NBG : Norsk Beta Glucan

Generell medisinbruk eller alternative behandlingsformer? Dette er stedet for å diskutere det. (Inneholder også trådene fra det tidligere papayaforumet)

Moderators: mhj, Milou

Persimmon
Husvarm
Husvarm

NBG : Norsk Beta Glucan

Post by Persimmon »

Hei, jeg ser ikke at dere har diskutert dette her så derfor slenger jeg ut et lite skriv om noe fantastisk som jeg har opplevet. Nemlig å bli kvitt all min overfølsomhet for mat og tilsetningsstoffer. Jeg var hyperallergisk og tålte så og si bare ris og vann i 17 år. Jeg prøvde utallige behandlinger, dieter, kosttilskudd og alternative terapeuter osv uten å få noen bedring.

En dag kom jeg til å ta nbg kosttilskudd siden jeg fikk dette av en veninne. Hun ante ikke hva det var og jeg selv bare tok det fordi det sto at det styrket immunforsvaret.

2 uker senere oppdaget jeg at jeg kunne spise ting jeg egentlig ikke tålte. Jeg testet ut fler og fler matvarer og kunne bare ikke tro at det var sant. Det var jo nesten flaut at noe så enkelt og relativt rimelig skulle hjelpe meg etter at jeg hadde prøvd så mye forskjellig og brukt så mye penger på dette i mange år.

Nå har det gått 6 mnd. Jeg kan fortsatt spise helt normalt. Ingen elveblest, klende utslett eller røde prikker på kroppen. Ingen tungpustethet eller allergiske reaksjoner i hodet og lunger. Siden jeg har prøvd utallige andre ting og ofte oppnådd bedring en kort stund ca 1-2 uker på noe nytt så tore jeg ikke håpe på at dette skulle vedvare. Men det vedvarer :-)

Dette er verdt et forsøk dersom du lider av ME og føler at du ikke tåler visse matvarer. Det tok meg 2 uker bare. Helt utrolig!

NBG fåes kjøpt på helsekostbutikker og på internett. Jeg abbonerer på nbg på en norskt nettside for 225 kr pr mnd. Da må man dog binde seg for et år. Man kan jo alltids kjøpe en boks i helsekostbutikken først og prøve en mnd og se hva som skjer før man bestemmer seg for å abbinere.

Men jeg har fortsatt ME - jeg har vært utmattet og ikke i storform - men jeg synes allikevel at jeg har tålt mye mer psykisk enn før. Jeg får aldri mer stresshode og tåler mer. Før kunne jeg nesten ikke være på nett en dag uten å bli utmattet og stressa i hodet.

Noen andre som har prøvd dette her??

Jeg høres kanskje litt vel ivrig ut her men for alle dem som har opplevet å ikke kunne spise noe som helst omtrent uten å få kløende prikker over hele kroppen . .. ja det er virkelig en sann befrielse.

Lille P
På øverste hylle
På øverste hylle

Post by Lille P »

Det høres jo bra ut!

Sliter med slimproduksjonen i lunger og hals og nese er for kraftig, og tetner til for ingenting, spesielt melk. Youghurt ser ut til å gå greit, merkelig nok.

Fungerer det når man "kun" sliter med for mye slim pga melk og eller?
Og om man blir ekkel i magen pga mel (hvete) enten hele tiden eller i peroder?

Er jo ikke så dyrt, så burde gå fint å teste det ut etterhvert :-)
ME syk i 19 år..
Mitt motto: LEV mens du kan, om så bare for 5 minutter i gangen!! :D

[url=http://meforum.diskusjonsforum.no/meforum-about3530.html]Tråden min[/url]
Noen som vil ha noen å snakke tull med, bare send PM :D

Monika
Bærer frukt
Bærer frukt

Post by Monika »

NBG kan kjøpes her.
http://www.nbg247.no/category.php?categ ... 3godHgKnjA

Nå selges det bokser med 120 kapsler til kr. 469,-

Bruker selv NBG for å styrke immunforsvaret i disse influensatider.
NBG styrker 1. linjeforsvaret og det sies også at immunforsvaret balanseres, f.eks. for de med allergier.

Det finnes enorme mengder info om NBG på nettet.
Monika

Mirabell
Fast plass
Fast plass

Post by Mirabell »

Jeg har aldri prøvd det. Skulle vært interessant å høre om flere har erfaringer med dette.

Står om det på Folkehelseinstituttets sider også, fra 2003:

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid ... 67:2:::0:0

Persimmon
Husvarm
Husvarm

Post by Persimmon »

Monika wrote:NBG kan kjøpes her.
http://www.nbg247.no/category.php?categ ... 3godHgKnjA

Nå selges det bokser med 120 kapsler til kr. 469,-

Bruker selv NBG for å styrke immunforsvaret i disse influensatider.
NBG styrker 1. linjeforsvaret og det sies også at immunforsvaret balanseres, f.eks. for de med allergier.

Det finnes enorme mengder info om NBG på nettet.
Jeg ble som sagt kvitt allergier og overfølsomhet på dette men om det styrker immunforsvaret synes jeg det er merkelig at jeg har vært forkjølet helt siden jeg begynte omtrent og hadde også en mage-tarm infeksjon i 2 mnd og nå har jeg fått influensa. Så det finner jeg merkelig. Men som sagt, jeg tåler mye mer psykisk nå og er sjelden stressa i hodet eller hva jeg skal kalle det.

For øvrig koster dette ca 300 på nett og 225 kr pr mnd dersom man binder seg for et år.

Lille P
På øverste hylle
På øverste hylle

Post by Lille P »

Mulig immunforsvaret ditt ble "stabiliert" så du fikk disse infeksjonene?
Mange med ME går rundt med en overaktivt immunforsvar, og blir "aldri" syke av vanlig ting, forkjølelse, influensa, osv. Mulig at immunforsvaret ditt ble forandret/stabilisert ved bruk av NBG, og fungerte "normalt"..? Vet jo ikke hvordan det var før, om du fikk forkjølelser og slikt..?

Spekulerer bare høyt her nå. :-)
Jeg holdt på å kjøpe dette sist jeg sto i en helsekostbutikk, men hadde ikke nok penger ;-)
ME syk i 19 år..

Mirabell
Fast plass
Fast plass

Post by Mirabell »

I dag har jeg kjøpt en pakke med NBG. Men akkurat nå er jeg på en antibiotika-kur pga en betennelse. Er det farlig å ta dette samtidig? Eller ødelegger den ene virkningen til den andre? Burde jeg vente med å ta NBG til jeg er ferdig med antibiotika-kuren?

På Folkehelseinstituttets sider fra 2003 står det:

"Immunmodulerende substanser som beta-glucan kan trolig brukes til forebygging av farlig sykdom hos utsatte grupper. Beta-glucan brukes i dag forebyggende mot infeksjon i fiskeoppdrett og husdyrhold og har få bivirkninger.
Ved alvorlig sykdom hvor antibiotika har liten effekt på grunn av multi-resistens, kan immunmodulerende substanser eventuelt også ha en behandlingseffekt.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid ... 67:2:::0:0

Monika
Bærer frukt
Bærer frukt

Post by Monika »

Hei Persimmon og Lille P :)

Immunforsvarets virkemåte og respons er kompliserte saker.

Først har vi det såkalte medfødte 1. linjeforsvaret som tilsvarer våre NK-celler (naturlige dreper-celler).
Fungerer NK-cellene korrekt så stopper de det meste av virus og bakterier.
NK-cellene forsvarer oss aller først helt uavhengig av resten av immunsystemet.

Dersom noen virus og bakterier slipper unna NK-cellene, kommer det vi kaller det adaptive immunsystemet på banen.
Her finner vi mange typer forsvarsceller og stoffer som de lager.

De første som nå reagerer er T-hjelpecellene som også gir beskjed til B-cellene om å lage antistoffer.
Men, samtidig reagerer andre typer T-celler. F.eks. T-celler som er toksiske. Disse dreper slik NK-cellene gjør, men ved hjelp av helt andre virkemidler.

Vi har også T-celler som hemmer immunresponsen og sier at angrepet nå er over og fienden er knekket. Da roer immunsystemet seg igjen.

2. linjeforsvaret reagerer mye senere enn NK-cellene, men det er kun T- og B-cellene som danner stoffer som gjør at de husker "inntrengeren" dersom den prøver seg senere.
Da skjer immunresponsen også raskt i 2. linjeforsvaret.
Det er kun B-cellene som danner antistoffer som IgA, IgE, IgM osv.
Disse antistoffene har også hukommelse. F.eks. er det flere typer antistoffer som finnes i brystmelk og som overføres til diebarn. Spesielt IgA.

Persimmon :)
Dersom du har virus m.v. som kom seg forbi NK-cellene, kan det tyde på at deres funksjon trolig ble svekket.
I tillegg tyder det på at du har et ubalansert 2. linjeforsvar.
Vi har to typer T-celler som skal samarbeide alt etter som. Det er Th1- og Th2-celler. Blir den ene typen mer aktiv enn den andre, så kan man få problemer.

Ved f.eks. HIV/AIDS er det en type T-celler som knebles av dette viruset. De som da har sterke NK-celler kan leve lenger med sin AIDS; ved at disse faktisk kan overta endel av T-cellenes oppgave; selv om virkemåten altså er helt forskjellig.

1.linjeforsvaret vårt (NK-cellene) er i hvert fall uhyre viktig; og det er dette som NBG styrker og balanserer.

Vi har et utrolig immunforsvar, når det bare fungerer optimalt.
I tillegg til ovennevnte har vi også makrofager, som spiser døde celler, virus m.v. i tillegg til andre oppgaver.
Monika

Lille P
På øverste hylle
På øverste hylle

Post by Lille P »

Oi, kompliserte saker...

Bra du kan forklare ting og tang, Monika! :-)

Men, i så fall, om jeg har skjønt det rett, kan man ikke teste 1. linje-forsvaret, eller?
For når slikt blir testet ved blodprøver, er det jo Ig*-prøver som blir tatt, og vurdert, eller?

Men hva skjer dersom makrofagene svikter oss, f eks? Det kan umulig være bra! :shock:
(og blir de "spist" av andre makrofager når de dør igjen, eller?)

Og, kjære professor Monika ;-) Tusen takk :rose:
ME syk i 19 år..

Mirabell
Fast plass
Fast plass

Post by Mirabell »

*Rekker opp hånden og vifter ivrig*

Men mitt spørsmål da, om jeg kan bruke det samtidig med antibiotika, - er det ingen som kan svare meg på det??!

Lille P
På øverste hylle
På øverste hylle

Post by Lille P »

Mirabell: nå gjetter jeg bare, men tror ikke det har så stor betydning i negativ retning for antibiotika.

Så vidt jeg vet, og det er kun lille meg, altså, så er det kun alkohol, som jeg husker og kjenner til, som ødelegger virkningen av antibiotika når man går på en kur.

Jeg aner ikke hvordan dette kan virke inn på en antibiotikakur, jeg bare tenker høyt, igjen ;-)
ME syk i 19 år..

Monika
Bærer frukt
Bærer frukt

Post by Monika »

Mirabell :)

Er fortsatt litt tufs i dag etter MMS strabasene mine igår.
Svarte deg derfor ikke i går.

NBG påvirker 1. linjeforsvaret, som går til angrep når bakterier kommer inn i kroppen. Er ment at de skal stoppes i "inngangsdøren". :lys:
Klarer ikke NK-cellene jobben sin her, så kommer 2. linjeforsvaret på banen som jeg skrev over.

Da du fortsatt har en bakterieinfeksjon så er det tydelig at heller ikke 2. linjeforsvaret ditt er sterkt nok til å knekke disse.

Jeg kan ikke se at antibiotika og NBG vil kollidere.
Antibiotika er en medisin som dreper bakterier i egen regi, uten hjelp av immunsystemet.
Det er derfor bare en fordel at du styrker 1. linjeforsvaret ditt mot nye angrep av andre bakterier og/eller virus.
Det som allerede er i gang hos deg og som krever antibiotikabehandling, viser at immunforsvaret altså har sviktet deg litt hittil.

Men, når infeksjonen er over vil likevel T- og B-cellene ha opparbeidet en "hukommelse" for en senere oppblomstring eller infeksjon av denne bakterien og sette inn ett hurtigere angrep i starten.
Da vil du altså få hurtig hjelp både av NK-cellene, samt T- og B-cellene. Du er blitt immun. Dette er det T- og B-cellene som ivaretar.
Forutsetningen er da at immunforsvaret ditt ikke er svekket eller ubalansert.

Med et lite forbehold om egen regi ref. antibiotika, men jeg tror jeg husker rett her.
Monika

Post Reply