Sa opp jobben - det var vel dumt?

Her ligger relevante trygdeforskrifter, samt råd, tips og egne erfaringer i møte med trygdesystemet og andre offentlige etater når det kommer til trygd, sykepenger, rehabilitering og arbeid. Vi har en trygdeveileder.

Moderators: Stjernøye, Suebird

Post Reply
Pedro
Husvarm
Husvarm

Sa opp jobben - det var vel dumt?

Post by Pedro » Wed Oct 14, 2015 07:17

Jeg er litt ny i dette, men kan ta det raskt. Håper noen har ork og tid til å svare

Sliti med kropp og sjel hele livet, men holdt meg i jobb og aldri vært hos legen (er mann)
Fikk en knekk av dimensjoner i fjor, og er bedre men sliter fortsatt med angst depresjon, ryggsmerter, trøtthet stivhet osv.
Har to stillinger i helsevesenet, en 20% helgestiling og en 50% nattstilling som jeg desverre sa opp forrige mnd i mangel av kunnskap rett og slett. Leser jo overalt nå (ironisk nok) at det burde jeg aldri gjort. Men gjort er desverre gjort.

Har vært for sliten til å ta helt tak i dette, men fikk et skriv fra Oslo pensjonsforsikring rett etter at jeg hadde sagt opp om midlertidig uføretrygd. Leste litt om det, men det virker jo som at jeg nå pga at jeg sa opp jobben selv ikke har uførerettigheter osv hos NAV..Blitt lurt av arbeidsgiver nå? (Oslo kommune)

Så nå går sykemeldingsperioden min ut, jeg har sagt opp jobben (50%) står fortsatt i 20% som jeg takler greit. Jeg ønsker ikke å bli arbeidssøker fordi jeg trives så godt i den jobben jeg har, og den bransjen er perfekt for meg (psykiatri) Det er som regel rolige og varierte dager, hverken for mye sitting eller fysisk. At det kan være tøffe tak i blandt tåler jeg.

Legen sa jeg kunne friskemeldes til jobbsøking? Eller bare få dagpenger. Jeg hadde egentlig ikke tenkt på det før, men når jeg kjenner etter så hadde det vært så ufattelig beroligende å kunne bare bli ufør 50%. Jeg har pressa meg i arbeidslivet uten å ha kostet en krone eller tatt en egenmelding i snart 20 år. Ryggen er stiv, psyken tar på. Men jeg er livredd for NAV-mølla. Må jeg kurses i åresvis? Si opp jobben for å "prøve" andre jobber for at NAV skal se hvor mye arbeidsevne jeg har?

Alternativet er jo at jeg når sykemeldingen går ut tar på meg masse ekstrajobbing og kjører på i 6 mnd til jeg evnt kollapser igjen og må sykemeldes. Jeg må ha penger.

Er litt rådvill her..Søren dette med at jeg sa opp jobben altså. Fatter det ikke. Jeg har lest og lest og prøvd å finne ut av hva jeg burde gjøre, også glapp det der unna meg.

Er meget glad om noen har noen tips itl hva jeg burde gjøre

Pedro
Husvarm
Husvarm

Re: Sa opp jobben - det var vel dumt?

Post by Pedro » Wed Oct 14, 2015 07:42

Jeg har også fått et skriv som heter søknad om midlertitid uførepensjon hvor det står;

Oslo pensjonsforsikring har mottat søknad om midlertidig uførepensjon..
For behandle søknaden trenger vi
egenerklæring fra deg
legerklæring fra legen

Når alle opplysningerer innhentet vil det bli fattet et vedtak.

Jeg har ikke sendt inn noe...Fikk en "søknad om ytelse" 5oktober, også fikk jeg at de har mottatt søknad den 7 oktober.

Så står det videre at folketrygdens ytelser normaltskal ligge til grunn for ytelserfra OPF. Jeg må derfor snarest kontakte NAV foråfremme søknad om AAP eller uførepensjon.

Men siden jeg sa opp jobben selv så får jeg vel hverken innvilget OPF eller uførepensjon eller noe som helst antakelig annet enn dagpenger?

Hva burde jeg gjøre veien framover nå?

badeand
Fast plass
Fast plass

Post by badeand » Wed Oct 14, 2015 14:01

Det er karantenetid på dagpenger når du sier opp jobben selv. For AAP/uføretrygd spiller det ingen rolle, du har fortsatt rett på det hvis du oppfyller helsevilkårene.
Om meg: syk, ikke ME-diagnose.
Mye friskere nå enn da jeg registrerte meg. :)

Pedro
Husvarm
Husvarm

Post by Pedro » Wed Oct 14, 2015 20:45

badeand wrote:Det er karantenetid på dagpenger når du sier opp jobben selv. For AAP/uføretrygd spiller det ingen rolle, du har fortsatt rett på det hvis du oppfyller helsevilkårene.
Tusen takk for svar

Men hvorfor sier alle at man aldri må si opp jobben da? Er det kun pga karantenetiden?

krikkert
Groddfast
Groddfast

Post by krikkert » Wed Oct 14, 2015 21:05

Årsaken til at man blir gitt råd om aldri å si opp selv er dels av hensyn til dagpengerettigheter, men også dels fordi arbeidsgiver har en tilretteleggingsplikt som innebærer at man får mye mer "drahjelp" enn hvis NAV skal kjøre deg gjennom alle tiltakene som gjelder for sykmeldte arbeidsløse.

Jeg ser det som uproblematisk at du har sagt opp en stilling du ikke fungerer i pga. helse, og kan ikke se for meg at du skulle ha tapt rettigheter hos NAV eller Oslo Pensjonsforsikring på grunn av dette. Søk AAP og midlertidig uførepensjon.
krikkert er jurist med spesialisering i trygderett og tidligere ansatt i NAV. Mine svar er ikke offisielle svar. Jeg tar ikke imot spørsmål per PM lenger.

Pedro
Husvarm
Husvarm

Post by Pedro » Thu Oct 15, 2015 08:08

krikkert wrote:Årsaken til at man blir gitt råd om aldri å si opp selv er dels av hensyn til dagpengerettigheter, men også dels fordi arbeidsgiver har en tilretteleggingsplikt som innebærer at man får mye mer "drahjelp" enn hvis NAV skal kjøre deg gjennom alle tiltakene som gjelder for sykmeldte arbeidsløse.

Jeg ser det som uproblematisk at du har sagt opp en stilling du ikke fungerer i pga. helse, og kan ikke se for meg at du skulle ha tapt rettigheter hos NAV eller Oslo Pensjonsforsikring på grunn av dette. Søk AAP og midlertidig uførepensjon.
Oi..takk! Da uroet jeg meg unødvendig

Post Reply