Kryptohandling, blogging, næringsinntekt og arbeidsavklaringspenger

Her ligger relevante trygdeforskrifter, samt råd, tips og egne erfaringer i møte med trygdesystemet og andre offentlige etater når det kommer til trygd, sykepenger, rehabilitering og arbeid. Vi har en trygdeveileder.

Moderators: Stjernøye, Suebird

Post Reply
lurerpaa
Ny bruker
Ny bruker

Kryptohandling, blogging, næringsinntekt og arbeidsavklaringspenger

Post by lurerpaa » Wed May 30, 2018 14:31

Jeg har slitt lenge med angst og panikkangst og har gått på AAP i halvannet år. Jeg har handlet aksjer og investert tidligere, uten å ha blitt skattet som næringsdrivende. I fjor oppdaget jeg kryptovaluta og også bloggplattformer som "betaler" deg i kryptovaluta. Jeg har aldri tatt UT noen av disse i vanlige norske kroner..men jeg har vekslet inn mange kryptovalutaer til andre kryptovalutaer. Ante ikke før seint 2017 at dette skulle skattes av.

Det ble endel handler og endel blogging, og det har jo blitt noen hypotetiske kroner (kursen svinger jo veldig på disse krypto valutaene) og nå er jeg redd for at jeg skal skattes som næringsdrivende.

Er det noen som vet hva konsekvensen er om jeg blir det? Må jeg betale tilbake alt jeg har fått fra AAP? Vil jeg anmeldes for svindel og bli putta i fengsel? Burde jeg skjønt at jeg kom til å bli skattet som næringsdrivende? Må si jeg ikke helt finner noen gode svar på dette. Det er jo ikke som at jeg ikke har hatt tid til å delta på ting som NAV eventuelt kunne invitert meg med på. Må dog sies at jeg ikke har hørt noe ifra NAV dette halvannet året. Jeg skulle bli kontaktet av en psykolog, men hun hadde bare en lang venteliste som jeg fortsatt står i. Har en 30% stilling som jeg selvsagt rapporterer om til NAV.

Jeg hadde aldri trodd at kryptovalutaer skulle bli verdt så mye i fjor!

Setter enorm pris på om noen har noen svar på dette. Kan det være at det er noe formildende omstendigheter med tanke på hvor volatilt kryptovalutaer er, og hvor nytt det er?

Simira
Moderator

Re: Kryptohandling, blogging, næringsinntekt og arbeidsavklaringspenger

Post by Simira » Wed May 30, 2018 15:33

Har ingen erfaring med dette, men tipper AAP kan bli redusert som følge av "inntekten" din i handling av krypto, og at du dermed må tilbakebetale noe. Hele poenget med AAP og uføretrygd er jo at man ikke greier å forsørge seg selv, og når du har en viss inntekt kan du jo det. Jeg ville kontaktet NAV om det. Du blir nok ikke putta inn sånn umiddelbart.

rånni
Husvarm
Husvarm

Post by rånni » Thu May 31, 2018 12:31

krypto spekulering og aksje kan argumenteres for som langsiktig sparing, og det er ikke inntekt som lønn derfor blir ikke din aap redusert av dette. Hvis du har gjort dette som privat sparing skal du ikke bekymre deg derimot hvis du har eget firma kan det da diskuteres om dette er en jobb.

rånni
Husvarm
Husvarm

Post by rånni » Sun Jun 03, 2018 15:11

Simira: du skriver : Hele poenget med AAP og uføretrygd er jo at man ikke greier å forsørge seg selv, og når du har en viss inntekt kan du jo det.

Dette er helt feil. Sosial stønad er det du beskriver. Alle i folketrygden har krav på aap eller uføre hvis arbeidsevne er redusert pga sykdom, skade eller lyte. Selv Norges rikeste kan få aap eller uføre. Aap eller uføre tar ikke hensyn til formue eller annen kapital inntekt det gjør derimot sosial stønad.

Simira
Moderator

Post by Simira » Sun Jun 03, 2018 21:17

Ja, AAP/uføretrygd skal erstatte manglende inntektsevne. Litt dårlig formulert av meg. Men investeringshandel regnes i en del tilfeller som inntekt. Jeg vet ikke hvilke regler som gjelder der ift NAV og AAP, men kjenner til det fra advokatkurs på andre områder.

Post Reply