ME-forum

Møteplass for mennesker som har Myalgisk Encefalopati, deres pårørende og andre interesserte.
Dato/klokkeslett: Tir Sep 02, 2014 23:13

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Ons Okt 17, 2012 18:14 
Avlogget
Ny bruker
Ny bruker

Jeg sendte inn en uføresøknad til NAV i Juli, der ble jeg fortalt at de tar stilling til om den blir vurdert ung uføre eller ikke, så det trengte jeg ikke søke ekstra på.
Idag fikk jeg innvilget, men er litt usikker på tallene.

Jeg har aldri hatt arbeid eller annen inntekt (annet enn rehab.penger, midlertidig uføretrygd og nå senest AAP-penger.) og ifølge søknaden ble min uføregrad satt til 100%
1.februar 2004 (da var jeg altså 20 år gammel, jeg er idag 28).

Beregningene de har gjort er som følger:

5817 i grunnpensjon
6844 i særtillegg
2737 i barnetillegg, og det står at det vil utgjøre 15410 kr før skatt hver måned.

Har jeg fått ung uføre fordelen her? Det står nemlig ingenting om det i brevet jeg fikk.

Må nok ta en tlf til dem imorgen, men jeg har spurt om disse tingene før (ang ung uførefordel når jeg gikk på aap-penger) men fikk ingen kloke svar..

Topp

InnleggSkrevet: Ons Okt 17, 2012 21:01 
Avlogget
Bofast
Bofast
Brukerens avatar

Dersom du har fått særtillegg har du ikke fått "ung ufør"-beregning. Særtillegg gis til de som ikke har opptjent tilleggspensjon, og "ung ufør"-fordelen gis i form av opptjent tilleggspensjon.

krikkert er jurist med spesialisering i trygderett og tidligere ansatt i NAV. Mine svar er ikke offisielle svar på vegne av NAV. Meldingsinnboksen min er åpen for mer sensitive spørsmål, men jeg setter pris på om flest mulig spørsmål kan stilles i åpent forum slik at svarene kan leses av andre..

Topp

InnleggSkrevet: Ons Okt 17, 2012 21:09 
Avlogget
Ny bruker
Ny bruker

Tusen takk for raskt svar :)
Synes det er litt pussig at jeg ikke har fått ung ufør-tillegget når det står skrevet i brevet fra dem at de setter uføregraden til 100% fra 2.februar 2004 (når jeg var 20 år).
Vil ung uføre fordelen utgjøre mer enn det særtillegget jeg har fått?

Topp

InnleggSkrevet: Ons Okt 17, 2012 21:33 
Avlogget
Stamgjest
Stamgjest
Brukerens avatar

Det er en til her inne som har fått 100% uføretrygd og er fortsatt under 26 år og likevel ikke har fått ung ufør.
Fått vite at kravene til ung ufør er mye strengere enn kravene til varig ufør.
Tror varig ufør med ung ufør beregning er mer enn det du får nå....

Topp

InnleggSkrevet: Ons Okt 17, 2012 21:44 
Avlogget
Bofast
Bofast
Brukerens avatar

Ja, "ung ufør" vil utgjøre mer enn det du har fått.

Det er ikke tilstrekkelig for å få "ung ufør" at man blir ufør i ung alder. Man skal i tillegg oppfylle krav om sykdommens alvorlighet - den må være vesentlig mer alvorlig enn "bare" at den fører til uførepensjon.

krikkert er jurist med spesialisering i trygderett og tidligere ansatt i NAV. Mine svar er ikke offisielle svar på vegne av NAV. Meldingsinnboksen min er åpen for mer sensitive spørsmål, men jeg setter pris på om flest mulig spørsmål kan stilles i åpent forum slik at svarene kan leses av andre..

Topp

InnleggSkrevet: Tor Okt 18, 2012 00:29 
Avlogget
Moderator
Brukerens avatar

Hvordan vet man om man har fått Ung Ufør?

Hos meg står det "tilleggspensjon"..

Topp

InnleggSkrevet: Tor Okt 18, 2012 12:43 
Avlogget
Bofast
Bofast
Brukerens avatar

I vedlegg til pensjonsbrevet skal pensjonspoengene dine stå utregnet. Hvis du har fått fremtidige pensjonspoeng for årene fremover i tid lik 3,50 har du fått ung ufør.

Topp

InnleggSkrevet: Tor Okt 18, 2012 13:17 
Avlogget
Fast plass
Fast plass

Bare et spørsmål: hvis enn har ung ufør som tillegg på arbeidsavklaringspenger, fortsetter ung tillegget på varig uføretrygd/uførestønad? Eller kan enn risikere å måtte ta opp kampen på nytt?

Topp

InnleggSkrevet: Tor Okt 18, 2012 13:44 
Avlogget
Moderator
Brukerens avatar

Ah, ok.. da har jeg det da! O_o

Topp

InnleggSkrevet: Tor Okt 18, 2012 14:04 
Avlogget
Ny bruker
Ny bruker

Jeg hadde ikke fått ung uføre fordelen, jeg oppfylte alle kravene bortsett fra at jeg ikke vil invalidisert (haha, ble det riktig tro?) NOK innenfor husets fire vegger.
Jeg tok meg fint av barna mine, og pga det fikk jeg avslag..

Men jeg kunne fint klage på vedtaket hvis jeg ville.
Er det noen som vet hvordan det gjøres? Burde jeg kanskje satt advokaten min på saken og hentet inn flere opplysninger?

Topp

InnleggSkrevet: Tor Okt 18, 2012 14:24 
Avlogget
Bofast
Bofast
Brukerens avatar

Man har anledning til å klage på "ung ufør"-avgjørelser. Klageskjema finner du her: https://www.nav.no/skjema/Skjemaer/Klage+på+vedtak

(Velg hovedytelsen når du blir spurt om hva klagen gjelder.)

Fairytale skrev:
Bare et spørsmål: hvis enn har ung ufør som tillegg på arbeidsavklaringspenger, fortsetter ung tillegget på varig uføretrygd/uførestønad? Eller kan enn risikere å måtte ta opp kampen på nytt?

Jeg har ikke vært borti saker der man blir nektet "ung ufør"-fordel på uførepensjon etter å ha hatt det på en midlertidig ytelse. Men det er mulig, hvis NAV i forbindelse med utredningen av uførepensjonssaken kommer til at du aldri fylte vilkårene for det.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: