Hvor lenge måtte du vente på etterbetaling av ung ufør-tillegg?

Her ligger relevante trygdeforskrifter, samt råd, tips og egne erfaringer i møte med trygdesystemet og andre offentlige etater når det kommer til trygd, sykepenger, rehabilitering og arbeid. Vi har en trygdeveileder.

Moderators: Stjernøye, Suebird

Post Reply
himmelblå
Ny bruker
Ny bruker

Hvor lenge måtte du vente på etterbetaling av ung ufør-tillegg?

Post by himmelblå »

Jeg er ny her, men har ikke skrevet presentasjon enda. Håper det er i orden at jeg spør, jeg har en annen nevrologisk sykdom enn ME, men utmattelse er en av de problemene jeg sliter mest med.

Jeg fikk innvilget uføretrygd med ung ufør-tillegg nå i vinter, og venter på etterbetaling. Jeg har fått vedtak om at det kan være inntil seks måneders behandlingstid. Grunnet økonomiske problemer ringte jeg inn for noen uker siden, og spurte. Da sa han i telefonen at det var fort gjort, det skulle bare ta 1-2 uker siden alle papirer nå var inne, så han mente jeg ihvertfall hadde de innen utgangen av februar, sannsynligvis midten av februar.

Så ringte jeg igjen forrige uke og spurte om det var startet utregning, da får jeg høre av den damen 6-8 måneder! Og at det ikke var lov å purre før det var gått seks måneder. Hun sendte inn forespørsel om rask behandling grunnet min økonomiske situasjon. Det eneste svaret jeg fikk tilbake da var "Henviser til vedtak som sier saksbehandlingstid seks måneder". Uten noe navn fra avsender eller noenting.

Så det jeg lurer på er: Hvor lenge måtte du vente fra innvilget ung ufør-tillegg, til du fikk etterbetalingen?
Og fikk du etterbetalingen i to bolker, altså først den fra AAP og så for tidligere år?

Tenker at svarene her kan gi meg en pekepinn på hva jeg må forvente.

Jeg er redd det drøyer fordi de skal regne begge deler samtidig, har så lyst til å be de først utbetale for AAP. Men redd for å mase og irritere de også. Jeg ble jo så forferdelig glad når han på telefonen sa 1-2 uker. Og den kalddusjen da jeg fikk kontrabeskjed. :(

Simira
Moderator

Re: Hvor lenge måtte du vente på etterbetaling av ung ufør-tillegg?

Post by Simira »

Du kan alltids purre, men det er en del behandlingstid på dette.
Jeg fikk omgjort avslag på ung uføretillegg i trygderetten i september. I desember fikk jeg selve vedtaket om uu på uføretrygden, og etterbetalingen kom i løpet av et par uker. I slutten av desember fikk jeg vedtaket på AAP, og har fått vite at i Oslo er det 3 mnd behandlingstid på dette, altså venter jeg på etterbetaling for AAP nå i mars.

Det kommer nok litt an på hvor i landet du er, men det kan godt være 6-8 måneders behandlingstid på dette. Da er det ikke mye du kan gjøre med det. Du kan be om å få snakke med noen på hhv. NAV arbeid (for AAP) og NAV ufør (for uføretrygden) for å høre om saksbehandlingstidene deres, ettersom de på førstelinje på telefonen slett ikke alltid har kontroll på dette, og ifølge han jeg snakket med er det ikke en veldig vanlig sakstype.
Du kan nok ikke gjøre noe med hva som kommer først av AAP og uføre, da dette behandles to forskjellige steder.

Og ja, jeg også levde i håpet da jeg fikk vedtaket i september, om at jeg ihvertfall hadde pengene før jul. Vel, den gang ei. Jeg håper å ha det meste før påske, men har noen gamle stønader som jeg ikke vil få tillegget på før til sommeren tidligst...

himmelblå
Ny bruker
Ny bruker

Post by himmelblå »

Takk for svar! Så du har foreløpig ventet i over tre måneder da, hvis man teller fra vedtaket i desember. Jeg fikk innvilget uføretrygden i begynnelsen av januar, og rakk å få to utbetalinger fra AAP med ung ufør-tillegget, da kom det også eget vedtak om at det var nytt beregningsgrunnlag. Så da er det vel da jeg bør telle fra.

Har jo lest om noen som har fått pengene på konto innen 1-2 måneder. Synes det er merkelig at det er så forskjell, for som de på Nav har sagt, selve utregningen tar ikke så lang tid, det er køen foran som gjør det. For meg er alternativet sosialstønad hvis ikke pengene kommer innen få uker. Jeg satte jo igang (helt nødvendige) reperasjoner av bilen jeg har fått av Nav da jeg fikk beskjed om at pengene kom innen utgangen av februar.. Dumme meg. Så jeg må betale dette innen starten av mars. De på Nav-telefonen mente jeg burde søke sosialen om lån som et forskudd på etterbetalingen, men jeg vil virkelig unngå å måtte dra dit igjen.

himmelblå
Ny bruker
Ny bruker

Post by himmelblå »

Forresten, tror du har misforstått litt. Jeg har fått uføretrygden, den er allerede utbetalt en gang, med tillegget. Det er etterbetaling fra ung ufør-tillegget på AAP, midlertidig ufør, attføring og rehab-penger jeg venter på. Så det er Nav arbeid og ytelser som har saken. Og der har jeg skjønt av tidligere tråder her inne at beregningen av hva man skal ha etterbetalt fra AAP ofte går fort, siden det er samme datasystem. Og at folk ofte først får etterbetalingen fra dette, mens for de tidligere ytelsene kan det ta over et år.

Simira
Moderator

Post by Simira »

I Oslo (her er det forskjeller på landsdeler) er det ca. 3 mnd behandlingstid på etterbetaling av uu-tillegg på AAP. De andre stønadene du nevner kan ta 6-8 måneder her, det fikk jeg også beskjed om. Men igjen må du snakke med noen på NAV arbeid og ytelser for å faktisk få vite saksbehandlingstider, du kan ikke stole på de som har telefonvakt.

Jeg tror ikke jeg misforstod, når jeg henviser til uføretrygden så var det altså for tillegget til den. Men da har du altså fått det.

Nattsvermer
Stamgjest
Stamgjest

Post by Nattsvermer »

Jeg venter selv på denne etterbetalingen. Fikk beskjed av saksbehandler at det kan ta "noen måneder" (Buskerud). Vrt dere om summen på uu er lik på aap og ufør? Ser den er ca 3300 på ufør. Jeg har nesten 6,5 år på aap, og satser på å få råd til diverse nødvendige ting som tannlege og en avslappende ferie..
Fastlege 2013: Du har ME og bipolar 2
Endokrinolog høst 2014: Blodprøvene forklarer ingen av dine symptomer. Konklusjon: ME eller noe psykisk
Privatlege november 2014: Rister på hodet av de to andre og konkluderer med lavt stoffskifte og binyretretthet
2015: Jeg er på vei til å bli frisk!!!

Simira
Moderator

Post by Simira »

Summen er vel beregnet ut fra G per år, så den vil variere noe.

himmelblå
Ny bruker
Ny bruker

Post by himmelblå »

Jeg har regnet ut for årene på AAP. Har tatt grunnbeløpet som står under "gjennomsnitt hele året".
Tallene brutto for hvert år siden AAP ble innført er dermed ca dette: (med forebehold at jeg har regnet riktig og brukt riktige tall)

2010 Kr. 27.390,- (10 mndr, AAP innført i mars)
2011 Kr. 34.330,-
2012 Kr. 35.707,-
2013 Kr. 37.049,-
2014 Kr. 38.424,-
2015 Kr. 39.380,-
2016 Kr. 40.365,-

Når fikk du innvilget det Nattsvermer? Altså hvor lenge har du ventet hittil?

Nattsvermer
Stamgjest
Stamgjest

Post by Nattsvermer »

Så flott ned de tallene, jeg fikk AAP også i 2010. Blir litt mindre enn jeg regnet med i utgangspunktet da, men fortsatt wn sekssifret sum!
Jeg søkte om ufør i midten av november og fikk det innvilget midt i januar. Avslag på ung ufør, men jeg klaget og gjorde hele jobben for dem me papirer de allerede egentlig hadde. 1 februar ble det innvilget. Uføretidspunktet mitt er 1/9 2010. Så det blir jo en del da!
Fastlege 2013: Du har ME og bipolar 2
Endokrinolog høst 2014: Blodprøvene forklarer ingen av dine symptomer. Konklusjon: ME eller noe psykisk
Privatlege november 2014: Rister på hodet av de to andre og konkluderer med lavt stoffskifte og binyretretthet
2015: Jeg er på vei til å bli frisk!!!

himmelblå
Ny bruker
Ny bruker

Post by himmelblå »

Det var rask klagebehandling, så bra! :) Jeg søkte i september, fikk innvilget med uu på første forsøk, i januar som nevnt, uføretrygd fra 1.februar. Jeg har vært i systemet i mange år før AAP ble innført også, men vet jeg har hatt et par perioder der de stoppet alle pengene mine, så er usikker på hva jeg skal ha etterbetalt for før 2010.

Da er vi omtrent på samme sted angående ventetid da.

zelder
Husvarm
Husvarm

Post by zelder »

Totalt ventet jeg 13 måneder etter mye tull. Egentlig fikk jeg ung-ufør tillegg desember 2015. Så ble det trukket tilbake grunnet feil. I juni 2016 fikk jeg nytt vedtak på ung-ufør. Månedene gikk. Ingen utbetaling. I november søkte jeg om uføretrygd. Da ble etterbetalingssaken slått SAMMEN med uføretrygd saken, selv om de ikke hadde noe som helst med hverandre å gjøre. Fikk innvilget uføretrygd fra 1. desember og tillegg ble utbetalt i januar. Etter ca 7 klagetelefoner til NAV Forvaltning. De var sure og lite forståelsesfulle. Mest opptatte av å fortelle at de ikke har en frist på seg. PGA NAV måtte jeg vente 1 år på å kjøpe meg en leilighet. Samtidig steg prisene med 30% i Oslo. Takk.

Post Reply