Oppreisning for ME/CFS pasienter?

Her ligger relevante trygdeforskrifter, samt råd, tips og egne erfaringer i møte med trygdesystemet og andre offentlige etater når det kommer til trygd, sykepenger, rehabilitering og arbeid. Vi har en trygdeveileder.

Moderators: Stjernøye, Suebird

Post Reply
olejohan
Er av og til innom
Er av og til innom

Oppreisning for ME/CFS pasienter?

Post by olejohan »

Hei
Ref til innlegg i dagbladet 16.11.09 av O.D.Saugstad-om ME/CFS pasienter som ikke har fått oppfylt sine rettigheter osv. Han foreslår et eget utvalg -men tar noen "ballen"??
Det burde absolutt - kanskje bla MEforumet og ME foreningen kan bidra? -bli satt i gang en aksjon for at ME/CFS pasienter som er feil og mangelfult utredet og behandlet skal få en oppreisning på flere måter. Kanskje kunne man gått sammen om å skaffe seg en/flere felles advokat(er) slik at saken kan forfølges?
Hva mener dere om dette?
Hilsen ME i 7 år; nesten pleiepasient...har ikke kapasitet selv til å bidra med dette. Spent på reaksjoner!

TrineX
Husvarm
Husvarm

Post by TrineX »

Absolutt :tob:

Mennesker har mistet mange år av sitt liv
Feilbehandling -Senskader -traumer
Mobbing el. trakkasering fra helsevesen/skole/arbeidsplass
Økonomiske konsekvenser..

Jeg vet at Forbundet Tenner og Helse har kjørt et kollktivt erstatningssak på vegne av alle sine medlemmer.,, men vet ikke hvordan status er p.t.
Så en oppreisningssak bør vel ideelt sett komme fra ME-Forbundene... tenker jeg.

TrineX

mhj
Moderator

Post by mhj »

JA vi fortjener oppreisning og den vil komme etterhvert som vi legger frem kliniske bevis....

Håper virkelig at noen ildsjeler fra lag og foreninger går sammen her. Vi begynner å ha en del sterke fagfolk i ryggen...

Måtte rettferdighet seire!!
Læresetningen er: *3-2-1 STOPP* *Indre styrke og mot* *Tro, håp og kjærlighet* *Balanse, ro, harmoni og flyt*

Utredning ved LHK/SmedS http://www.strommenmedisinskesenter.no/ fra april 2009 :-)

Bloggen min kan du lese her: http://totoneimbehl.wordpress.com/

Lille P
På øverste hylle
På øverste hylle

Post by Lille P »

Det er vel mindretallet av oss her inne som ikke har blitt feibehandlet/mishandlet av systemet, fått feil diagnoser, blitt presset ut i arbeid etter å ha gått til lege og sagt at -"noe er galt med meg, og har vært det lenge, jeg må ha hjelp".
Mange her har blitt feilmedisinert, ikke fått den hjelpen de har trengt eller hatt krav på, blitt sett ned på, og trakkasert av fagfolk til og med, og ofte har mange blitt sett på som psykisk syke og blitt prøvd å trykt ned i den boksen, ofte med makt, fra både fastleger og andre såkalte fagfolk. Og demred mer feilmedisinering og feilbehandling.

Den forværringen vi har opplevd å få som følge av svikt i helsevesenet, burde vi fått erstatning for, dette burde vært en selvfølge.
Om man f. eks har vært syk i veldig mange år, og kun hatt diagnsen noen få år, så er det jo selvsagt noe som har gått galt. Det er mange her inne på forumet med den skjebnen og, i tillegg til alle dem som har blitt akutt syk, og blitt feilbehandlet fra dag en..
Men tror nok de kommer til å skyve alle årnee uten diagnose der man har gått og hanglet og uten noe fysiske "bevis" utenom noen infeksjoner, lungebetennelser, kanskje en vaksine, kyssesyken, eller andre utløsende faktoere, i tillegg, over på noe annet, og de kommer sikkert til å finne på en "god nok" unnskyldning for hvorfor man ikke fikk skikkelig utredning, og hvorfor erstatning ikke skal gjelde i den og den saken, er jeg redd.

Mener ikke å være pessimistisk, men her må vi ha gode advokater!
Realistisk, og med litt forbehold og kanskje ikke ha for mye forventninger, kan vi nok gå "til kamp". Men huske at vi muligvis kanskje kun får "offentlig anerkjennelse" eller hva de nå vil velge å kalle det.
I beste fall får noen en klekkelig og velfortjent erstatning, forhåpentligvis alle, som har blitt feilbehandlet og feildiagnostisert, og blitt nektet videre utredning eller tilbud om dette da konklusjonen var "latskap" eller psykisk utbrenthet, depresjon, og eller annet... (Og gjerne har de faktisk skrevet "annet"..! :? )

Håper dette blir noe av, om jeg har krefter til den tid (mulig det kommer til å gå fort dette da, ..)så slenger jeg meg sikkert på lesset jeg og!

Er det noen som har erfaring med om det er best med en eller frlere advokater i slike saker? Og gjelder fri rettshjelp? Og i så fall, er det kun en liten del av gruppen som får dette, eller alle... eller ingen..?
Kunne tenkt meg å visst litt om slike ting før jeg kastet meg med på lasset, frykter jo at det kommer til å koste noe jeg ikke har råd til, utenom helsa ;-)
ME syk i 19 år..
Mitt motto: LEV mens du kan, om så bare for 5 minutter i gangen!! :D

[url=http://meforum.diskusjonsforum.no/meforum-about3530.html]Tråden min[/url]
Noen som vil ha noen å snakke tull med, bare send PM :D

Post Reply