Krikkert jeg trenger hjelp fort

Her ligger relevante trygdeforskrifter, samt råd, tips og egne erfaringer i møte med trygdesystemet og andre offentlige etater når det kommer til trygd, sykepenger, rehabilitering og arbeid. Vi har en trygdeveileder.

Moderators: Stjernøye, Suebird

Post Reply
Hei
Husvarm
Husvarm

Krikkert jeg trenger hjelp fort

Post by Hei » Tue Oct 11, 2016 23:47

Hei..
Jeg har havnet i en utrolig vanskelig situasjon.
Jeg har fått diagnosen irritabel tarm, har vore på aap i 5 år nå, mye på utredning da noen prøver viste betennelse i tarmen så da fryktet legen at det var noe annet enn irritabel tarm, men de har enda ikke funne ut noe mer, så da blir det Irritabeltarm som er den endelige diagnosen..

Etter 4 år på aap ville lege og saksbehandler at vi skulle søke uføre, men så bestemte legen seg for at han ville ta en ny runde i håp om å finne ut noe mer, saksbehandler ga meg da et år utvidet aap.

Etter nye runder er keg like langt, legen sier at jeg nå bare må søke ufør, men nå har saksbehandler forandret mening, nå sier han og han over han at irritabel tarm ikke er en godkjent diagnose, så jeg får ikke søke, ikke får jeg fortsette på aap heller.
Etter 5 år på aap konkluderer de med at jeg er ferdig hos de.

Aap blir nå stanset om noen få dager, de meiner jeg er frisk nokk til å kunne arbeide.
Jeg har gått på kurs via nav for å sjekke restarbeidsevnen min, denne blei konkludert med at jeg ikke hadde noe restarbeisevne!
Jeg hadde noe dager der jeg ikke kunne møte pga smerter og løping på do, andre dager måtte jeg gå hjem før kurset var ferdig, de skrev til nav at det var tydlig at jeg ikke fungerte, dette hadde de observert og sett gjennom 4 uker på kurs, og med dagbok jeg fikk beskjed om å skrive.

Hvirdan kan de da konkludere med at jeg ikke har over 50 % arbeidsuføre, når kurset sier jeg er 100% arbeidsufør..?

Saksbehandler var jo og inne på tanken om å søke ufør for et år siden, men har nå forandret mening, min situasjon har jo ikke bedret seg på dette året, helst bare blitt verre da jeg også sliter med utmattelse av å gå slik.
Jeg har samboer og barn og sliter meg igjennom hverdagen her hjemme.
Jeg er ofte så sliten at kroppen begynner å verke, jeg får vondt i halsen, svimler, og føler jeg skal falle i bakken.
Utmattelsen har kommet de siste årene, legen meiner det kommer av at jeg er kronisk syk.
Jeg sliter med dårlig hukommelse og konsentrasjonen.
Jeg har også fått påvist utmattelse av balderklinikken.

Jeg har snakket på tlf med de som har med ufør å gjøre, de meiner jeg bare må fritenker saksbehandler å sende inn en uføre søknad på egenhånd innen aap går ut, altså om bare noen dager.
Det er vanskelig å få igjennom uten saksbehandler men de gjør unntak.
Hva mener du om dette?

Jeg vil vell heller ikke få aap mens jeg venter på svar på uføresøknad?
Kan jeg klage på at de har stoppet aap?
Bør jeg ha en advokat?

Hva bør jeg få med i uføresøknaden? Veldig vanskelig å gjør alt dette aleine..
Saksbehandler har vore veldig frekk med meg gjennom alle årene, vet det er flere som har klaget over han, mistet penger pga han gjør feil.
Jeg prøvde tidligere å bytte saksbehandler, snakket med sjefen på mitt lokale nav kontor men ho nektet meg å bytte pga de var kun 2 saksbehandlere der.

Hva skjer hvis jeg får (noe jeg helt sikkert vil få) avslag på uføre? Hvilke alternativer har jeg?

Setter utrolig stor pris på svar fra deg :-)

badeand
Fast plass
Fast plass

Re: Krikkert jeg trenger hjelp fort

Post by badeand » Wed Oct 12, 2016 01:49

Jeg svarer bare.
nå sier han og han over han at irritabel tarm ikke er en godkjent diagnose, så jeg får ikke søke, ikke får jeg fortsette på aap heller.
Tøv. Det er arbeidsevnen som avgjør om du er ufør, ikke diagnosen. Du kan søke med en hvilken som helst diagnose.
Jeg har også fått påvist utmattelse av balderklinikken.
Diagnose?
Jeg er ofte så sliten at kroppen begynner å verke, jeg får vondt i halsen, svimler, og føler jeg skal falle i bakken.
Hva med å prøve å få en diagnosekode på dette, om det så skulle bare være en "ingenting-diagnose" som idiopatisk utmattelse (utmattelse uten kjent sykdom/årsak)?
Jeg vil vell heller ikke få aap mens jeg venter på svar på uføresøknad?
Jo, jeg tror at du vil det, som hovedregel. Men jeg regner med at du må søke før aap går ut. Det er nok derfor du fikk beskjed av "de som har med ufør å gjøre" om å sende inn søknad om ufør innen aap går ut.
Hva bør jeg få med i uføresøknaden?
Arbeidsevnevurderingen, diagnose fra balderklinikken
Hva skjer hvis jeg får (noe jeg helt sikkert vil få) avslag på uføre? Hvilke alternativer har jeg?
Du kan klage på avslaget, men du får ikke AAP mens klagen behandles. Dersom man ikke har rett på ufør/aap kan man søke sosialstønad, men det er behovsprøvd ut ifra din økonomi.
Om meg: syk, ikke ME-diagnose.
Mye friskere nå enn da jeg registrerte meg. :)

Simira
Moderator

Post by Simira » Wed Oct 12, 2016 09:24

Hvis du har en ok lege så kanskje han/hun kan hjelpe deg med uføresøknaden? Ellers kan du be nav-kontoret om å få bytte saksbehandler fordi du føler at saksbehandler ikke respekterer deg og helseopplysningene du har, men det vil såklart ta litt tid for en ny å sette seg inn i saken.
Lykke til!

Hei
Husvarm
Husvarm

Post by Hei » Wed Oct 12, 2016 11:23

Kan jeg bytte saksbehandler nå? Jeg har kun et par dager igjen før aap stoppes..
Jeg har prøvd tidligere å bytte, snakket med sjefen på nav kontoret men hun nektet meg å bytte.

Legen meiner jeg må søke ufør, så han er på min side.
Men han meiner at det som forgår på nav er noe jeg og saksbehandler må ta, han kan ikke gjør noe med det.
Han sender selvfølgelig legeattester osv når nav ber om det, men ellers er det mellom meg og nav.
Han syns jeg har en vanskelig situasjon, støtter meg i uføre, men han meiner også at jeg må regne med avslag på søknad siden jeg har en vanskelig "diagnose"
Han vet jeg er 100% ufør og kan fungere i en jobb.

Hei
Husvarm
Husvarm

Post by Hei » Wed Oct 12, 2016 11:25

Har tatt opp med legen ang utmattelse, han meiner det følger min mageproblematikk, så derfor har han ikke gjort noe med det.
Flere har anbefalt meg å sjekke opp i ME, har en i familien som har dette og vi har det veldig likt i symptomer osv..

krikkert
Groddfast
Groddfast

Post by krikkert » Fri Oct 21, 2016 20:40

Beklager sent svar, det har vært litt sykdom i heimen. Det du gjør er å sende søknad om uføretrygd uavhengig av hva saksbehandleren din mener om spørsmålet, som badeand skriver.
krikkert er jurist med spesialisering i trygderett og tidligere ansatt i NAV. Mine svar er ikke offisielle svar. Jeg tar ikke imot spørsmål per PM lenger.

Hei
Husvarm
Husvarm

Post by Hei » Fri Oct 21, 2016 22:02

krikkert wrote:Beklager sent svar, det har vært litt sykdom i heimen. Det du gjør er å sende søknad om uføretrygd uavhengig av hva saksbehandleren din mener om spørsmålet, som badeand skriver.

Takker for svar..
Søknad er sendt, men fikk i dag tlf fra saksbehandler der han sier at han fikk tlf av de som behandler søknaden med beskjed om å ringe meg for å sei at jeg må trekke søknad..
Jeg fikk ikke vite hva grunnen til dette var, det viste han ikke..
Det var opp til meg så jeg sa nei til å trekke den..
Hva kan være grunnen til at de ber meg trekke? Hvorfor får jeg ikke noe noen forklaring på hvorfor de vil jeg skal trekke den?

Aap er nå stanset, har jeg rett på aap mens jeg venter på søknad?
Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre nå, jeg forstår ikke alle de reglene på nav.
Jeg kommer nokk til å kontakte advokat for hjelp..
Hva er sjansen for å få godkjent uføretrygd uten arbeidsevne vurdering fra saksbehandler?

krikkert
Groddfast
Groddfast

Post by krikkert » Tue Oct 25, 2016 21:05

Den stående instruksen i NAV er visstnok at man alltid skal be brukeren om å trekke søknaden når man har søkt uten NAV-kontorets "godkjenning". En håpløs praksis, men slik er den.
krikkert er jurist med spesialisering i trygderett og tidligere ansatt i NAV. Mine svar er ikke offisielle svar. Jeg tar ikke imot spørsmål per PM lenger.

Post Reply