å sove lett enn å ikke sove i det heletatt.

Jeg bruker ikke melatonin "hver dag året rundt", det hender jeg kan gå opptil en hel uke uten å ha behov for melatonin. Det som er så fint med disse tablettene er jo nettopp det at jeg ikke trenger å begynne å planlegge tidlig på kvelden.

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre Mai 23, 2008 15:02 
Avlogget
Har mange innlegg
Har mange innlegg
Brukerens avatar

Jeg får melatonin av fastlegen. Tar 9 mg ( 3 kaplser) hver kveld ca halv ti. Og prøver å legge meg 23. Har tidligere tatt det sammen med surmontil 20 mg, da melatonin alene ikke hjalp på de hyppige oppvåkningene. Fikk en dypere søvn med surmontil ved siden av.¨

Har hatt en pause med surmontil i 2 uker nå, og det har medvirket til mye dårligere søvn igjen. Må stå opp etter en halv time, 45 min, sa jeg kjenner at det ikke går å få sove. Og da orker jeg ikke å ligge å vri meg.

Har fått henta surmontil i dag på apoteket, og håper at søvnen vil bedre seg nå. Dere som sovner av bare melatonin er jammen heldig:-D

Håper å klare det engang jeg og. Innimellom må jeg også supplere med Imovane og /eller rivotril, men ikke fast. Kun når kroppen forteller meg at jeg MÅ få sove.

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre Mai 23, 2008 17:12 
Avlogget
Administrator
Brukerens avatar

Jeg tar også som de over melatoninen for innsoving, mens Atarax for dypere søvn (for tiden halv 25 mg tabl) Melatonin alene funker dårlig på meg. Våkner fort igjen.. Jeg tar i tillegg noe anna alternativt som ska hjelpe på søvnen

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre Jun 27, 2008 22:05 
Avlogget
Stamgjest
Stamgjest
Brukerens avatar

Bruker 2 mg circadin, og det funker som bare det :to: Har rolig søvn frem til et visst punkt. Men hvis jeg sover veldig lenge, så kommer kaos-drømmene. Men nå får jeg i det minste et visst antall timers ORDENTLIG søvn :tob:

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man Jun 30, 2008 14:47 
Avlogget
På øverste hylle
På øverste hylle
Brukerens avatar

Hmm. Så litt i felleskatalogen på nett,og der står det om circadin(melatonin) som om det er et vanlig c-preparat, dvs sovemiddel, og IKKE noe om at dette er et stoff kroppen egentlig skal produsere selv.. Merkelig.

Uansett, fastlegen min ga meg mine første melatonin på kontoret, da de ikke fåes i 3 mg her i Norge. Han sa også at de virker bedre etter man har tatt dem en stund!..

Man må bestille fra utlandet, men sjekk tollreglene for import av medisiner og helsekost, da de kan nekte å ta det inn i landet om du bestiller mer enn for ? ant uker/mnd... Husker ikke hvor lenge det var. Min mor fikk en liten søt regning på over 200 kr i toll... Hun kjøpte melatonin fra England.

Men undrer meg over det som står i felleskatalogen, altså... For melatonin kan du ta året rundt, hver dag, og det har ingen avhengighetsfaktor, siden det er noe kroppen egentlig produserer selv. Kan hende det er lurt med noen pauser, og passe på å få nok dagslys i pausene, da det er det som får hjernen til å produsere melatonin...!

Men jeg tar dem hver kveld ihvertfall. Tar 1 stk 3mg om jeg bare har litt søvnvansker, og 2 stk, dvs 6 mg om jeg har skikkelig problemer med å sove. Blir det værre, må jeg springe til legen og få Stilnoct/zolpidem, da det er det eneste jeg har funnet av standard sovemedisin som hjelper ordentlig, uten at jeg får merkelige bivirkninger...

Håper du får styr på melatonindosen, og søvnen, kan hende du skal søke på melatonin på nett, og se om du finner en plass i utlandet som du kan kjøpe dem fra... MYE billigere, men ikke bestill for mange av gangen...

(Mulig det ble litt rot, har den typen hjernetåke der jeg tror jeg tenker klart, men det viser seg i ettertid at det ikke stemmer ;-) )

Tråden min
Noen som vil ha noen å snakke tull med, bare send PM :D

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons Aug 13, 2008 18:47 
Avlogget
Groddfast
Groddfast
Brukerens avatar

Drar denne litt opp igjen jeg...

Takk for fine svar! Jeg strever jo da fremdeles med søvnen. Sovner ikke før mellom 02 og 04 sånn ca, selv om jeg er trøtt som et fly mange ganger.

Har tatt Circadin 2mg, men syns det hjelper veldig lite, hvis noe. Sovner omtrent like "fort" med de som uten...
Har også fått Zopiklone 7,5 mg, men det tar likevel minst en time før jeg sovner. (Ikke så gale sånn sett, kanskje, men)...Disse tar jeg likevel bare en sjelden gang, når jeg bare må.

Spurte etter 3mg Melatonin, men får ikke det i første omgang, skulle prøve å ta 2 Circadin istedet nå først. (Forslag fra lege uten at denne sjekket noe).

Men hjelp, i pakningsvedlegget står det at dagsdosen, altså 2mg ikke må overskrides :shock: eh... hmmm... what to do? Circadin skal heller ikke deles i to står det, er depottablett..

Fristende å spørre min verdensomreisende svoger om å kjøpe med noe helt vanlig 3mg melatonin fra det store utland... :?

Ser jo at flere av dere tar mye større doser, men virker som det er litt forskjell på Circadin og "vanlig"Melatonin?
Er det noen andre som evt tar 2 Circadin? Åh... småfrustrert jeg...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: