ME-forum

Møteplass for mennesker som har Myalgisk Encefalopati, deres pårørende og andre interesserte.
Dato/klokkeslett: Ons Jul 30, 2014 06:59

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Man Jan 14, 2013 16:52 
Avlogget
På øverste hylle
På øverste hylle
Brukerens avatar

Da jeg går inn på "Ditt Nav", ser jeg at det idag står "Klar til attestering" istedenfor "Til behandling" på status for søknad om varig uførepensjon. Hva vil det si? Nyskjerrig etter mange års venting, og Nav har stengt for dagen...

Kanskje noen her inne vet? :)

Topp

InnleggSkrevet: Man Jan 14, 2013 17:18 
Avlogget
Bofast
Bofast
Brukerens avatar

"Klar til attestering" betyr at én av de to saksbehandlerne som skal treffe vedtaket har bestemt seg for hva det skal gå ut på, og venter på at den andre saksbehandleren skal bli enig.

krikkert er jurist med spesialisering i trygderett og tidligere ansatt i NAV. Mine svar er ikke offisielle svar på vegne av NAV. Meldingsinnboksen min er åpen for mer sensitive spørsmål, men jeg setter pris på om flest mulig spørsmål kan stilles i åpent forum slik at svarene kan leses av andre..

Topp

InnleggSkrevet: Man Jan 14, 2013 17:23 
Avlogget
På øverste hylle
På øverste hylle
Brukerens avatar

OK, takk skal du ha, Krikkert! :)

Et annet spørsmål: Har man mulighet til å få snakke med de som faktisk behandler saken hos Nav Forvaltning? For en stund siden spurte jeg hvem som var min saksbehandler hos Forvaltning, men da svarte de at man har ingen saksbehandler lengre. Jeg skjønner ikke det helt, for noen må jo behandle saken min.. (Etter ditt forrige svar går jeg ut ifra at det altså er to personer pr. sak?)

Topp

InnleggSkrevet: Man Jan 14, 2013 17:46 
Avlogget
inaktiv bruker

DragonEye: Står det det på hovedsiden på Mitt NAV? På min står det fremdeles arbeidssøker selvom jeg har søkt ufør.

Topp

InnleggSkrevet: Man Jan 14, 2013 17:51 
Avlogget
På øverste hylle
På øverste hylle
Brukerens avatar

Nei, Snurre, det står arbeidssøker, mottaker av AAP på hovedsiden. Det er inne på "Pensjon" at det står oversikt over søknader og liste over "papirer" som hører til saken... :)

Topp

InnleggSkrevet: Man Jan 14, 2013 18:25 
Avlogget
inaktiv bruker

:? Når jeg trykker på Pensjon havner jeg på hovedsiden igjen... Med liste over papirer betyr det at du kan se alle papirer? Jeg har mast om det i en årreke, men det skjer jo aldri noe.

Topp

InnleggSkrevet: Man Jan 14, 2013 18:40 
Avlogget
Er av og til innom
Er av og til innom

Så flott at det endelig skjer noe :-)

Jeg har ventet i 7 måneder og håper også å få svar snart. Vedtaket mitt om AAP går ut den 31. så jeg begynner å bli litt stresset. Min saksbehandler sa jeg skulle få beskjed i god tid om AAP ble forlenget i påvente av at uføresøknaden skal bli ferdigbehandlet. Lurer på hva de mener er god tid?

Lykke til, håper du får et positivt svar :-)

Topp

InnleggSkrevet: Man Jan 14, 2013 19:58 
Avlogget
Har mange innlegg
Har mange innlegg
Brukerens avatar

Tvi Tvi kjære Dragen vårres.
Håper den blir innvilget og at du får ro nå. Det er på tide!

Stor klem fra meg

Topp

InnleggSkrevet: Man Jan 14, 2013 20:01 
Avlogget
På øverste hylle
På øverste hylle
Brukerens avatar

Snurre: Jeg logger meg inn på "Ditt Nav". I det røde feltet til venstre, trykker jeg på "Din Pensjon". Under der igjen, trykker jeg på "Saksoversikt".

På denne siden står det Ytelser det er søkt om, og under der står det Ytelse, Navn, Fødselsnummer og Status. Lengre ned på siden, står det: Dokumenter tilknyttet saken:
"Listen viser en oversikt over søknadsskjemaer, henvendelser, brev og annen arkivert korrespondanse som har vært mellom deg og NAV i forbindelse med denne saken. Alle dokumenter er PDF dokumenter." (Hos meg er det flere gamle vedtak der, og "papirer" fra lege og meg selv. De fleste kan åpnes, lastes ned og leses, men på noen så står det "brevet er sensitivt og sendes per post" - disse kan altså ikke åpnes.

Tok lang tid før jeg fikk noe info på disse sidene også, men du kan sikkert høre med Nav-kontoret ditt ang dette. :)

tassen: Tusen takk, lykke til til deg også! :)

Topp

InnleggSkrevet: Man Jan 14, 2013 20:02 
Avlogget
På øverste hylle
På øverste hylle
Brukerens avatar

drømmer: Tusen takk for det! Ja, håper det snart går riktig vei nå... ;)

:klem:

Topp

InnleggSkrevet: Man Jan 14, 2013 20:26 
Avlogget
inaktiv bruker

Takk DragonEye! Og tvitvi :)

Topp

InnleggSkrevet: Man Jan 14, 2013 21:11 
Avlogget
Bofast
Bofast
Brukerens avatar

DragonEye skrev:
Et annet spørsmål: Har man mulighet til å få snakke med de som faktisk behandler saken hos Nav Forvaltning? For en stund siden spurte jeg hvem som var min saksbehandler hos Forvaltning, men da svarte de at man har ingen saksbehandler lengre. Jeg skjønner ikke det helt, for noen må jo behandle saken min.. (Etter ditt forrige svar går jeg ut ifra at det altså er to personer pr. sak?)

Du har ingen saksbehandler hos Forvaltning lenger enn den tiden det tar å plukke saken frem fra forvaltningsenhetens arbeidsbenk og behandle den. På NAV-kontoret kan man se på organisasjonsplanen og (nesten) øyeblikkelig vite hvem som skal behandle en sak ut fra dagen søker er født, hvor gammel vedkommende er, og hvilken ytelsesgruppe vedkommende er i. På Forvaltning behandler alle alle saker, og sakene ligger i en "felles kasse" frem til de blir behandlet.

Når saken er under faktisk behandling eller ferdigbehandlet går det an å slå opp i aktuelt saksbehandlingssystem (PESYS) for å finne ut hvem som behandler/behandlet din sak. Hvorvidt man får snakke med dem beror i stor grad på hva man vil snakke med dem om - NAVs policy er at med mindre du har spørsmål bare den/de personene kan besvare, skal du snakke med noen på Kontaktsenteret eller NAV-kontoret.

krikkert er jurist med spesialisering i trygderett og tidligere ansatt i NAV. Mine svar er ikke offisielle svar på vegne av NAV. Meldingsinnboksen min er åpen for mer sensitive spørsmål, men jeg setter pris på om flest mulig spørsmål kan stilles i åpent forum slik at svarene kan leses av andre..

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: