Sykemeldt mens jeg venter på utredning

Her ligger relevante trygdeforskrifter, samt råd, tips og egne erfaringer i møte med trygdesystemet og andre offentlige etater når det kommer til trygd, sykepenger, rehabilitering og arbeid. Vi har en trygdeveileder.

Moderators: Stjernøye, Suebird

Post Reply
Ragnar16
Ny bruker
Ny bruker

Sykemeldt mens jeg venter på utredning

Post by Ragnar16 » Mon Oct 24, 2016 09:43

Hei!

Jeg har de aller fleste symptomene for ME og har vært syk 1,5 år. Klarte i starten av sykdommen å tvinge meg litt til og fra jobb med korte sykemeldinger så noen uker på jobb så sykemelding. Jeg klarte så vidt å komme meg gjennom en dag på jobben, så hjem å spise og sove til neste dag. Jeg skjønte ikke da at dette kom til å bli langvaring. Mistet etterhvert jobben under nedbemanning. Etter jeg mistet jobben gav jeg kroppen noen uker tid til å slappe av, og jeg ble mye værre under den perioden. Det virker som jeg var ekstra skjerpet, og når jeg slappet litt av angrep sykdommen for fult.

Uansett, nå står jeg i kø for å komme til på Haukeland for utredning og er uten jobb. Jeg har jobbet nok de tre siste årene til at jeg har krav på sykepenger. Men legen min sier at det er vanskelig å sykemelde meg før Haukland har gitt meg en diagnose. Noen som har erfaringer med dette? Jeg har aldri vært så syk i mitt liv, så rart at det nå skal være vanskelig å bli sykemeldt. Grunnen er at det foreløpig bare er symptomer og ingen diagnose. Han mener jeg frem til diagnose kan gå på dagpenger fra Nav som arbeidsledig. Problemet med det er at jeg ikke er i form til å ta en jobb eller oppfylle andre aktivitetskrav fra Nav. Hva har dere andre gjort mens dere venter på utredning?

badeand
Fast plass
Fast plass

Re: Sykemeldt mens jeg venter på utredning

Post by badeand » Mon Oct 24, 2016 12:53

Du kan ikke gå på dagpenger når du er for syk til å ta en jobb. Å oppgi uriktige opplsyninger til NAV (at du er reell arbeidssøker) for å få penger er jo trygdesvindel.

Legen får se til å gi deg en mer generell diagnose inntil videre.
Om meg: syk, ikke ME-diagnose.
Mye friskere nå enn da jeg registrerte meg. :)

Ragnar16
Ny bruker
Ny bruker

Post by Ragnar16 » Mon Oct 24, 2016 13:38

Nei, det er det jeg sier til legen også. Så det er et ganske horribelt råd fra han. Jeg føler i det hele at han tar meg på alvor. Han fikk tross alt henvist meg til Haukeland noe som andre leger ikke har gjort. Så lever vi på min samboer sin inntekt, men dessverre begynner det å bli virkelig vanskelig. har vært lite syk gjennom livet så føler det er ganske rart og urettferdig at det ikke skal være mulig å få den støtten man har tross alt krav på når man er alvorlig syk.

rånni
Husvarm
Husvarm

Post by rånni » Mon Oct 24, 2016 14:51

Det er legen som sier om du er syk eller ikke så derfor gjør du ingenting ulovlig ved å få dagpenger, men du bør få legen din til å sette en diagnose så du kan få sykepenger eller AAP. Typisk diagnose en fastlege setter i tidlig fase når det mistenkes ME er A04 slapphet/tretthet. Fastlegen mistenker tydeligvis ME siden hen henviser til Haukeland. Man blir ikke henvist til Haukeland hvis man er frisk derfor må du si til fastlegen at dagpenger ikke er riktig ytelse, og må enten sykemelde deg eventuelt søke aap hvis du ikke har krav på sykepenger. Du må rett og slett bare mase på fastlegen din. Jeg har selv vært igjennom prosess med sykemelding og aap. Man må kjempe for seg selv, og jeg har også hatt problemer med min fastlege om sykemelding/AAP. Lykke til!

Simira
Moderator

Post by Simira » Mon Oct 24, 2016 22:17

Selvfølgelig kan du være sykemeldt uten diagnose! Det er jo antageligvis åpenbart at du ikke kan jobbe, eller som du sier, oppfylle noen aktivitetskrav fra NAV. Du har vel også en jobb hvor du er ansatt, som du er for syk til å jobbe i. De har riktignok plikt til å tilrettelegge hvis det er mulig å gjøre noe så du bare kan jobbe litt, men den delen du ikke kan jobbe må du selvfølgelig være sykemeldt og få sykepenger.

Jenny
Husvarm
Husvarm

Post by Jenny » Fri Oct 28, 2016 11:31

Jeg har vært i akkurat samme situasjon for mange år siden. Da spurte jeg NAV hvordan det var, når jeg ikke var i stand til å jobbe, men hadde mistet jobben, om det da var arbeidsledighetstrygd jeg skulle gå på. Da fikk jeg klar beskjed om at så lenge jeg ikke var arbeidsfør, skulle jeg ikke være arbeidsledig, da var det sykepenger.

Legen kan jo sette en enkel diagnose, f.eks tretthet/slapphet-diagnose el, og det vil være mer enn nok til å gå sykmeldt på. Det er jo helt feilt at du skal måtte gå på mindre penger under utredning fordi du ikke har fått en endelig diagnose.. Ser Rånni nevnte samme diagnose som meg. Var den diagnosen jeg har fått på sykemeldinger til og fra de årene jeg gikk jobb/sykemeldt/jobb/sykemeldt-karusellen..

Post Reply