Utlevering av røntgenbilder

Her ligger relevante trygdeforskrifter, samt råd, tips og egne erfaringer i møte med trygdesystemet og andre offentlige etater når det kommer til trygd, sykepenger, rehabilitering og arbeid. Vi har en trygdeveileder.

Moderators: Stjernøye, Suebird

Post Reply
badeand
Fast plass
Fast plass

Utlevering av røntgenbilder

Post by badeand » Thu Oct 20, 2016 21:42

Jeg var for en tid tilbake på røntgen. De påsto da at alt var i orden. Jeg skulle gjerne tatt en titt på de bildene. Er dette noe jeg har rett til i form av "utlevering av journal"? Hvordan kan de utlever røntgenbilder, sånn rent konkret?
Om meg: syk, ikke ME-diagnose.
Mye friskere nå enn da jeg registrerte meg. :)

Simira
Moderator

Re: Utlevering av røntgenbilder

Post by Simira » Fri Oct 21, 2016 10:14

Jeg tror du kan få de på papir og/eller cd, men du har ihvertfall rett på å få dem.

kjetil00
Husvarm
Husvarm

Re: Utlevering av røntgenbilder

Post by kjetil00 » Fri Oct 21, 2016 16:21

Jeg har tatt røntgen/CT/MR en drøss ganger i løpet av de årene som gikk før jeg omsider fikk en ME-diagnose. De gangene jeg var hos Aleris Røntgen fikk jeg alltid spørsmål om jeg ønsket å få med kopi enten på papir eller digitalt på cd.
De gangene jeg har vært på Rikshospitalet og på Ullevål så har legen vist meg bildene, forklart at alt har sett bra ut og spurt om jeg ønsker å få sendt bildene til meg og/eller til fastlege.
Både hos fastlege, sykehus og legevakt så har du rett til å få utlevert fullstendig journal. Det er bare å henvende deg til det stedet hvor du ønsker journalen din fra og så blir den sendt i posten til deg innen noen dager. Enkelte steder må du betale et gebyr på ca 60-100 kroner.

Jeg anbefaler sterkt at du ber om journal hvis du har vært utredet eller undersøkt på sykehus slik at du kan sjekke at opplysningene er riktig og hvilke prøver som blir tatt.
Jeg har opplevd å få en journal hvor min journal var blitt blandet sammen med en annen person. Der var beskrevet 2 operasjoner som jeg aldri har foretatt. Jeg fikk riktignok en beklagelse fra sykehuset hvor de skrev at slikt ikke skulle kunne skje hvis rutinene der var blitt fulgt. Men det viser bare at det skjer mange feil rundt om.
Etter dette har jeg alltid sjekket at journalene mine inneholder riktige opplysninger.

Post Reply