Avslag uføresøknad, krikkert

Her ligger relevante trygdeforskrifter, samt råd, tips og egne erfaringer i møte med trygdesystemet og andre offentlige etater når det kommer til trygd, sykepenger, rehabilitering og arbeid. Vi har en trygdeveileder.

Moderators: Stjernøye, Suebird

Post Reply
Hei
Husvarm
Husvarm

Avslag uføresøknad, krikkert

Post by Hei »

Har postet her tidligere.

Jeg har vore syk i mange år, gått 4 år på aap.
I oktober sa saksbehandler at jeg ikke fikk fortsette på aap, jeg er ferdig utredet og går ikke til behandling lenger da legen har prøvd alt for å finne svar på mine mage problemer uten resultat.
Jeg har ikke mottat noen god behandling fra saksbehandler de 4 årene, han har vore frekk og jeg klaget på han til nav sjef lokalt, etter det bedret det seg litt, men han har aldri vist forståelse eller prøvd å hjelpe meg, til og med min lege har vore oppgitt over hvordan han har behandlet meg.
Jeg har fått diagnosen Irritabeltarm siden de ikke finner ut av smertene mine, dette er ikke en godkjent diagnose hos nav, sier saksbehandler og nektet meg da å søke ufør.

Etter råd fra legen har jeg da søkt ufør uten saksbehandler, jeg hadde ikke noe valg da nav stoppet aap. jeg har gått på kurs via nav der de konkluderte med at jeg ikke hadde noe restarbeidsevne og videre arbeidsvurdering var ikke noe å vurdere for meg meinte kursleder, jeg gikk der i 4 uker så de fikk godt innblikk i hvordan min helsesituasjon er.

Nå fikk jeg altså avslag, noe jeg forventet!
I følge avslaget meiner de at jeg ikke er ferdig utredet medisinsk og ikke gjennomført all hensiktsmessig behandling, men hva mer kan jeg gjøre når jeg har vore gjennom alt helsevesenet har å tilby, de kan ikke gjør mer for meg.

De meiner også at jeg ikke har arbeidsrettet tiltak, er ikke dette kurset godt nokk?

Avslag paragraf 12-5 til 12-7

Jeg har advokat til å klage for meg.

Noen som har vore i samme situasjon?
Er så bekymret for fremtiden..

Jeg sliter også med utmattelse, men har ikke blitt utredet for dette, lehen meiner det følger med st jeg er så mye dårlig, men har også snakket om ME.

Simira
Moderator

Re: Avslag uføresøknad, krikkert

Post by Simira »

Kontakt NAV og si at saksbehandler ikke greier å hjelpe deg og be om å få en annen. Forhåpentligvis får du en som kan reglene og kan og vil hjelpe deg videre.

Hei
Husvarm
Husvarm

Post by Hei »

Jeg prøvde det en gang, snakket med nav lederen men de er så få saksbehandlere her så fikk ikke bytte.
Hun meinte at han hadde nokk ikke meint å bere frekk med meg og at jeg hadde missforstått det han sa..
Er ikke så vanskelig å misforstå; folk går på jobb om de er syke, det gjor ofte han, jeg er ikke "syk" siden sykehuset ikke finner ut hva som gjør meg syk, når jeg skulle på kurs fikk jeg beskjed om at jeg fikk bare gå på toalettet der hvis jeg ble dårlig.
Jeg sliter med sterke smerter i magen, jeg svetter, fryser, kaster opp, svimer nesten av og må inn på sykehus for å få morin mot smertene når de er på det værste.
Har fått påvist kalprotektin på over 1700, min lege sier jeg jeg er et vanskelig og komplisert tilfelle som de ikke klarer å finne ut av, og at jeg ikke er fungerende i en jobb, jeg har barn og sliter meg gjennom dagene..
Jeg har også prøvd balderklinikken uten resultat, men de fant ut at jeg var utmattet, måtte avslutte hos de da behandlingen endte med sykehus for meg.

Aap er stanset og jeg er ikke på nav lenger, for tiden er jeg helt uten inntekt.
Saksbehandler sier at de kan hjelpe meg ut i jobb, jeg kan få tiltakspenger for de dagene jeg går på jobb eller kurs via de, jeg har måttet takke nei pga min helsesituasjon..
de meiner at jeg bare trenger litt tid til å komme meg ut på arbeidsmarkedet igjen.

Simira
Moderator

Post by Simira »

Kan ikke advokaten din hjelpe deg med alt dette? Jeg ville ikke gitt meg på det med å bytte saksbehandler. Så lenge legen din og spesialister kan dokumentere at du er syk så bør det ikke være noen tvil om at du er syk... men de krever vel at du skal vite litt mer om hva, og prognosene, før du evt får uføretrygd. Ihvertfall så lenge du ikke kan dokumentere en sykdom som garantert er varig og gjør deg ufør.

Hei
Husvarm
Husvarm

Post by Hei »

Har advokat på avslaget.
Legen sier de ikke kan gjøre noe mer, jeg ender på diagnosen irritabel tarm, som er en diagnose de setter når de ikke finner ut av noe.
Legen sier dette er varig og jeg vil ikke bli frisk, det finnes heller ingen medisiner som kan gjøre meg frisk.
Legen kan ikke hjelpe meg mer, de har prøvd det de kan uten resultat.
I følge saksbehandler er ikke irritabel tarm en godkjent diagnose hos de, derfor vil han ikke hjelpe meg.

zelder
Husvarm
Husvarm

Post by zelder »

Bytt lege.

At du kun ender på diagnose irritabel tarm høres merkelig ut. Det er vel ikke bare det du sliter med. Anbefaler deg å bytte lege. Føler du at det er ME du har bør du sendes på tverrfaglig ME-utredning på sykehus.

Post Reply