Avslag på ung-uføre, klagde aldri! Hjelp.

Her ligger relevante trygdeforskrifter, samt råd, tips og egne erfaringer i møte med trygdesystemet og andre offentlige etater når det kommer til trygd, sykepenger, rehabilitering og arbeid. Vi har en trygdeveileder.

Moderators: Stjernøye, Suebird

Post Reply
CrazyDogLady
Ny bruker
Ny bruker

Avslag på ung-uføre, klagde aldri! Hjelp.

Post by CrazyDogLady » Tue Apr 17, 2018 01:18

Jeg ble anbefalt å lage et innlegg her inne, da det er mange kunnskapsrike innenfor kategorien NAV, og jeg trenger virkelig hjelp!.
Saken er den at jeg fikk innvilget varig ufør i 2014, med uføretidspunkt satt til 2008. Til tross for at jeg ble uføre før jeg ble 25/26 år, så fikk jeg ikke innvilget ung uføre tillegget.
Jeg var ikke i stand til å ta opp kampen med NAV på det tidspunktet, og valgte å ikke klage på vedtaket. Jeg hadde ikke nok kunnskap om hvordan etc, og det virket som en ekstremt energikrevende prosess.

Jeg har selvsagt alltid angret på dette, og skulle så gjerne sendt inn en ny søknad om ung uføre, men hvordan går man frem? Hva skriver man? Hvor sender man den?
Trenger man advokat? Eller er det kun hvis man får avslag.
Må man ha ny helseinformasjon for at de i det hele tatt skal vurdere en ny søknad? Hva regnes som ny helseinformasjon? Ny diagnose, forverring av nåværende diagnose, en ny og bedre erklæring fra spesialist? En erklæring fra spesialist som sier jeg ble alvorlig og varig syk før fyllte 26 år?
Det er så mye rundt dette jeg ikke vet!

Så all informasjon dere har vil bli satt vanvittig pris på!

Jeg fikk diagnosen ME i ca 2013, hvis jeg ikke husker helt feil, etter noen års sykdom.
Har også andre diagnoser, som angst og depressjon, ryggproblematikk.
Jeg fikk denne uken også diagnosen ADHD, og vet ikke om det vil hjelpe eller gjøre vondt verre i en ny ung uføre søknad?
Vil det regnes som ny informasjon som kan gjøre at jeg kan søke på ny? Vil det hjelpe i den forstand at jeg kan regnes som alvorlig og varig syk før fyllte 26 år? Da alle diagnosene tilsammen.
Pga ADHD'en har jeg ikke fullført vgs, ikke tatt billappen etc, og ME'en gjorde vondt verre og har gjort meg 95% husbunden, og periodvis sengeliggende. Bedre perioder en sjelden gang.

Post Reply