Hvor mye skatt?

Her ligger relevante trygdeforskrifter, samt råd, tips og egne erfaringer i møte med trygdesystemet og andre offentlige etater når det kommer til trygd, sykepenger, rehabilitering og arbeid. Vi har en trygdeveileder.

Moderators: Stjernøye, Suebird

Nattsvermer
Stamgjest
Stamgjest

Hvor mye skatt?

Post by Nattsvermer »

Klagen min ga frukter, og jeg fikk innvilget ung ufør. Nå lurer jeg på hva som er vanlig å betale i skatt? Skal få ca 22.500 kr før skatt.
Vil jo også få tilbakebetalt for 6,5 år på aap. Lønner det seg å få alt på 2017? Tenker på om husbanken vil kreve tilbale bostøtte hvis det blir regnet for hvert enkelt år..
Og hva gjør jeg i forhold til lånekassa? Får jo slettet gjelden med trygd under 299.000 ca, mens i år vil det jo bli mye mer pga etterbetaling..
Fastlege 2013: Du har ME og bipolar 2
Endokrinolog høst 2014: Blodprøvene forklarer ingen av dine symptomer. Konklusjon: ME eller noe psykisk
Privatlege november 2014: Rister på hodet av de to andre og konkluderer med lavt stoffskifte og binyretretthet
2015: Jeg er på vei til å bli frisk!!!

Travis
Husvarm
Husvarm

Re: Hvor mye skatt?

Post by Travis »

Jeg prøvde å få skatten utlignet over hvert år jeg skulle hatt ung ufør og det førte til en stor tilbakebetaling av skatt. De to årene før jeg fikk etterbetaling, hadde jeg skattebegrensning, og for de årene tok jeg skatten i utbetalingsåret for å unngå at skatteetaten omgjorde skattebegrensningen. Denne splittingen fungerte for meg fordi jeg fikk etterbetalingen i to bolker, en for de siste årene og en for årene før NAV skiftet datasystem.

Jeg hadde bostøtte for mange av årene jeg fikk etterbetaling for, men jeg ble ikke trukket noe eller fikk noe tilbakebetalingskrav.

Jeg fikk ettergitt studiegjeld fordi Lånekassen vurderte ligningen min for året før jeg fikk etterbetaling. Kan det være en ide bare å søke om rente- og betalingsutsettelse for deg nå, og så vente med søknaden om gjeldssletting til ligningen viser den reelle inntekten din?

Nattsvermer
Stamgjest
Stamgjest

Post by Nattsvermer »

Dette ble litt for vanskelig for et hode som ikke skjønner tall, hehe! Jeg har fått skattebegrensning 3 eller 4 av de 6 årene på aap. Er ikke det enkleste her å bare ta de 44% i skatt nå? Har sendt mail til lånekassa og forklart situasjonen. Får bare se hva de sier!
Endokrinolog høst 2014: Blodprøvene forklarer ingen av dine symptomer. Konklusjon: ME eller noe psykisk
Privatlege november 2014: Rister på hodet av de to andre og konkluderer med lavt stoffskifte og binyretretthet

krikkert
Groddfast
Groddfast

Post by krikkert »

Du får alt på 2017 uansett, du har ingen valgrett i relasjon til skatten. Du får imidlertid en spesiell form for skattebegrensning i 2017 for å unngå at du får kjempebeskatning på etterbetalingen.

Siden det ikke blir endret noen tidligere skatteoppgjør vil det heller ikke bli snakk om noe etteroppgjør av bostøtte, og heller ikke om noen endring av tidligere skattebegrensning.

For Lånekassens del vil du antagelig måtte vente til neste år med å få slettet studiegjeld.
krikkert er jurist med spesialisering i trygderett og tidligere ansatt i NAV. Mine svar er ikke offisielle svar. Jeg tar ikke imot spørsmål per PM lenger.

Nattsvermer
Stamgjest
Stamgjest

Post by Nattsvermer »

Takk for oppklarende svar! Hva mener du med spesiell skattebegrensning? Og vil jeg få denne ettebetalingen automatisk, eller prøver Nav å unngå å betale den ut?

krikkert
Groddfast
Groddfast

Post by krikkert »

1) Spesiell skattebegrensning vil si at selv om alt skal beskattes på 2017 (fordi det er inntekt som hører hjemme i 2017) så skal skatten begrenses til det skatten ville vært hvis utbetalingene hadde vært løpende i stedet for å komme som en etterbetaling. Det betyr at man slipper den negative effekten av toppskatt og trinnskatt i 2017.

2) Etterbetalinger kommer vanligvis automatisk, men det skjer at det glipper og at man må ta det opp selv.
krikkert er jurist med spesialisering i trygderett og tidligere ansatt i NAV. Mine svar er ikke offisielle svar. Jeg tar ikke imot spørsmål per PM lenger.

zelder
Husvarm
Husvarm

Post by zelder »

Jeg er i samme situasjon. Fått skattebegrensning 2 av 4 år på AAP. Jeg ringte Skatteetaten for å høre, og han mente at hvis jeg ba om at alt skulle lignes over flere år så ville Skatteetaten mest sannsynlig gjenoppta de gamle skatteoppgjørene, og dermed fjerne skattebegrensningen.

Er du sikker på at det ikke stemmer Krikkert? Står det noe sted på trykk? Det dreier seg om mange penger, så man vil jo gjerne ikke tråkke feil. Virker ikke som om Skatteetaten har helt kontroll på dette selv - i alle fall ikke dem man møter på telefon.

krikkert
Groddfast
Groddfast

Post by krikkert »

Ja, hvis du ber om å få endret ligningen bakover i tid, så er hele ligningen i utgangspunktet åpen. Det er nettopp derfor man ikke gjør det, men gir spesiell skattebegrensning i etterbetalingen.

Nattsvermer
Stamgjest
Stamgjest

Post by Nattsvermer »

Det vil altså si at om jeg nå bare lar alt være på 2017, så er det 44% i skatt og ingen påvirkning av tidligere skattebegrensning?

krikkert
Groddfast
Groddfast

Post by krikkert »

Du har ikke noe valg, alt skal være på 2017. Du kan ikke kreve å få endret tidligere ligninger på bakgrunn av 2017-etterbetalingen selv om du skulle ha lyst til det.

Det du kan få er en skattebegrensning på etterbetalingsbeløpet, som senker skatten til under 44 % (med hvor mye avhenger av inntekten i årene etterbetalingen gjelder).

Nattsvermer
Stamgjest
Stamgjest

Post by Nattsvermer »

krikkert wrote:Du har ikke noe valg, alt skal være på 2017. Du kan ikke kreve å få endret tidligere ligninger på bakgrunn av 2017-etterbetalingen selv om du skulle ha lyst til det.

Det du kan få er en skattebegrensning på etterbetalingsbeløpet, som senker skatten til under 44 % (med hvor mye avhenger av inntekten i årene etterbetalingen gjelder).
Og hvordan vil jeg kunne få den skattebegrensningen? Jeg trodde det var 44% uansett?

krikkert
Groddfast
Groddfast

Post by krikkert »

44 % er forskuddstrekket. Forskuddstrekket skal settes til det maksimale beløpet det er sannsynlig at du vil kunne bli ilagt i skatt. Det får ingen betydning for hvor mye du faktisk må betale i skatt.

Spesiell skattebegrensning skjer automatisk ved behandlingen av skatteoppgjøret.

Post Reply