ME-forum

Møteplass for mennesker som har Myalgisk Encefalopati, deres pårørende og andre interesserte.
Dato/klokkeslett: Tir Okt 21, 2014 04:07

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 31 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Ons Okt 26, 2011 21:56 
Avlogget
Stamgjest
Stamgjest
Brukerens avatar

Hei! Jeg har i dag fått brev fra nav om utregning av min varige ufør. Det står at jeg får ytelsen fra 1. november og er innvilget ung ufør.

Det skal sies at jeg har samboer som tjener over 2 g.

Uføretidspunktet mitt er satt til 01.10.07. Jeg har gått på sykepenger 1 år og rehabiliteringspenger/AAP i 3 år. Inntekten som er registrert var satt til 300 700 kr.

Det står at grunnpensjonen min ender opp på 5611 kr og tilleggspensjon på 9704 kr, da sitter jeg igjen med den pene/mindre pene summen på 15 315 kr FØR skatt er trekt pr. måned.

- Er dette riktig?
- Skal jeg ikke ha mer med tanke på ung ufør?
- Skal jeg ha etterbetalt noe?
- Hva gjør jeg nå? Er det noe jeg bør klage på innen 6 uker?

Jeg skjønte fint lite av hele brevet... Selv kom jeg frem til at dette blir 2,32 g og 183 780 kr på årsbasis. Jeg synes dette høres lite ut med tanke på hva krikkert har skrevet tidligere...

Hjelp...? :trøtt:

Topp

InnleggSkrevet: Ons Okt 26, 2011 22:18 
Avlogget
Bofast
Bofast
Brukerens avatar

Grunnpensjonen stemmer - dette er 85 % av 1 G, som er grunnpensjonen for en person med full trygdetid og samboer med inntekt over 2G. 1 G er lik 79 214 kr.

Tilleggspensjonen stemmer. Du har fått tilleggspensjon på bakgrunn av pensjonspoeng lik 3,50 for alle år fra uføreåret. 3,50 får du fordi du er ung ufør. Siden du ble ufør så tidlig og sikkert ikke har tidligere inntekt betyr det at sluttpoengtallet ditt (gjennomsnittet av de 20 høyeste pensjonspoengtallene) også blir lik 3,50.

Du har 40 poengår (år du har bodd i landet eller kommer til å bo i landet) og får derfor full uttelling for poengår (40). Alle poengårene er etter 1991. Formelen blir derfor: 0,42 * 79 214 * 3,50 * 40 / 40. Dette er lik 116 444,58 på årsbasis, eller 9 703,71 på månedsbasis, som rundes av til 9 704,-.

Årsytelsen din er, som du korrekt har beregnet, 183 780,- før skatt. Du vil betale cirka 26 000 i skatt (hvis du har uførepensjon hele året), så netto ytelse vil bli cirka 157 780,-, særfradrag for uførhet iberegnet. "Ung ufør" på AAP er, til sammenligning, 193 282,- kr per år (2,44 G) brutto og skattepliktig med cirka 38 000 i skatt, netto 155 282 kr.

Du får ikke etterbetalt noe i forhold til uførepensjon. Virkningstidspunktet er satt til 1. november, så jeg antar at du har AAP frem til 31. oktober. Du får første gang utbetalt uførepensjon 12. november. Det følger av § 22-12 at man ikke kan få uførepensjon for perioder man har mottatt AAP. Hvis du ikke mottok AAP etter "ung ufør"-beregning kan du kreve AAP-saken gjenopptatt for å få det.

Du har krav på særfradrag for alder og uførhet for månedene november og desember 2011. Pass på at dette er med i ligningen din når den kommer til våren.

Basert på de opplysningene du har gitt kan jeg ikke se noe grunnlag for å påklage vedtaket.

krikkert er jurist med spesialisering i trygderett og tidligere ansatt i NAV. Mine svar er ikke offisielle svar på vegne av NAV. Meldingsinnboksen min er åpen for mer sensitive spørsmål, men jeg setter pris på om flest mulig spørsmål kan stilles i åpent forum slik at svarene kan leses av andre..

Topp

InnleggSkrevet: Ons Okt 26, 2011 22:38 
Avlogget
Stamgjest
Stamgjest
Brukerens avatar

Ok :) takk for svar :)

Så du mener at jeg har fått ung-ufør-tillegg i denne beregningen?

Hmm.. Jeg har bare mottatt absolutt minste stønad på AAP til nå, og jeg har ikke sett noe til noe ung-ufør-tillegg.
Og åpne denne AAP-saken er det kompliserte saker? Hvordan går jeg frem? Må det gjøres snart?

Tror minst hodet mitt må være fylt med baby-grøt... Med tyktflytende palmeolje... :P

Topp

InnleggSkrevet: Tor Okt 27, 2011 00:54 
Avlogget
Stamgjest
Stamgjest

Dette var veldig god informasjon Krikkert. Skulle ha blitt lagt som en "sticky" øverst. For denne formelen kan brukes av flere. Bare å endre på pensjonspoengene og eventuelt 42/45 prosenten etter alder og arbeidsår for den enkelte. Her slipper du og lese hele paragrafen for å få til å regne ut så lenge du vet sluttpoengtallet. Jeg måtte lære dette the hard way.

Ikke for å pirke Krikkert men Grunnbeløpet er 2 kr feil :) Kr 79216 er G' en nå. Og utbetalingsdatoen er den 18 i november.

Topp

InnleggSkrevet: Tor Okt 27, 2011 18:32 
Avlogget
Bofast
Bofast
Brukerens avatar

Hm, tafsefeil på tastaturet der.

Sett frem krav om gjenåpning av AAP-saken for å få etterberegning etter "ung ufør"-reglene. Kan ta litt tid. Ja, du har fått "ung ufør"-poengtall (hvis ikke hadde du fått særtillegg og ikke tilleggspensjon).

Basically, du kan skrive dette til NAV-kontoret:

"Viser til vedtak om uførepensjon datert <dato> der jeg er tilstått minste garantipensjon for unge uføre. Ber med dette om at AAP-saken min blir gjenåpnet og at "ung ufør"-fordel blir tilstått, jfr. folketrygdloven § 22-14 fjerde ledd og de ulovfestede reglene om gjenopptak av trygdesaker. Det bes om at det vurderes å tilstå renter etter folketrygdloven § 22-17."

krikkert er jurist med spesialisering i trygderett og tidligere ansatt i NAV. Mine svar er ikke offisielle svar på vegne av NAV. Meldingsinnboksen min er åpen for mer sensitive spørsmål, men jeg setter pris på om flest mulig spørsmål kan stilles i åpent forum slik at svarene kan leses av andre..

Topp

InnleggSkrevet: Tor Okt 27, 2011 18:48 
Avlogget
Stamgjest
Stamgjest
Brukerens avatar

Du er i aller høyeste grad tilgitt dine tafsefeil krikkert! :mrgreen:

Toppers! Så dette er noe jeg garantert har krav på eller er det bare noe som skal opp til vurdering? Altså, skulle jeg få et avslag på dette så er det feil?

Vet du hvor mye penger det kan være snakk om?

Og det er ingen spesiell frist mitt krav må forholde seg til? Det kan jeg sende inn når som helst uten å miste rettighetene mine?

Takk for god hjelp! :sol: Stoler ikke på nav i det hele tatt så det er supert å ha deg her inne! :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: Tor Okt 27, 2011 19:02 
Avlogget
Bofast
Bofast
Brukerens avatar

Så lenge du er konstatert "ung ufør" er det likelydende vilkår for alle ytelser - Trygderetten ser slik på det at NAV gjorde en feil ved å la deg vente helt til uførepensjon med å få det. Det er ingen frist involvert i å begjære gjenåpning av en sak, men i noen saker har man lagt en viss vekt på at man har drøyd urimelig lenge med å fremsette krav om gjenåpning. I dette tilfellet har du nylig fått vedtaket, og du visste ikke at du ville få "ung ufør"-minstepensjon før du fikk vedtaket, så det kan vanskelig sies at du har drøyd lenge.

Det er snakk om en differanse på cirka 100 kroner per virkedag, brutto. Så hvor mye det er snakk om avhenger av hvor lenge du har gått på AAP (eller tidligere tilsvarende ytelser - rehabiliteringspenger/attføringspenger/tidsbegrenset uførestønad).

Topp

InnleggSkrevet: Tor Okt 27, 2011 20:16 
Avlogget
Stamgjest
Stamgjest
Brukerens avatar

Flott! :) Da trenger jeg ikke å stresse :) Og når jeg ikke stresser går ting mye raskere :)

Takk krikkert! :sol:

Topp

InnleggSkrevet: Lør Okt 29, 2011 17:37 
Avlogget
Stamgjest
Stamgjest
Brukerens avatar

Da var kravbrevet sendt og skatte-etaten kontakta! :D

Nå kan jeg sove godt om natta :D

Topp

InnleggSkrevet: Lør Okt 29, 2011 17:42 
Avlogget
Utestengt

Du skal være fornøyd med den lønna der. :sol: Når jeg jobba for tre år sida hadde jeg det samme og da stod jeg på hele dagen lang. Hvem sier at jobbing lønner seg?

Sove godt om natta med ME er vel umulig. :lese:

Topp

InnleggSkrevet: Lør Okt 29, 2011 18:16 
Avlogget
Stamgjest
Stamgjest
Brukerens avatar

Jada! Jeg er fornøyd! :D Måtte forsikre meg om at dette var riktig først og fremst. Siden jeg ikke har de beste erfaringene med nav. Dessuten er det jo håpløst å få tak i brukbar informesjon.

Sover bedre skulle det vel stå... Selv om jeg i perioder sover svært godt. :)

Men jeg er aller mest fornøyd med at jeg slipper å forta meg noe mer! :P

Topp

InnleggSkrevet: Lør Okt 29, 2011 18:28 
Avlogget
Utestengt

Nå kan du endelig nyte livet og slappe av. Se på dine uførepensjonsutbetaling som en lønnsutbetaling. :tob:

Men hva hvis Mella og Kluge fikser medisinen som gjør oss friske? :shock: Har du da muligheten for å starte å jobbe igjen om du ønsker det eller vil du være ufør for alltid uansett? :lese:

Ha en fin lørdag videre i det vakre nord. :tob:

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 31 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet