Svangerskapspenger eller engangsstønad?

Her ligger relevante trygdeforskrifter, samt råd, tips og egne erfaringer i møte med trygdesystemet og andre offentlige etater når det kommer til trygd, sykepenger, rehabilitering og arbeid. Vi har en trygdeveileder.

Moderators: Stjernøye, Suebird

Post Reply
CEB
Ny bruker
Ny bruker

Svangerskapspenger eller engangsstønad?

Post by CEB » Sun Oct 22, 2017 19:21

Jeg er per i dag 75% (ung)ufør og arbeider delvis som tilkallingsvikar i butikk. Nå er jeg gravid, og lurer på om jeg ender opp med fødselspenger eller med engangsstønad da jeg synes reglene rundt dette er litt uoversiktlige.

Jeg har termin i slutten av mars 2018 og har så langt i 2017 tjent temmelig akkurat 50 000,-. Såvidt jeg har forstått blir ikke uføretrygd regnet inn i grunnlaget for fødselspenger, , men har muligens inntekt som er høy nok ved siden av til å få fødselspenger av den?
Uansett er arbeidsmengden jeg får veldig usikker, og dermed er inntekten min også det - kan variere fra ingenting en måned til relativt mye den neste.

Egentlig vil jeg søke om engangsstønad, da den sannsynligvis er høyere enn det jeg greier å tjene på å arbeide på et år, så lurer også på om det er noen vits for meg å søke om det?

Post Reply