Uføretrygd - jobb ved siden av AS/Enkeltpersonforetak?

Her ligger relevante trygdeforskrifter, samt råd, tips og egne erfaringer i møte med trygdesystemet og andre offentlige etater når det kommer til trygd, sykepenger, rehabilitering og arbeid. Vi har en trygdeveileder.

Moderators: Stjernøye, Suebird

zelder
Husvarm
Husvarm

Uføretrygd - jobb ved siden av AS/Enkeltpersonforetak?

Post by zelder »

Hei.

Jeg blir mest sannsynlig uføretrygdet med ung-ufør veldig snart. Akkurat nå har jeg ingen arbeidsevne, men jeg har et nært familievenn som har gitt meg et godt tilbud:

Han er daglig leder i et selskap og har tilbudt meg en rammeavtale. Jeg skal kun arbeide helt sporadisk hvis jeg skulle klare det, og alt arbeid kan gjøres hjemme fra. Foreløpig har jeg ikke kapasitet til å gjøre noe som helst, men forhåpentligvis hadde jeg kanskje klart å gjøre noe på et eller annet tidspunkt. Det viktigste for meg er egentlig å si at jeg har et rammeavtale med et selskap, og at jeg kan skrive det på CV-en. Selv om jeg ikke skulle klare å gjøre noe særlig vil det være en fordel å kunne vise til noe når jeg blir frisk fra denne drittsykdommen.

Hva vil egne seg av AS og enkeltpersonforetak? Jeg antar jeg får ca 260.000 i uføretrygd med nav med ung-ufør tillegg. Jobbingen vil være helt sporadisk, og jeg vil få timelønn for de timene jeg jobber når/hvis det blir noe jobb.

Vil en selskapsform gi høyere netto fortjeneste enn en annen? Har forstått det har kommet nye regler for hvor mye man kan jobbe, men har ikke helt fått satt meg i det.

Håper noen kan svare

krikkert
Groddfast
Groddfast

Re: Uføretrygd - jobb ved siden av AS/Enkeltpersonforetak?

Post by krikkert »

Ingen av delene. Det som vil lønne seg for deg er å være ansatt i vedkommendes foretak.

Å drive et aksjeselskap eller et enkeltpersonforetak innebærer administrative byrder knyttet til bokføring, årsregnskap, ligningspapirer, offentlige registreringer, og andre byrder som vil være der uansett hvor mange eller hvor få timer du arbeider. Hvis du ikke har kapasitet til å gjøre noe som helst så har du ikke kapasitet til å være innehaver av et AS eller et enkeltpersonforetak.
krikkert er jurist med spesialisering i trygderett og tidligere ansatt i NAV. Mine svar er ikke offisielle svar. Jeg tar ikke imot spørsmål per PM lenger.

zelder
Husvarm
Husvarm

Post by zelder »

Å bli ansatt er dessverre uaktuelt... :/

Selv om helsa ikke er på topp tror jeg at jeg skal klare dette. Jeg er utdannet økonom, så jeg skal få til det.

Husker dog ikke hva som lønner seg av AS/Enkeltpersonforetak. Det eneste jeg tenker er at det er lite vits å komme i en situasjon hvor man betaler arbeidsgiveravgift i og med at jeg uansett vil få uføretrygd, samt at alt jeg gjør vil være sporadisk.

krikkert
Groddfast
Groddfast

Post by krikkert »

Enkeltpersonforetak innebærer færrest administrative byrder (ingen plikt til å ha styremøter eller generalforsamling, ingen årsregnskapsplikt). Det er færre muligheter til skatte- og trygdetilpasning, men samtidig slipper du unna mye av at NAV spekulerer i arbeidsinnsatsen din. Det er noe lavere totalbeskatning enn lønn fra eget foretak (pga. ingen arbeidsgiveravgift), men dette betyr også færre sosiale rettigheter.

Du risikerer, hvis du har et enkeltpersonforetak med kun én kunde, å bli ansett som frilanser (arbeidstaker utenfor tjenesteforhold) hos den kunden.
krikkert er jurist med spesialisering i trygderett og tidligere ansatt i NAV. Mine svar er ikke offisielle svar. Jeg tar ikke imot spørsmål per PM lenger.

zelder
Husvarm
Husvarm

Post by zelder »

Takk for svar.

Forstår det slik at Skatteetaten i ettertid kan skjære igjennom å hevde at man er frilanser. Da er det i så fall bedriften det går ut over vil jeg anta? Det er vel de som har ansvaret for å betale arbeidsgiveravgift?

Når det kommer til AS har jeg lest om folk som har vært lure ved å ta ut utbytte i stedet for lønn ved uføretrygd og AS for å begrense skatt. Hva er egentlig reglene for dette? Kan man bedrive slik skatteplanlegging lovlig? Ta noe ut som utbytte og noe som lønn? Utbytte er vel kapitalinntekt, og vil ikke begrense uføretrygden..?

krikkert
Groddfast
Groddfast

Post by krikkert »

Bedriften vil måtte betale arbeidsgiveravgift. Men du får alle inntektene omdefinert som personinntekt, og dermed teller de mot inntektsgrensene til NAV.

Det er lovlig å velge mellom å ta ut lønn og å ta ut utbytte. Dette er lovlig skatteplanlegging fordi beskatningen stort sett blir lik. Det er imidlertid ikke noe NAV er spesielt happy for, og de begir seg derfor ofte inn på mer skjønnsmessige vurderinger av din inntektsevne i lys av firmaets aktivitetsnivå.

zelder
Husvarm
Husvarm

Post by zelder »

Tusen takk for svar igjen.

Så jeg kan velge å ta ut utbytte, men NAV vil i ettertid gå inn å omdefinere dette til personinntekt? Skjer dette automatisk, eller kan man ha "flaks"? Må man melde inn at man har tatt utbytte som man tror NAV vil anse som personinntekt?

Skjønner at det blir regnet som utbytte hvis jeg kjøper aksjer i et selskap på Oslo Børs der man selv ikke jobber. Finnes det måter man kan gjøre noe arbeid på i et selskap der utbytte faktisk blir definert av NAV som utbytte - og ikke som personinntekt?

"Han forteller også om en ny trend i faget: – Det nye er folk som er uføre, som oppretter AS for å kunne jobbe fulltid, sier tømreren. Disse 895 svindlet Nav for 180 mill. – sjekk ditt fylke Disse 895 svindlet Nav for 180 mill. – sjekk ditt fylke – Jeg vet om en person som er uføretrygdet og jobber 250 timer i måneden. En annen har gått på arbeidsavklaringspenger (AAP) i årevis, og hentet ut sju og en halv million i utbytte, sier han."

http://www.tv2.no/a/8553686/

Høres ut som om man må selv melde inn at utbytte faktisk er personinntekt? Dette omtales jo som "svindel".

Vil selvsagt holde meg innenfor loven, men hvis det er mulig å bedrive skatteplanlegging og kunne spare på dette er det aktuelt. Maks 262.000 i inntekt er tøft. Var i ferd med å fullføre en master og hadde hatt en lønn på 600.000 - uten at jeg skal klage. Har akkurat nok til husleie, strøm, mat og til en kinobillett eller to. Finnes det dog muligheter hvis helsen bedrer seg vil jeg gjerne jobbe til en så lav effektiv skattesats som mulig.

Takk igjen for hjelpen.

krikkert
Groddfast
Groddfast

Post by krikkert »

NAV vil ikke omdefinere utbytte til personinntekt, men NAV vil foreta en skjønnsmessig analyse av omsetningen i selskapet, trekke konklusjoner om din aktivitetsevne, og vurdere om dette er forenlig med fortsatt 100 % uføretrygd, jf. folketrygdloven § 21-6.

For å ta min egen bransje, hvis jeg fakturerer 500 timer ut i året og henter inn nærmere millionen i omsetning, men prøver å beholde 100 % uføretrygd ved å ta ut alt som utbytte, så vil NAV tenke at hvis jeg kan fakturere ut 500 timer i året (reell arbeidsinnsats er jo alltid høyere enn fakturerte timer), så er jeg antagelig bare 50-60 % ufør.

Det handler ikke om inntektsgrensen, men om hva slags aktivitetsnivå du kan ha og fortsatt være 100 % ufør.

Kaddoen
Husvarm
Husvarm

Post by Kaddoen »

krikkert wrote:NAV vil ikke omdefinere utbytte til personinntekt, men NAV vil foreta en skjønnsmessig analyse av omsetningen i selskapet, trekke konklusjoner om din aktivitetsevne, og vurdere om dette er forenlig med fortsatt 100 % uføretrygd, jf. folketrygdloven § 21-6.

For å ta min egen bransje, hvis jeg fakturerer 500 timer ut i året og henter inn nærmere millionen i omsetning, men prøver å beholde 100 % uføretrygd ved å ta ut alt som utbytte, så vil NAV tenke at hvis jeg kan fakturere ut 500 timer i året (reell arbeidsinnsats er jo alltid høyere enn fakturerte timer), så er jeg antagelig bare 50-60 % ufør.

Det handler ikke om inntektsgrensen, men om hva slags aktivitetsnivå du kan ha og fortsatt være 100 % ufør.

Dette må da være feil...? Slik jeg forstår reglene etter 2015 skal man kunne jobbe så mye man vil uten at uføregrad blir redusert?

krikkert
Groddfast
Groddfast

Post by krikkert »

Nei, departementet har understreket at vilkårene for uføretrygd må være oppfylt hele veien.

Kaddoen
Husvarm
Husvarm

Post by Kaddoen »

krikkert wrote:Nei, departementet har understreket at vilkårene for uføretrygd må være oppfylt hele veien.
Ok...mulig jeg ikke forstår.

I Folketrygdloven §12-10 står det at uføregraden ikke enders som følge av økt inntekt? Man har også rett på å beholde uføregraden i 5 år, selv om en tjener så mye at man ikke får utbetalt uføretrygd. Denne retten kan forlenges i ytterligere 5 år til.

Hvordan kan uføregrad settes ned, når man har lov å tjene så mye at uføretrygd ikke blir utbetalt, og samtidig har rett på å beholde uføregrad i 5+ år...?

krikkert
Groddfast
Groddfast

Post by krikkert »

Du ser bare på folketrygdloven kapittel 12.

Folketrygdloven § 21-6 lyder som følger:
Det kan fattes nytt vedtak dersom det skjer en endring i forhold som er av betydning for retten til den ytelsen vedkommende mottar. Skjer det en endring i forhold som har betydning for graderingen av en ytelse til livsopphold etter kapittel 12, 15, 16 eller 17, kan det fattes nytt vedtak bare hvis endringen er vesentlig. Etter nærmere retningslinjer fra Arbeids- og velferdsdirektoratet1 og Helsedirektoratet kan også bestemte typer saker tas opp til nærmere etterprøving for å vurdere om forholdene har endret seg. Adgangen til å fastsette nytt dagpengegrunnlag er uttømmende regulert i § 4-16.
Inntektsevnen, altså evnen til å skaffe seg inntekt via arbeid eller selvstendig næringsvirksomhet, er åpenbart et "forhold ... av betydning for retten til [uføretrygd]". Hvis inntektsevnen er blitt bedre kan det altså fattes et nytt vedtak om uføretrygd, selv om man ikke utnytter inntektsevnen fullt ut.

Denne bestemmelsen brukes ofte på personer som driver i egeneid AS, og tar ut overskudd i form av utbytte i stedet for i form av lønn. Når den ordinære justeringsmekanismen i folketrygdloven kapittel 12 (gradering i forhold til inntekt) ikke fungerer, fordi inntekten ikke er et godt mål på inntektsevnen, faller man tilbake på folketrygdloven § 21-6.

Post Reply